Keleti oldal, nyugati oldal – Az ismeretlen Drakula

Matiné

Az új hullámos vámpírok elgyötört, szeretetre éhes, bölcs lények, akiket kínoz a létmódjukkal járó elkerülhetetlen erőszak. Minket meg a film kínzott.

Gary Shore és csapata valamiért úgy gondolta, hogy jó ötlet bővebben kibontani Coppola Drakulájának azt a szálát, melyben Vlad a keresztény Európára törő oszmán seregek ellen harcol még erdélyi hercegként. Bárcsak ne tették volna.

Sok szót nem érdemes vesztegetni arra, hogyan is rossz ez a film: hatalmas lyukak tátonganak a cselekményben, valószerűtlen, meg nem magyarázott fordulatok követik egymást, a figurák nevetségesen eltúlzottak. A legnagyobb pozitívum, melyet az alkotás nyújtani tud, a vámpírok megváltozott, sajátos percepciójának elég szemléletes bemutatása.

false

Az ilyesfajta filmek sosem önmagukban, hanem csoportosan, az egész zsánert tekintve érdekesek: Az ismeretlen Drakula is beilleszthető a vámpírfilm nagy múltra visszatekintő műfajába, és érdekes módon alakítja/értelmezi át némileg a vámpír mint archetipikus karakter helyét a popkultúrában. A film Drakulája némileg követi Coppola figuráját, aki abszolút gonosz helyett inkább antihősként tételeződik: sőt kezdetben egy hős harcosról beszélünk, aki a tiszta szerelemért paktumot köt a sötétséggel. Ez a megközelítés hézagmentesen illeszkedik a manapság divatos, a sötét karakterekkel empatikusabb karakterértelmezés áramlatába, egybevág a morális szürkezóna és a tiszta célért piszkos eszközökkel küzdő hős nagyobb nézői elfogadásával. A legtöbb új hullámos vámpír már elgyötört, szeretetre éhes, bölcs lény, akit kínoz a létmódjával járó elkerülhetetlen erőszak.

Nem mellesleg érdekes ma nézni egy olyan közönségfilmet, ahol keresztény daliák csapnak össze az iszlámot vírusként terjesztő, katonáikat szó szerint vakon csatába vezető oszmánokkal. A muzulmán karakterek az orientalizmus jegyében mind kéjvágyó, feminin, becstelen szörnyetegek, akik keresztény kisfiúk agyát mossák át az iszlám nevében. Vlad herceg nyugati szuperhősként csap össze az elvakult, világuralomra törő keleti seregekkel. Ez talán öntudatlan gesztus, de némi pikantériát ad az egyébként lehangoló másfél órának.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.