Cuccok

  • Babarczy Eszter
  • 2015. május 3.

Mentemben

Tegyük fel, voltál egy darabig kényelmes középosztály, aztán – mint annyian – lettél megszorult középosztály.

Nézed a holmikat kényelmes korodból, rétegződnek, elfedik egymást. Egy bőrdzsekire jött egy másik bőrdzseki. Dobozok is vannak a tárolóban, ha van tároló, a nyaralóban, ha van nyaraló, a garázsban, ha van garázs. A dobozokban, meglehet, vannak cipők, más dobozokban papírok, valahol egy harmadikban kinőtt játékok, aztán elkopott szőnyegek, de perzsa, és még a nagyanyádtól!, aztán kilazult szárú napszemüvegek, és a régi szemüvegek is, jut eszedbe, és persze a szemüvegtokok, amelyek egyikében, de melyikében, két karórát is tárolsz.

Van egy doboz elektromos ezzel-azzal, régi telefonnal, talán egy lecserélt fényképezőgép is akad, de ki tudja már, hol van hozzá a töltő. Van a doboz a régi táskákkal, abból az időből, amikor azt gondoltad, szükség lesz egy estélyi darabra is, hamis krokodilbőrből. Az ékszereid az első dobozukból tovább kígyóztak, már nem is tudod, melyikben van az a tahiti gyöngy, ami egyszer jó ötletnek tűnt, de aztán nem volt a stílusod. A bőrönd, megrokkant kerékkel. Egy paplanszárításnál jól használható szobabicikli.

A könyvekről ne is beszéljünk.

A még egész jó bútorok. Szalmakalapok nyaralásból. Egy konyhai robotgép, ajándék volt. Két régi lámpa.

Beüt a válság, a gyerek is elköltözik, neked is menni kell, talán a lakásod is odalett, és költözöl és –

A megszabadulás orgiája!

A könyveket az egyetemnek adod. A bőrdzsekit a kuka mellé, jó lesz másnak. A sosem használt tűsarkút a legjobb barátnőd lányának. A bútorokat meghirdeted ingyen elvihetőnek. A régi fényképezőgépnek örül egy barátod, akinek ilyenre sosem volt pénze.

A régi télikabátok és a csizmák a ház előtt egy dobozban. A ruhákat zsákokban felcímkézed; férfi, női, gyerek, méret.

Cucc nélkül jobb. Képmutatás lenne persze azt mondani, hogy ne engedj soha a cuccnak, hogy NE FOGYASSZÁL. Miért ne fogyasztanál? Nem jellemhiba. Mások ebből élnek. A titok nem ez.

Hanem: tudod, hogy volt már, hogy megvetted azt a tahiti gyöngyöt, és volt már, hogy kinézted magadnak az új bőrdzsekit, és tároltad őket egészen a költözésig, és tudod, hogy nem fog hiányozni egyik sem. Középkorú középosztályiként mindent tudsz már arról, mi igazán szükséges, mi nem. Dönteni tudsz az életedről. (Legfeljebb nem mersz – de erről majd máskor.)

Ha olyan vagy, mint én, azt is tudod, hogy lesz még cucc. Lesznek elcsábulós napok, többnyire rossz napok. Ezen még az sem segít, ha igazán szegény vagy. Mari barátnőm és keresztlányom, Vanda az eszközkezelő által átvett házban a bedobós villanyórával, a nincs meleg vízzel és nincs gázzal, a 0 egyenlegű feltöltős mobillal, a tőled kapott pénzből vett tűzifával, a közös ággyal, ők is vesznek néha rucit a piacosoktól. A divat még világháborúk és más katasztrófák idején sem szünetel.

Vedd meg, ha muszáj. Aztán ajándékozd valakinek, aki tényleg örül neki.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?