Azért jöttem, hogy megfékezzelek

  • Kovács E. Málna
  • 2014. május 25.

Magyar Mandarin

„Pandora messze van, Zhangjiajie viszont közel” – akad, akinél ez a reklámszagú mézesmadzag működik. Én például azonnal bedőltem, és már utaztam is Zhangjiajiébe.
false

 

Fotó: Franka Gulin

Azt a fékezhetetlen várakozással teli, gyermeteg izgalmat ismerik? Azt, amikor az ember világhíres legendák és ronggyá gyűrt képeslapok foszlányai miatt expedícióra indul, és azt a valamit nagyon látni akarja, mert a világ csak azzal van tele, hogy érdemes. Kínjában azt reméli, hogy ez az egész majd valóban olyan lesz – így, szabálytalanul csak olyan –; és a helyszínen nyugtázza (sőt, alig bír betelni vele), hogy a valami – esetünkben a dél-kínai Zhangjiajie – bizony még olyanabb, sőt.

Hogy csak afféle felvágós kliséket soroljak, engem az Avatar igazi sziklaormai, a legendás Szun Vu Kung nevű majomkirály és a Mennyek kapuja mézesmadzagként vonzottak. Először a reptérre, ahogy később a kábeleken függő kocsikba, a kisvasútra és a ködben úszó, valósággal lebegő hegyek közé is. Ez Kína Hunan tartományában az a megelevenedett mesevilág, ahol minden „egyszer volttal” kezdődik. Mágikus, ahogy Szabó Lőrincnél (Szun Vu Kung lázadása című versében) is látjuk a kőtestű, hős vezért, aki bár „szent remete volt, szívében mégis fenevad maradt, és feldúlta a halál városát és megette az égi barackokat”.

Anélkül, hogy a buddhista filozófiai tanok és a keleti tárgyú versek kapcsolatát iskolás módra skandálnám, vagy a kínai kultúrkör egyik legismertebb népi mítoszába belemennék, meg kell hagyni, hogy akárhová nyúlok a témában, garmadával jönnek velem szembe mind a kínai, mind a magyar vonatkozású sztorik, s ez már épp elég ahhoz, hogy ide szúrjam be a majomkirályt formázó szikla fotóját: Szun Vu Kungnak büntetésből, amiért erősebbnek képzelte magát Buddhánál, 500 évig a hegy alatt kellett ülnie.

false

 

Fotó: Franka Gulin

A vers szerint Szun Vu Kung, a „Tökéletes Állat” (egy rendhagyó, de itt most nem kifejtett) hatalmi harc után megijedt és szökni próbált Buddha elől, aki „lefogta s egy hegyet tett rá, kíméletesen”, majd így szólt hozzá: „Most itt maradsz. Gondolkozz ezer évig, s ha új szíved lesz, befogad a Menny.”

Ez a bizonyos kvarcitkő szikla a képen a világörökség részét képező Zhangjiajie Nemzeti Parkban van, ugyanott, ahol a legendás Avatar-, avagy Hallelujah-hegyek – netán a Déli Ég Oszlopai, ahogy egykor nevezték – is láthatók. Bizony, ez volt az a hely, ahol az Avatar fotósa, Steve Messing két hetet töltött, hogy ilyen fotókkal térhessen haza James Cameronhoz, aki ezt követően az egész világot ámulatba ejtette a Pandora bolygó képzeletbeli látványvilágával. A kínaiak egyébként az alábbi vérlázítóan reklámszagú mondással csalogatják oda mindehhez a nagyérdeműt: „Pandora messze van, Zhangjiajie viszont közel.” Van, akinél működik is, én például azonnal bedőltem, és már utaztam is Zhangjiajiébe.

Ettől a várostól mintegy 11 kilométerre található a Tianmenshan, szó szerinti fordításban az ég/a Menny kapuját jelképező hegy, ami 999 lépcsőfokáról híres, nem is beszélve arról, hogy a csúcsra felérve nem pusztán a felhők között lehet leülni, de a legenda szerint ez a képződmény csatornaként köti össze az utazót az istenekkel. Itt található a világ leghosszabb kötélpályás felvonója is: hatszemélyes mini marhavagonokban kell végigülnünk a 7,2 kilométernyi utat, ami vitathatatlanul gyönyörű, de még az efféle murit jól bíró utazónak is felforgathatja a gyomrát; és ezt őszintén bóknak szánom, mert erre a helyre akármilyen iszonytól függetlenül el kell menni.

false

 

Fotó: Franka Gulin

A Zhangjiajie-élmény sajátja persze leginkább az, hogy a konstans felhőtakaró és a köd egyvelege olyan vastag, hogy alig látni valamit. Ettől persze még misztikusabb és csábítóbb lesz az egész, és a magamfajta kalandor ilyenkor fékezhetetlenül hajlamos lesz átadni magát a levegőben is érezhetően vibráló, túlontúl romantikus történeteknek.

Miközben majmokat etet, elképzeli a hegyi társkeresés ősi módszerét: azt, ahogy a magányosok szerelmes dalokat énekelnek, azt visszhangozza a szél, és aki a túlsó parton válaszol rá, azzal az élet már reménytelenül össze is köttetett. Nem szabad viszont túl későn, a napfelkelte után sem énekléshez, sem munkához látni, mert a legenda szerint ilyenkor megkaphatjuk a magunkét:

Egy titokzatos, a ködben láthatatlan utazó hangja tölti be a teret hajnali öt órakor, és vészesen azt harsogja, hogy „El vagytok késve, gyerekek!”.

A cím részlet a Majomkirály és Buddha párbeszédéből Szabó Lőrinc Szun Vu Kung lázadása című versében:

– Ki vagy, te jámbor? – ámult el a vad szörny,
akitől a mindenség reszketett,
Buddha felelt: – A béke és a jóság,
s azért jöttem, hogy megfékezzelek.”

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.