Cuccok

  • Babarczy Eszter
  • 2015. május 3.

Mentemben

Tegyük fel, voltál egy darabig kényelmes középosztály, aztán – mint annyian – lettél megszorult középosztály.

Nézed a holmikat kényelmes korodból, rétegződnek, elfedik egymást. Egy bőrdzsekire jött egy másik bőrdzseki. Dobozok is vannak a tárolóban, ha van tároló, a nyaralóban, ha van nyaraló, a garázsban, ha van garázs. A dobozokban, meglehet, vannak cipők, más dobozokban papírok, valahol egy harmadikban kinőtt játékok, aztán elkopott szőnyegek, de perzsa, és még a nagyanyádtól!, aztán kilazult szárú napszemüvegek, és a régi szemüvegek is, jut eszedbe, és persze a szemüvegtokok, amelyek egyikében, de melyikében, két karórát is tárolsz.

Van egy doboz elektromos ezzel-azzal, régi telefonnal, talán egy lecserélt fényképezőgép is akad, de ki tudja már, hol van hozzá a töltő. Van a doboz a régi táskákkal, abból az időből, amikor azt gondoltad, szükség lesz egy estélyi darabra is, hamis krokodilbőrből. Az ékszereid az első dobozukból tovább kígyóztak, már nem is tudod, melyikben van az a tahiti gyöngy, ami egyszer jó ötletnek tűnt, de aztán nem volt a stílusod. A bőrönd, megrokkant kerékkel. Egy paplanszárításnál jól használható szobabicikli.

A könyvekről ne is beszéljünk.

A még egész jó bútorok. Szalmakalapok nyaralásból. Egy konyhai robotgép, ajándék volt. Két régi lámpa.

Beüt a válság, a gyerek is elköltözik, neked is menni kell, talán a lakásod is odalett, és költözöl és –

A megszabadulás orgiája!

A könyveket az egyetemnek adod. A bőrdzsekit a kuka mellé, jó lesz másnak. A sosem használt tűsarkút a legjobb barátnőd lányának. A bútorokat meghirdeted ingyen elvihetőnek. A régi fényképezőgépnek örül egy barátod, akinek ilyenre sosem volt pénze.

A régi télikabátok és a csizmák a ház előtt egy dobozban. A ruhákat zsákokban felcímkézed; férfi, női, gyerek, méret.

Cucc nélkül jobb. Képmutatás lenne persze azt mondani, hogy ne engedj soha a cuccnak, hogy NE FOGYASSZÁL. Miért ne fogyasztanál? Nem jellemhiba. Mások ebből élnek. A titok nem ez.

Hanem: tudod, hogy volt már, hogy megvetted azt a tahiti gyöngyöt, és volt már, hogy kinézted magadnak az új bőrdzsekit, és tároltad őket egészen a költözésig, és tudod, hogy nem fog hiányozni egyik sem. Középkorú középosztályiként mindent tudsz már arról, mi igazán szükséges, mi nem. Dönteni tudsz az életedről. (Legfeljebb nem mersz – de erről majd máskor.)

Ha olyan vagy, mint én, azt is tudod, hogy lesz még cucc. Lesznek elcsábulós napok, többnyire rossz napok. Ezen még az sem segít, ha igazán szegény vagy. Mari barátnőm és keresztlányom, Vanda az eszközkezelő által átvett házban a bedobós villanyórával, a nincs meleg vízzel és nincs gázzal, a 0 egyenlegű feltöltős mobillal, a tőled kapott pénzből vett tűzifával, a közös ággyal, ők is vesznek néha rucit a piacosoktól. A divat még világháborúk és más katasztrófák idején sem szünetel.

Vedd meg, ha muszáj. Aztán ajándékozd valakinek, aki tényleg örül neki.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.