Keleti oldal, nyugati oldal – Az ismeretlen Drakula

Matiné

Az új hullámos vámpírok elgyötört, szeretetre éhes, bölcs lények, akiket kínoz a létmódjukkal járó elkerülhetetlen erőszak. Minket meg a film kínzott.

Gary Shore és csapata valamiért úgy gondolta, hogy jó ötlet bővebben kibontani Coppola Drakulájának azt a szálát, melyben Vlad a keresztény Európára törő oszmán seregek ellen harcol még erdélyi hercegként. Bárcsak ne tették volna.

Sok szót nem érdemes vesztegetni arra, hogyan is rossz ez a film: hatalmas lyukak tátonganak a cselekményben, valószerűtlen, meg nem magyarázott fordulatok követik egymást, a figurák nevetségesen eltúlzottak. A legnagyobb pozitívum, melyet az alkotás nyújtani tud, a vámpírok megváltozott, sajátos percepciójának elég szemléletes bemutatása.

false

Az ilyesfajta filmek sosem önmagukban, hanem csoportosan, az egész zsánert tekintve érdekesek: Az ismeretlen Drakula is beilleszthető a vámpírfilm nagy múltra visszatekintő műfajába, és érdekes módon alakítja/értelmezi át némileg a vámpír mint archetipikus karakter helyét a popkultúrában. A film Drakulája némileg követi Coppola figuráját, aki abszolút gonosz helyett inkább antihősként tételeződik: sőt kezdetben egy hős harcosról beszélünk, aki a tiszta szerelemért paktumot köt a sötétséggel. Ez a megközelítés hézagmentesen illeszkedik a manapság divatos, a sötét karakterekkel empatikusabb karakterértelmezés áramlatába, egybevág a morális szürkezóna és a tiszta célért piszkos eszközökkel küzdő hős nagyobb nézői elfogadásával. A legtöbb új hullámos vámpír már elgyötört, szeretetre éhes, bölcs lény, akit kínoz a létmódjával járó elkerülhetetlen erőszak.

Nem mellesleg érdekes ma nézni egy olyan közönségfilmet, ahol keresztény daliák csapnak össze az iszlámot vírusként terjesztő, katonáikat szó szerint vakon csatába vezető oszmánokkal. A muzulmán karakterek az orientalizmus jegyében mind kéjvágyó, feminin, becstelen szörnyetegek, akik keresztény kisfiúk agyát mossák át az iszlám nevében. Vlad herceg nyugati szuperhősként csap össze az elvakult, világuralomra törő keleti seregekkel. Ez talán öntudatlan gesztus, de némi pikantériát ad az egyébként lehangoló másfél órának.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.