Ciki nem élvezni

  • Kovács Eszter Málna
  • 2013. július 25.

Magyar Mandarin

Nincs flanc, sehol egy jellegzetes mandzsúriai udvarház, az épületek nem karcolják a felhőket, és sok a bogár. Cserébe bódék, kis éttermek, nyárson sült húsok egymásutánja van csupán, a sarkon nem messze a kórháztól egy temetkezési vállalkozás feketéllik. Nyugaton élek a Keleten, a nyugat-pekingi külvárosi gettóban. A taxis nem hoz el hazáig, ha bemondom a megállóm, Babaoshan nevét, az ugyanis a temetőt is jelenti. (Ez volt Peking legelső metrómegállója, 1969-ben építették, és a temetőt ugyanígy hívják.) Taxiba szállás előtt ezért inkább egy fals, de közeli helyszínt nyögök, s ha a sofőr ráharapott, csak akkor indulunk. Szó szerinti fordításban ez az apró városrész annyit tesz, „nyolc-kincs hegy”, de én tudom, hogy nyolcnál jóval több kincse van.

Itt eszem

Itt eszem

 

Az utazót pusztító júliusi forróság fogadja, a párát szinte harapni lehet; úgy ül meg a koszos levegő alján, mintha valami leépítő osztálykirándulás volna. Pont, mint mikor cigizni tanítják az embert, aki fuldoklik, de tudja, ciki nem élvezni. Két-három lépés után az ismerős utcaképből semmit sem látok, és ez olyan, mint a türelmetlen fényképész munkája: elmosott paca közepén alig pár kontúr, ennyi a világ.

Örülök, mert a poros útról a zöldségpiacra kanyarodva nem érzem azt a nehéz, idegen szagot: nincs ma büdös tofu (ezt az ételt szó szerinti fordításban a helyiek maguk is így nevezik), állott szójababsajt ecetben kifőzve – szaga bántóbb minden másnál, amit eddig szagoltam. A levegő egyre csak melegszik, durvul, a szürke, pamutból készült fölsőm foltokban vizes, kiábrándító látvány vagyok a külvárosi forgatagban, de európai idegenként kétlem, hogy csak ezért vetül rám annyi szempár. A parkban sámlira kuporodott alkalmi szerencsejátékosok ülnek: izzadt, kortalan férfiak. Néznek, ahogy mindig.

Itt iszom

Itt iszom

Fotó: A szerző felvételei

Én meg a várost nézem. Az almásszürke csöndben zajos metropolis után kutatok, de ahhoz keletre, a modern üvegpalotákig kell utaznom. Oda, ahol az ember – főleg húsz és harminc között – valamelyest otthon érzi magát. Ahol ismerős márkanevek és ijesztően egyforma kávék, szendvicsek ülnek a kirakatokban. Az egész éppen olyan, mint Pesten bármi. Ahol Kína megszűnik, s átveszi a helyét a világ; nem integet a híres szerencsehozó macskapracli, csak a kőkemény kapitalizmus van, Nyugat a Keleten. Szedné el a pénzünket hangtalanul, ha hagynánk, és hagyjuk is.

Összesen tizenkilenc metrómegállónyira van az én gettóm a villódzó keleti városrésztől.
Igaz, ott, keleten is pokoli a kínaiság. Semmi más nem lehetne hasonlóan pokoli benne. Csibesárga plüsskacsákkal megpakolt kamion parkol a járda közepén. Mellette parányi ketrecekbe zárt kölyökkandúrok nyávognak. Minden és mindenki eladó. Ezenközben valami extramenő lézeres kütyüvel játszanak a bámészkodók: zölden világítanak az ember szemébe, sávokat vetítenek az útra, határvonalat macskaárus és zöldséges közé, igazi demarkációs vonalat, amit csak én nem lépek át. A fejem fölött kivilágított sárkányrepülők szálldosnak. Az az érzésem, hogy mindjárt le fognak lőni.

Pedig nem, erre jövök rá mindennap. Ez csak a város, ahol élek. A harapható, nehéz párában, a járdán fénylő köpetek kipárolgásában. Pont, mint mikor cigizni tanítják az embert, aki fuldoklik, de tudja, ciki nem élvezni.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.