Az egészség nem üzlet: elűzi a kormány a magánszolgáltatókat?

  • Rékassy Balázs
  • 2018. szeptember 20.

Materia Medica

Hogyan is kell értelmezni a miniszterelnök kötcsei kinyilatkoztatását a köz- és magánegészségügy szétválasztásáról?

Tudjuk, látjuk és tapasztaljuk, hogy az egészségügy rendbetétele nem szerepel a kormány prioritási listáján, így az egészségüggyel foglalkozók a kötcsei piknik óta ízlelgetik, vajon mit is jelenthet Orbán Viktor azon kijelentése, hogy a köz- és magán egészségügyi ellátást szét kell választani.

Állítólag ezen mondat a közfinanszírozott intézményekben működő magántulajdonú egészségügyi szolgáltatókra, és azon belül is elsősorban a diagnosztikai szolgáltatókra vonatkozik. Szomorú lettem, mikor ezt megtudtam, hiszen vannak problémás magánszolgáltatások (paraszolvencia, állami források kihasználása magán célból stb.) az állami egészségügyben, de a jó szerződéssel rendelkező diagnosztika vagy más komolyabb szolgáltatási partnerekkel való együttműködés pont nem ez a terület.

Új belső ellenségek?

Az első kérdés az, hogy fenntartható-e, biztosítható-e, az ellátás ezen szolgáltatók kiebrudalása esetén. A második, globálisabb kérdés pedig, hogy lenne-e értelme és haszna az egésznek?

Kik ezek a szolgáltatók, az „új belső ellenségek”, akikről a miniszterelnök beszélt?

A rendszerváltás után az egészségügy forráshiányos volt, és jelentkeztek olyan vállalkozások, amelyek bizonyos szakterülethez értettek, és megfelelő tőkével rendelkeztek. Ezek az outsourcing szolgáltatók kiváló lobbierejüknél fogva el tudták intézni, hogy az OEP szerződjön velük, és az állami közfinanszírozott egészségügyön belül magán tulajdonosként tudják nyújtani ugyanazt a szolgáltatást, mint egy állami intézmény bizonyos osztálya, munkacsoportja.

false

Tipikusan ilyen a Kaali intézet, amely döntően mesterséges megtermékenyítést végez; az Affidea (régebbi nevén Euromedic), mint a legnagyobb diagnosztikai szolgáltató; laborszolgáltatók, mint a Synlab; vese-dialízis központok, mint például a Fresenius, de idetartozik az Országos Gerincgyógyászati Központ is, amely magánintézményként az ilyen jellegű országos gerincműtétek meghatározó részét végzi. A legnagyobb ilyen jellegű szolgáltatók körülbelül 20-30 milliárd forintnyi állami szerződést teljesítenek évente. Ezek közül az Affidea 7,9 milliárd, a Pozitron diagnosztika egymilliárd, a Budai Egészségközpont – Országos Gerincgyógyászati Központ 3,8 milliárd forintnyi teljesítést nyújt – hogy csak a legnagyobbakat említsük.

Ezen szolgáltatók a mögöttük álló profi menedzsmentnek, profitorientált kontrolling működésüknek köszönhetően, hosszú évek alatt megfelelő partnereivé váltak az egészségügynek, és valós, jó minőségű szolgáltatást nyújtanak. Amennyiben jó a szerződésük és a szolgáltatásuk profitábilisan végezhető, úgy érdekeltek, hogy azt minél jobban, minden fél megelégedésére hosszú távon és minőségben végezzék.

Mindenhol a világon működnek ilyen outsourced szolgáltatók, amelyek minőségükben, szervezettségükben, rugalmasságukban jó példát mutatnak az állami rendszer számára, ösztönözve annak fejlődését.

Saját döntés

A jelen nehéz HR-helyzetben ezek azok a szolgáltatók, melyek igyekeznek minden lehetséges módot megtalálni a legköltséghatékonyabb működésre, nemzetközi hátterüknél fogva a legmodernebb technológiákkal dolgoznak,  igyekeznek a pácienseknek, a társintézményeknek pont azt nyújtani, amire szerződtek. Teszik mindezt úgy, hogy a dolgozóiknak versenyképes jövedelmet és megfelelő folyamatos továbbképzést kell, hogy nyújtsanak.

Ha az állam megszüntetné ezeket a szerződéseket, még beruházhat és megvásárolhatja ezeket az eszközöket, (csak az eszközpark biztosításhoz 50-60 milliárd forintra lenne szüksége), de működtetésüket biztos, hogy  nem tudná olyan hatékonyan, és jól szervezetten nyújtani, mint ahogy az jelen formájában működik. Röviden: biztosan semmi haszna nem lenne belőle. Ezen szerződések fokozatos kivezetése, és belső forrásokból való megoldása egy elvi politikai kérdés, amely természetesen elvégezhető, de véleményem szerint sok haszna nem lenne.

VIP-CT

VIP-CT

Fotó: Kovács Attila/MTI

A kórházak vezetői számára eddig is sok esetben saját döntés volt, hogy egy adott tevékenységet belsőleg meg tudnak oldani, vagy csak kiszervezésben. A kórháznak pluszforrás, ha ott marad egy lehetőség, de egyben gond is: a megfelelő szakembergárda összeállítása, összeszoktatása, és a tevékenység jó minőségben költség-hatékonyan való nyújtása.

A kiszervezett szolgáltatások – kölcsönösen előnyös szerződések esetén, és ez a lényeg – jó és hatékony megoldásai az egészségügy egyes területeinek, hiszen flexibilis és minőségi szolgáltatások nyújtására, és folyamatos fejlődésre ösztönzik a szerződő partner-szolgáltatókat.

Az állam nem tud mindent maga nyújtani az egészségügyben, és nem is kell, hogy maga nyújtsa. Az állam feladata a megfelelő szabályozás, a korrekt ellenőrzés, számonkérés, és a teljesítmény arányos fizetés.

Nagy öröm, hogy a miniszterelnök elkezdett gondolkozni az egészségügy problémáinak megoldásán, de mondhatjuk, hogy elsőre nem találta meg a problémák fő forrását.

Közel már a probléma felismerése, amely szintén a magánellátás egyik formája az állami egészségügyben, csak azt úgy hívjuk: hálapénz. Ha Orbán Viktor az egészségügy egyik legnagyobb problémája, a korrupciót jelentő hálapénz ellen szándékozna fellépni, sokkal közelebb járna a megoldáshoz.

Kövesse a Magyar Narancs egészségügyi blogját! Materia Medica a magyarnarancs.hu-n.

Materia Medica

A Magyar Narancs új, egészségügyi problémákkal foglalkozó blogja. Fogyasszák egészséggel!

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.