Eltévedt istenek

  • Kovács Eszter Málna
  • 2013. augusztus 29.

Magyar Mandarin

Kedves, izgató, üres vagy kierőszakolt mosolyokat sorol egy Oleg Medvedkov nevű amerikai kortárs író egyik novellájának első lapjain, aztán így folytatja: „Nem az számít, hogy milyen a mosolyod, hanem az, hogy tudod-e viselni a következményeit.”

false

A rendhagyó nevű szerző sorain főleg azért akadt meg a szemem, mert a könyv borítóján színes sárkányok kergetőznek, én meg rögvest nekiálltam a mancsok végén megszámolni a karmokat: azokból csak a tiszteletre méltó és szerencsehozó császári sárkányoknak adatik öt darab, a többi (általános és egyszerű) egyednek négynél több nem jutott. A sárkánykérdés legutóbb a hétvégén talált meg a pekingi Tiltott Város bejárása közben, a kínai mosolyok viszont alighanem aktuálisabbak: velük kapcsolatban már hosszú ideje rossz érzésem van.

A konfucionista filozófia azt tanítja, hogy a mosoly a bizalom és az empátia jele, sőt állítólag az itteni üzletemberek első számú fegyvere is, ennek ellenére – vagy talán épp ezért – az arcizmok kényszeredett összerándítása Kínában nemcsak nem kedves vagy nem izgató, de sajnos nem is igazi.

De hát mitől is lenne az? Gondoljunk csak bele abba, hogy ez a kontinensnyi ország a húszmilliós fővárosával, túl a kulturális forradalmon, ma egy (újfent) megreformált, Mao utáni rendszerben él és dolgozik. Szenved az egyformaságtól, és szinte vezényszóra cseréli a még megmaradt örökségét a nyugati világ még egyformább, még lelketlenebb darabjaira. A Mao-korszak kolostor- és templomromboló akcióit a kommunista pártban máig kötelező ateizmus nevében rendelték el, akkor (más) volt (az) ideológiai alap, más választás meg nem akadt, ugyanakkor az ’49-es szovjet mintájú iparosítás is érdekes megszorításokat tartogat: a meglévő városkép megőrzésére kellett törekedni, ugyanis a gyökeres megváltoztatásával (mint például a lényegesen magasabbra építkezés) az istenek haragját vívták volna ki, akik az így ismeretlenné váló területen hajlamosak lettek volna eltévedni.

Nem könnyű mindezt elképzelni, végignézve napjaink Kínáján: a hetek alatt megváltozott utcarészleteken, a rekordidő alatt felhúzott nagyvárosi üvegpalotákon, nem is beszélve a jövő tavaszra (be)ígért, kétszáznyolc emeletes felhőkarcolóról, ami a világon a létező legmagasabb lesz.

Az átlag kínainak viszont a felfoghatatlan technikai fejlődés a számoknál sokkal többet jelent: ő a beruházásokat követően nemcsak magasabbra vagy messzebbre jut, de presztízskérdést is csinál az egészből. A szinte megfejthetetlen elektromos kütyüiből, a márkás ruháiból, az üveg nélküli divatszemüvegéből vagy a csipkével szegélyezett kutyaszállító babakocsijából.
És ha lecsengett a hellokitty-láz, jön helyette új őrület.

A plazmatévé

A plazmatévé

Fotó: A szerző felvétele

Ilyen a több ezer éves kultúrát őrző, de a tizennyolcadik században restaurált császári nyári palota, aminek kertjében egy huszonegyedik századi plazmatévé várja az óránkénti több ezres tömeget. A napfényt, a napot látni rajta, ami amúgy a maga természetes közegében Pekingben ritkaságnak számít.

A pár hónap alatt felépített legújabb metróvonal egyike annak a tizennégynek, amelyek a főváros száz kilométeres körzetében a gettóból a nagyváros felé repítik az embert. A föld alatti közhangulatra jellemző, hogy a tülekedés és a türelmetlenség az utazóközönség felfoghatatlan számával együtt exponenciálisan nő; ha az ember nem idős vagy nem gyerekkel van, akkor akár a mozgó szerelvényben az idős, gyerekkel utazó társai szemrebbenés nélkül a lábára pisilnek (ez a még nem szobatiszta kicsik esetében máshol is jellemző). A műmosoly viszont mindentől függetlenül örök, és egyben oly jellemző Kínára!

És nincs az az isten, aki igazivá, élővé, hihetővé változtatná.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.