Mesterséges intelligenciák, repülő autók és az órák svájci bicskája
the-jetsons-reboot-abc-live-action-sitcom.jpg

Mesterséges intelligenciák, repülő autók és az órák svájci bicskája

A Jetsonstól a Bigyó felügyelőig az összes lejárt szavatosságú mese kütyüit megkapjuk lassan.

A napokban zajlik a CES szórakoztatóelektronikai szakkiállítás Las Vegasban, amire hagyománytiszteletből a seregszemle szót szokás használni. Az igazság az, hogy minden ilyen expót úgy kell elképzelni, hogy többhangárnyi területen szórják szét a következő év kütyüjeit. Az összképet pedig többnyire könnyebb összerakni az öt-hat-tíz fővel kivonuló nyugati lapok cikkei alapján, mint egyedül ott caplatva.

false

 

Fotó: nextdayblinds

Gyors körbenézés alapján az idei slágertermékek alapján se mondaná senki azt, hogy a technológiai ipar közelebbi kapcsolatban lenne a világgal. Azt lehetett látni, hogy mindenből kijön az okos, IoT – azaz netre kapcsolódó – és lehetőleg hangvezérelt asszisztens funkcióval felvértezett verzió. Ez nagyjából meg is történt. Érdekességet csupán az jelent, hogy az eddigi nagy játékosok mellett megjelent egy kínai versenytárs is. Szóval aki aggódott, hogy a Microsoft Cortanája, az Amazon Alexája vagy a Google fantáziátlan módon csak Assistantnak nevezett szoftvere túl sokat tud meg róla, az most a Baidu nevű kínai internetes óriás eszközét is megveheti. A dilemma persze nem valós, a fenti szoftverek egyike sem beszél magyarul.

Jetson vagyok

Míg az asszisztens szoftverekből a kis nyelv, kis foci szabály miatt maradunk ki (a herderi jóslatot azért nem kell elővenni), addig az idei év másik felkapott kütyüjéből viszont a többség azért nem részesülhet, mert égő módon nem elég gazdag. Pedig hatalmas divatja van a repülő kocsik és repülő taxik fejlesztésének. Úgy beszélnek ezekről az eszközökről, mintha komoly igény lenne rájuk. Az amúgy nem túl erősen álló Uber – épp csökken a cég értéke – a Teslától hódított el egy mérnököt, hogy az Elevate nevű elektromos repülőtaxi startupban dolgozzon.

A helikoptergyártók közül elsőként a Bell is részt vesz az idei CES-en. A lapátokat és a farkat ugyan leszerelték a gépről, de egy kabint kiállították, és büszkén mondják róla, hogy IoT eszköz lesz a heli. Emellett olcsóságot is hirdet a Bell, a cég nagy szavakkal könnyen bánó igazgatója szerint bárki beülhet majd a légi taxijukba.

Teljesen más megközelítést alkalmaz a Volocopter. Ez inkább egy tizennyolc rotoros drón, aminek az aljára akasztottak egy madáretetőt, mint helikopter. A célja azonban ugyanaz: személyszállítási céggé akar válni. Erről a masináról már számokat is tudunk szerencsére. Egy feltöltéssel harminc percig képes repülni, a hatótávja pedig 27 kilométer.

Idő van

Végül pedig azt is nyugodtan ki lehet mondani, hogy a szórakoztatóelektronikai cégek türelmesen várják az okosórák áttörését. Nagyon sietniük nem kell, a Forrester elemzőcég szerint 2022-re duplázódik meg az okosórák amerikai piaca. A növekedési görbe ezek szerint nem az a szép hokiütő forma, amit annyira szeretnek látni a befektetők a startupok grafikonjain.

false

 

Fotó: Blocks

A fentiek ellenére lényegében mindenki dobott piacra új okosórát. Ezek közül a Skagen az egyik érdekes szereplő, mert a cég már korábban is képes volt órának és nem kütyünek kinéző eszközöket bemutatni. A másik izgalmas gyártó pedig a CES-en két éve bemutatkozó Blocks, amely két évig ígérgette, hogy a korábbi Kickstarter kampányait támogatók megkapják a moduláris okosóráikat. Az első szállítmány tavaly szeptemberben hagyta el a gyárat, mostanra pedig már bárki benevezhet az mindenféle szenzorral modulárisan felszerelhető órára. A szíjba építhető eszközök a LED-lámpától a GPS-ig terjednek, szóval teljesen Bigyó felügyelővé alakíthatjuk magunkat.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.