Mesterséges intelligenciák, repülő autók és az órák svájci bicskája
the-jetsons-reboot-abc-live-action-sitcom.jpg

Mesterséges intelligenciák, repülő autók és az órák svájci bicskája

A Jetsonstól a Bigyó felügyelőig az összes lejárt szavatosságú mese kütyüit megkapjuk lassan.

A napokban zajlik a CES szórakoztatóelektronikai szakkiállítás Las Vegasban, amire hagyománytiszteletből a seregszemle szót szokás használni. Az igazság az, hogy minden ilyen expót úgy kell elképzelni, hogy többhangárnyi területen szórják szét a következő év kütyüjeit. Az összképet pedig többnyire könnyebb összerakni az öt-hat-tíz fővel kivonuló nyugati lapok cikkei alapján, mint egyedül ott caplatva.

false

 

Fotó: nextdayblinds

Gyors körbenézés alapján az idei slágertermékek alapján se mondaná senki azt, hogy a technológiai ipar közelebbi kapcsolatban lenne a világgal. Azt lehetett látni, hogy mindenből kijön az okos, IoT – azaz netre kapcsolódó – és lehetőleg hangvezérelt asszisztens funkcióval felvértezett verzió. Ez nagyjából meg is történt. Érdekességet csupán az jelent, hogy az eddigi nagy játékosok mellett megjelent egy kínai versenytárs is. Szóval aki aggódott, hogy a Microsoft Cortanája, az Amazon Alexája vagy a Google fantáziátlan módon csak Assistantnak nevezett szoftvere túl sokat tud meg róla, az most a Baidu nevű kínai internetes óriás eszközét is megveheti. A dilemma persze nem valós, a fenti szoftverek egyike sem beszél magyarul.

Jetson vagyok

Míg az asszisztens szoftverekből a kis nyelv, kis foci szabály miatt maradunk ki (a herderi jóslatot azért nem kell elővenni), addig az idei év másik felkapott kütyüjéből viszont a többség azért nem részesülhet, mert égő módon nem elég gazdag. Pedig hatalmas divatja van a repülő kocsik és repülő taxik fejlesztésének. Úgy beszélnek ezekről az eszközökről, mintha komoly igény lenne rájuk. Az amúgy nem túl erősen álló Uber – épp csökken a cég értéke – a Teslától hódított el egy mérnököt, hogy az Elevate nevű elektromos repülőtaxi startupban dolgozzon.

A helikoptergyártók közül elsőként a Bell is részt vesz az idei CES-en. A lapátokat és a farkat ugyan leszerelték a gépről, de egy kabint kiállították, és büszkén mondják róla, hogy IoT eszköz lesz a heli. Emellett olcsóságot is hirdet a Bell, a cég nagy szavakkal könnyen bánó igazgatója szerint bárki beülhet majd a légi taxijukba.

Teljesen más megközelítést alkalmaz a Volocopter. Ez inkább egy tizennyolc rotoros drón, aminek az aljára akasztottak egy madáretetőt, mint helikopter. A célja azonban ugyanaz: személyszállítási céggé akar válni. Erről a masináról már számokat is tudunk szerencsére. Egy feltöltéssel harminc percig képes repülni, a hatótávja pedig 27 kilométer.

Idő van

Végül pedig azt is nyugodtan ki lehet mondani, hogy a szórakoztatóelektronikai cégek türelmesen várják az okosórák áttörését. Nagyon sietniük nem kell, a Forrester elemzőcég szerint 2022-re duplázódik meg az okosórák amerikai piaca. A növekedési görbe ezek szerint nem az a szép hokiütő forma, amit annyira szeretnek látni a befektetők a startupok grafikonjain.

false

 

Fotó: Blocks

A fentiek ellenére lényegében mindenki dobott piacra új okosórát. Ezek közül a Skagen az egyik érdekes szereplő, mert a cég már korábban is képes volt órának és nem kütyünek kinéző eszközöket bemutatni. A másik izgalmas gyártó pedig a CES-en két éve bemutatkozó Blocks, amely két évig ígérgette, hogy a korábbi Kickstarter kampányait támogatók megkapják a moduláris okosóráikat. Az első szállítmány tavaly szeptemberben hagyta el a gyárat, mostanra pedig már bárki benevezhet az mindenféle szenzorral modulárisan felszerelhető órára. A szíjba építhető eszközök a LED-lámpától a GPS-ig terjednek, szóval teljesen Bigyó felügyelővé alakíthatjuk magunkat.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.