Vigyázat! Ami okos, azt csak béreljük
jibo_2.jpg

Vigyázat! Ami okos, azt csak béreljük

Rövid beszéddel köszönt el a gazdájától az összes Jibo robot, majd elhallgatott mindegyikük. Nem egy sci-fi történet kezdődik így, ez a világ, amiben élünk.

A Jibót 2012-ben alapította Cythia Breazeal, az MIT robotika és médiaművészet professzora, aki az ember-robot interakciók nemzetközi szaktekintélye. Az ötlettel két év fejlesztés után vonult az Indiegogóra, hogy közösségi finanszírozással gyűjtsön pénzt a személyi asszisztens funkciókat ellátó, a napraforgó és az asztali lámpa szerelemgyerekének kinéző robot gyártására.

Az így összeszedett 3,5 millió dollár kevés volt ahhoz, hogy a cég elinduljon. Előbb csak a határidők kezdtek csúszni, majd visszatérítették a nemzetközi vásárlóknak a robot árát arra hivatkozva, hogy előbb csak az Egyesült Államokbeli és kanadai vásárlókat tudják kiszolgálni. Ezzel a cég megúszta volna az Amerikán kívüli elektronikai előírásoknak való megfelelést, a szoftver lefordítását. Szóval elvben tehermentesítette volna valamennyire a Jibót, de mivel kezdetben 45 országból lehetett megrendelni a robotot, elég nagy blamának számított.

false

Míg a cég próbál valami robotszerűt leszállítani a sokkal tőkeerősebb versenytársak is megjelentek a piacon. A Google Home asszisztense vagy az Amazon Echo negyedannyira sem néz ki jól, mint a Jibo. Megkockáztatom, egyikhez sem lehet kötődni, mert a két vas úgy néz ki, mint egy-egy luxus párologtató. Viszont a Google és az Amazon is időben piacra tudta dobni az olcsóbb, működő, folyamatosan frissülő termékét.

2017-ben még az év innovációjának választotta a fejét csinosan forgató Jibót a Time Magazine, 2018-ra azonban világossá vált, hogy a csőd felé halad a cég. Mindezt pedig úgy, hogy a társas robotok piaca nem halott teljesen. Más cégek is kísérleteznek olyan gépekkel, amelyek enyhítik a magányt valamilyen módon. Még a Sony is újra gyártani kezdte legendás, Aibo nevű robotkutyáját.

A Jibónak viszont annyi. A cég eladta szabadalmait és ingóságait. A cég új tulajdonosa pedig mielőtt kikapcsolta a robotokkal kommunikáló szervereket, elküldött egy búcsúüzenetet. Ez az a része a történetnek, ami nekünk, otthoni felhasználóként fontos lehet. A Jibo robotot 899 dollárért megvásárlók gondolhatták úgy, hogy a készülék az övék. De mivel a robot a felhőszolgáltatás nélkül lényegében csak porfogó, így most rá kell ébredniük, hogy a robottulajdonosság élményének csak előfizetői voltak. Mielőtt bármit veszünk, érdemes ezt a viszonyt végiggondolni. Esetleg fel is tenni a kérdést: mit fog tudni a berendezésem, ha nem fér hozzá az internethez?

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

Figyelmébe ajánljuk