Kis erotika, nagy káosz (1. rész)

  • Kovács Eszter Málna
  • 2013. szeptember 13.

Magyar Mandarin

Tömött pultok mellett csúszom végig a sötétben, ujjaimon viszem tovább a poharak túlcsordult tartalmát, közben mintha kapaszkodnék is a pultba, épp úgy, mint aki megmarkolja az ugródeszkát a verseny előtt. Péntek este van Pekingben, és én máris ebben a torokszorítóan fülledt miliőben találom magam, ahol a drága, fűszeres aftershave illatát a bőrből kipárolgó fűszerek bukéja váltja fel; a férfiak kínai sört, a nők eredetivé pancsolt mérget rendelnek, s még nincs este nyolc, de az első bandát már le is keverték a színpadról.

Itt az emberek korán aludni mennek, hiszen a hét mind a hét napján dolgoznak. Jól tudom, hogy a körülöttem diszkréten tomboló spicces kínai vendégek is alig várják már, hogy egy kiadós alvás után visszafogott munkásemberekké alakuljanak, s kezdjék a szombatot. A hely viszont underground a javából, és az egyik legjobb Pekingben, így engem még az sem üldöz el, hogy a falakból velőtrázó sikolyok és izzadt, kínai férfiak basszgitárszólói visszhangzanak.

Persze, az én szemem akkor sem rebben, amikor az egyik bandatag hirtelen minden egyes ruhadarabjától megszabadul, majd mindkét karját a magasba emelve anyaszült meztelenül kétszer-háromszor is körbefutja a színpadot. Ezzel Európában nem lehetne szenzációt csinálni, itt viszont annál inkább.

A másodperc töredéke alatt fehérednek el az arcok: őszinte aggodalom lesz úrrá a csaposon; a konferanszié kétségbeesetten próbál erős férfiakat szerezni maga mellé, hogy gyorsan felöltöztessék a deviáns gitárost, miközben egy kollégája rohamtempóban szereli szét a kivetítőt, hogy a közönség hátrébb álló tagjai semmit se láthassanak… a lényegből.

Ez a józanítóan durva felhajtás eszembe juttatja, hogy mégiscsak egy rettentően (ál)prűd országban vagyok, ahol pislákol még valami a mandzsu kori tilalmakból, amikor is ha egy férfi véletlenül hozzáért egy nő kezéhez teázás közben, bocsánatot kellett kérnie, de ebből a korból maradtak fönn a szerelmi tankönyvek, a kegyvesztett ágyasok vagy a gyerekházasságok is a – már – gyermekkorban megélt szexualitás szokatlanul széles tárházával együtt.

És mi a helyzet a huszonegyedik században?

Bizony, hasonlóan nagy a káosz, ugyanis míg a kínai utcákat járva nem lehet nem belebotlani a szinte „csak extra élményt” kínáló tradicionális masszázsszalonokba – ahol masszázsról mondhatni szó sem esik –, a szórakozóhelyek fiatal lányai csukott szemmel menekülnek, ha meztelen férfit látnak maguk előtt. Ugyanerre a színpadra persze később a Nova Heart együttes is fölment, hogy az énekesnőjük női szemmel nézve is felkavaróan erotikus előadása még jobban összezavarjon mindenkit. Ekkor azért világossá vált számomra, hogy ez a vörös lampionoktól is folyton izzó város szinte pezseg mindentől, ami erotika, és ha valahol, akkor itt igazán kár volna azt gondolni, hogy a mandzsu kori tilalmakat soha senki nem szegte meg.

(Folytatása következik)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.