A Jibót 2012-ben alapította Cythia Breazeal, az MIT robotika és médiaművészet professzora, aki az ember-robot interakciók nemzetközi szaktekintélye. Az ötlettel két év fejlesztés után vonult az Indiegogóra, hogy közösségi finanszírozással gyűjtsön pénzt a személyi asszisztens funkciókat ellátó, a napraforgó és az asztali lámpa szerelemgyerekének kinéző robot gyártására.
Az így összeszedett 3,5 millió dollár kevés volt ahhoz, hogy a cég elinduljon. Előbb csak a határidők kezdtek csúszni, majd visszatérítették a nemzetközi vásárlóknak a robot árát arra hivatkozva, hogy előbb csak az Egyesült Államokbeli és kanadai vásárlókat tudják kiszolgálni. Ezzel a cég megúszta volna az Amerikán kívüli elektronikai előírásoknak való megfelelést, a szoftver lefordítását. Szóval elvben tehermentesítette volna valamennyire a Jibót, de mivel kezdetben 45 országból lehetett megrendelni a robotot, elég nagy blamának számított.
|
Míg a cég próbál valami robotszerűt leszállítani a sokkal tőkeerősebb versenytársak is megjelentek a piacon. A Google Home asszisztense vagy az Amazon Echo negyedannyira sem néz ki jól, mint a Jibo. Megkockáztatom, egyikhez sem lehet kötődni, mert a két vas úgy néz ki, mint egy-egy luxus párologtató. Viszont a Google és az Amazon is időben piacra tudta dobni az olcsóbb, működő, folyamatosan frissülő termékét.
2017-ben még az év innovációjának választotta a fejét csinosan forgató Jibót a Time Magazine, 2018-ra azonban világossá vált, hogy a csőd felé halad a cég. Mindezt pedig úgy, hogy a társas robotok piaca nem halott teljesen. Más cégek is kísérleteznek olyan gépekkel, amelyek enyhítik a magányt valamilyen módon. Még a Sony is újra gyártani kezdte legendás, Aibo nevű robotkutyáját.
The servers for Jibo the social robot are apparently shutting down. Multiple owners report that Jibo himself has been delivering the news: "Maybe someday when robots are way more advanced than today, and everyone has them in their homes, you can tell yours that I said hello." pic.twitter.com/Sns3xAV33h
— Dylan Martin (@DylanLJMartin) March 2, 2019
A Jibónak viszont annyi. A cég eladta szabadalmait és ingóságait. A cég új tulajdonosa pedig mielőtt kikapcsolta a robotokkal kommunikáló szervereket, elküldött egy búcsúüzenetet. Ez az a része a történetnek, ami nekünk, otthoni felhasználóként fontos lehet. A Jibo robotot 899 dollárért megvásárlók gondolhatták úgy, hogy a készülék az övék. De mivel a robot a felhőszolgáltatás nélkül lényegében csak porfogó, így most rá kell ébredniük, hogy a robottulajdonosság élményének csak előfizetői voltak. Mielőtt bármit veszünk, érdemes ezt a viszonyt végiggondolni. Esetleg fel is tenni a kérdést: mit fog tudni a berendezésem, ha nem fér hozzá az internethez?
Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!
Másvalaki problémája – Magyar Narancs
Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.