Keleti oldal, nyugati oldal – Az ismeretlen Drakula

Matiné

Az új hullámos vámpírok elgyötört, szeretetre éhes, bölcs lények, akiket kínoz a létmódjukkal járó elkerülhetetlen erőszak. Minket meg a film kínzott.

Gary Shore és csapata valamiért úgy gondolta, hogy jó ötlet bővebben kibontani Coppola Drakulájának azt a szálát, melyben Vlad a keresztény Európára törő oszmán seregek ellen harcol még erdélyi hercegként. Bárcsak ne tették volna.

Sok szót nem érdemes vesztegetni arra, hogyan is rossz ez a film: hatalmas lyukak tátonganak a cselekményben, valószerűtlen, meg nem magyarázott fordulatok követik egymást, a figurák nevetségesen eltúlzottak. A legnagyobb pozitívum, melyet az alkotás nyújtani tud, a vámpírok megváltozott, sajátos percepciójának elég szemléletes bemutatása.

false

Az ilyesfajta filmek sosem önmagukban, hanem csoportosan, az egész zsánert tekintve érdekesek: Az ismeretlen Drakula is beilleszthető a vámpírfilm nagy múltra visszatekintő műfajába, és érdekes módon alakítja/értelmezi át némileg a vámpír mint archetipikus karakter helyét a popkultúrában. A film Drakulája némileg követi Coppola figuráját, aki abszolút gonosz helyett inkább antihősként tételeződik: sőt kezdetben egy hős harcosról beszélünk, aki a tiszta szerelemért paktumot köt a sötétséggel. Ez a megközelítés hézagmentesen illeszkedik a manapság divatos, a sötét karakterekkel empatikusabb karakterértelmezés áramlatába, egybevág a morális szürkezóna és a tiszta célért piszkos eszközökkel küzdő hős nagyobb nézői elfogadásával. A legtöbb új hullámos vámpír már elgyötört, szeretetre éhes, bölcs lény, akit kínoz a létmódjával járó elkerülhetetlen erőszak.

Nem mellesleg érdekes ma nézni egy olyan közönségfilmet, ahol keresztény daliák csapnak össze az iszlámot vírusként terjesztő, katonáikat szó szerint vakon csatába vezető oszmánokkal. A muzulmán karakterek az orientalizmus jegyében mind kéjvágyó, feminin, becstelen szörnyetegek, akik keresztény kisfiúk agyát mossák át az iszlám nevében. Vlad herceg nyugati szuperhősként csap össze az elvakult, világuralomra törő keleti seregekkel. Ez talán öntudatlan gesztus, de némi pikantériát ad az egyébként lehangoló másfél órának.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.