Keleti oldal, nyugati oldal – Az ismeretlen Drakula

Matiné

Az új hullámos vámpírok elgyötört, szeretetre éhes, bölcs lények, akiket kínoz a létmódjukkal járó elkerülhetetlen erőszak. Minket meg a film kínzott.

Gary Shore és csapata valamiért úgy gondolta, hogy jó ötlet bővebben kibontani Coppola Drakulájának azt a szálát, melyben Vlad a keresztény Európára törő oszmán seregek ellen harcol még erdélyi hercegként. Bárcsak ne tették volna.

Sok szót nem érdemes vesztegetni arra, hogyan is rossz ez a film: hatalmas lyukak tátonganak a cselekményben, valószerűtlen, meg nem magyarázott fordulatok követik egymást, a figurák nevetségesen eltúlzottak. A legnagyobb pozitívum, melyet az alkotás nyújtani tud, a vámpírok megváltozott, sajátos percepciójának elég szemléletes bemutatása.

false

Az ilyesfajta filmek sosem önmagukban, hanem csoportosan, az egész zsánert tekintve érdekesek: Az ismeretlen Drakula is beilleszthető a vámpírfilm nagy múltra visszatekintő műfajába, és érdekes módon alakítja/értelmezi át némileg a vámpír mint archetipikus karakter helyét a popkultúrában. A film Drakulája némileg követi Coppola figuráját, aki abszolút gonosz helyett inkább antihősként tételeződik: sőt kezdetben egy hős harcosról beszélünk, aki a tiszta szerelemért paktumot köt a sötétséggel. Ez a megközelítés hézagmentesen illeszkedik a manapság divatos, a sötét karakterekkel empatikusabb karakterértelmezés áramlatába, egybevág a morális szürkezóna és a tiszta célért piszkos eszközökkel küzdő hős nagyobb nézői elfogadásával. A legtöbb új hullámos vámpír már elgyötört, szeretetre éhes, bölcs lény, akit kínoz a létmódjával járó elkerülhetetlen erőszak.

Nem mellesleg érdekes ma nézni egy olyan közönségfilmet, ahol keresztény daliák csapnak össze az iszlámot vírusként terjesztő, katonáikat szó szerint vakon csatába vezető oszmánokkal. A muzulmán karakterek az orientalizmus jegyében mind kéjvágyó, feminin, becstelen szörnyetegek, akik keresztény kisfiúk agyát mossák át az iszlám nevében. Vlad herceg nyugati szuperhősként csap össze az elvakult, világuralomra törő keleti seregekkel. Ez talán öntudatlan gesztus, de némi pikantériát ad az egyébként lehangoló másfél órának.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.