Matiné

Gonosz papok

  • 2014. november 10.

Matiné

Tánc a pajtában, megkorbácsolt lány, bigott egyház, szovjet típusú sematizmus: Ken Loach utolsó filmje, a Tiltott táncok fut már a hazai mozikban is.

1932. Tízévi távollét után hazatér Amerikából a hallgatag munkásember az ír vidéki életbe. A függetlenné vált országot még mindig ezernyi politikai feszültség osztja meg, a viszonyok feudálisak, a szegénység riasztó, a katolikus egyház befolyása meghatározó. A polgárháborús veterán, a környék egykori vagabundja végigszomorkodná hátralévő éveit agg szüléjét ápolván a faluszéli viskóban, hiszen szerelme azóta egy nagydarab, jó szándékú paraszt felesége s gyermekeinek odaadó édesanyja… de hát mit van mit tenni, ha egyszer a helybéli fiatalság testületileg járul elébe, hogy nyitná ki ismét az egykor közösségi események színteréül szolgáló pajtáját a kultúrára, szórakozásra, örömre fogékonyak előtt. S lesz is összefogás, táncház, iskola, felhőtlen boldogság.

false

Csakhogy nem nézik mindezt jó szemmel a helybéli gonoszak. Úgymint a földesúr, a rendőri szervek, a jobboldali népnyúzó politikusok, de legfőként a katolikus egyház.

James Gralton, Írország történelmének egyetlen száműzöttje, aki ebben a filmben szabadelvű Ludas Matyiként száll szembe a klerikálfasiszta ír Döbrögikkel, amúgy a valóságban kommunista agitátor volt, s nem csupán táncházszervezéssel, Yeats-versek elemzésével és a dzsessz propagálásával vívta ki a bizonyára tényleg bigott, a kommunista eszmék említésétől is paranoiás felsőbbség agresszív, nemtelen és főként törvénytelen beavatkozását.

A nagyszerű, tiszteletreméltó, főleg korai filmjei miatt a hetedik művészet halhatatlan klasszikusai közé tartozó Ken Loach életművét sajnálatos módon ezzel a mívesen kidolgozott, szépen fotografált, hitelesen eljátszatott, ám egysíkú szemléletet tükröző darabbal kívánja lezárni. Amelyben jóságos szegény emberek vívják reménytelen harcukat a szívtelen, kapzsi gazdagokkal. Ártatlan, jó arcú fiatalok a már ránézésre is torzult lelkű, a vallási tanítások nevében bármilyen gaztettre képes elittel. (A rendőrfőnök papa konkrétan megkorbácsolja saját lányát, amikor megtudja, hogy ő is az erdőszéli házba jár táncolni-művelődni.) A főhős igazi, emberekbe, igazságosságba, szabadságba vetett hitének felsőbbrendűségét csak még jobban kidomborítja a vele szemben állók intézményi struktúrát agresszíven védő klerikalizmusa (amely valójában megtagadja a kereszténység szeretetelvű tanítását).

A rendező baloldali elkötelezettsége sosem volt titok. Ám korábbi filmjeiben képes volt arra, hogy a saját nézetrendszerének szempontjából ábrázolt társadalmi folyamatokat személyes síkon megjelenítve hiteles képet nyújtson. Itt épp ellenkezőleg: a figurák társadalmi szerepeik szerint meghatározottak, némelyikük csaknem karikaturisztikus vonásokat mutat. A hősök sorsukat nem személyes döntések sorozataként élik meg, hanem eljátsszák társadalmi hierarchiában elfoglalt pozíciójukból eredő szerepeiket. Egyéni dráma nem lehetséges, mert mindenki a saját osztályhelyzetével kialakított viszonynak megfelelően, és csakis arra reagál. Mint egy sematikus szovjet filmben.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.