Mesterséges intelligenciák, repülő autók és az órák svájci bicskája
the-jetsons-reboot-abc-live-action-sitcom.jpg

Mesterséges intelligenciák, repülő autók és az órák svájci bicskája

A Jetsonstól a Bigyó felügyelőig az összes lejárt szavatosságú mese kütyüit megkapjuk lassan.

A napokban zajlik a CES szórakoztatóelektronikai szakkiállítás Las Vegasban, amire hagyománytiszteletből a seregszemle szót szokás használni. Az igazság az, hogy minden ilyen expót úgy kell elképzelni, hogy többhangárnyi területen szórják szét a következő év kütyüjeit. Az összképet pedig többnyire könnyebb összerakni az öt-hat-tíz fővel kivonuló nyugati lapok cikkei alapján, mint egyedül ott caplatva.

false

 

Fotó: nextdayblinds

Gyors körbenézés alapján az idei slágertermékek alapján se mondaná senki azt, hogy a technológiai ipar közelebbi kapcsolatban lenne a világgal. Azt lehetett látni, hogy mindenből kijön az okos, IoT – azaz netre kapcsolódó – és lehetőleg hangvezérelt asszisztens funkcióval felvértezett verzió. Ez nagyjából meg is történt. Érdekességet csupán az jelent, hogy az eddigi nagy játékosok mellett megjelent egy kínai versenytárs is. Szóval aki aggódott, hogy a Microsoft Cortanája, az Amazon Alexája vagy a Google fantáziátlan módon csak Assistantnak nevezett szoftvere túl sokat tud meg róla, az most a Baidu nevű kínai internetes óriás eszközét is megveheti. A dilemma persze nem valós, a fenti szoftverek egyike sem beszél magyarul.

Jetson vagyok

Míg az asszisztens szoftverekből a kis nyelv, kis foci szabály miatt maradunk ki (a herderi jóslatot azért nem kell elővenni), addig az idei év másik felkapott kütyüjéből viszont a többség azért nem részesülhet, mert égő módon nem elég gazdag. Pedig hatalmas divatja van a repülő kocsik és repülő taxik fejlesztésének. Úgy beszélnek ezekről az eszközökről, mintha komoly igény lenne rájuk. Az amúgy nem túl erősen álló Uber – épp csökken a cég értéke – a Teslától hódított el egy mérnököt, hogy az Elevate nevű elektromos repülőtaxi startupban dolgozzon.

A helikoptergyártók közül elsőként a Bell is részt vesz az idei CES-en. A lapátokat és a farkat ugyan leszerelték a gépről, de egy kabint kiállították, és büszkén mondják róla, hogy IoT eszköz lesz a heli. Emellett olcsóságot is hirdet a Bell, a cég nagy szavakkal könnyen bánó igazgatója szerint bárki beülhet majd a légi taxijukba.

Teljesen más megközelítést alkalmaz a Volocopter. Ez inkább egy tizennyolc rotoros drón, aminek az aljára akasztottak egy madáretetőt, mint helikopter. A célja azonban ugyanaz: személyszállítási céggé akar válni. Erről a masináról már számokat is tudunk szerencsére. Egy feltöltéssel harminc percig képes repülni, a hatótávja pedig 27 kilométer.

Idő van

Végül pedig azt is nyugodtan ki lehet mondani, hogy a szórakoztatóelektronikai cégek türelmesen várják az okosórák áttörését. Nagyon sietniük nem kell, a Forrester elemzőcég szerint 2022-re duplázódik meg az okosórák amerikai piaca. A növekedési görbe ezek szerint nem az a szép hokiütő forma, amit annyira szeretnek látni a befektetők a startupok grafikonjain.

false

 

Fotó: Blocks

A fentiek ellenére lényegében mindenki dobott piacra új okosórát. Ezek közül a Skagen az egyik érdekes szereplő, mert a cég már korábban is képes volt órának és nem kütyünek kinéző eszközöket bemutatni. A másik izgalmas gyártó pedig a CES-en két éve bemutatkozó Blocks, amely két évig ígérgette, hogy a korábbi Kickstarter kampányait támogatók megkapják a moduláris okosóráikat. Az első szállítmány tavaly szeptemberben hagyta el a gyárat, mostanra pedig már bárki benevezhet az mindenféle szenzorral modulárisan felszerelhető órára. A szíjba építhető eszközök a LED-lámpától a GPS-ig terjednek, szóval teljesen Bigyó felügyelővé alakíthatjuk magunkat.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.