1 milliárd dollár felett jár az Avatar bevétele, de még egyszer ennyi kellene a nullszaldóhoz

  • narancs.hu
  • 2023. január 2.

Mikrofilm

A gigantikus költségvetésű film bevételei is gigantikusak.

14 évvel az első rész után 2022. december 16-án mutatták be a tengerentúli mozikban az Avatar: A víz útját. James Cameron elképesztő látványvilágú filmje a mi éves toplistánkba is beverekedte magát, a vizuális mágiának és vízalatti effekteknek azonban meg is volt az ára. A korábbi hírek arról szóltak, hogy a film 250 millió dollárba kerülhetett, Cameron azonban nem volt hajlandó konkrét számot mondani: „Kibaszottul drága volt” – foglalta össze velősen a GQ-nak adott interjújában.

Azért is nehéz pontosan megbeszélni A víz útja büdzséjét, mert néhány jelenetet már előre felvettek a következő epizódokhoz, a rendező ugyanis el akarta kerülni a Stranger Things-effektust, azaz hogy a gyerekszínészek által játszott karakterek hirtelen megnőjenek. A Gekkót alakító Jack Champion például 12 évesen kapta meg a szerepet, de már 16 éves volt, mire a forgatás befejeződött.

Cameron szerint ahhoz, hogy A víz útja költségei egyáltalán nullszaldóra kijöjjenek, minden idők harmadik vagy negyedik legnagyobb bevételt hozó filmjévé kell válnia. „Ez a filmtörténet legrosszabb üzleti esete” – tette hozzá.

Jelenleg mindössze öt film van, amely világszinten meghaladta a 2 milliárd dolláros bevételt: a Cameron rendezte 2009-es Avatar (2,9 milliárd dollár), a Bosszúállók: Végjáték (2,7 milliárd dollár), Cameron másik gigasikere, a Titanic (2,1 milliárd dollár), a Csillagok háborúja: Az ébredő erő (2,07 milliárd dollár) és a Bosszúállók: Végtelen háború (2,04 milliárd dollár). A rendező számításai szerint tehát A víz útjának ehhez a klubhoz kellene csatlakoznia.

Ehhez pedig egyelőre jó úton jár az Avatar 2: két héttel bemutatása után máris meghaladta az 1 milliárd dolláros bevételt világszinten. Nem volt könnyű dolga: karácsonykor hatalmas téli viharok pusztítottak az Egyesült Államok egyes részein, ami természetesen nem kedvezett a mozizási kedvnek. Ennek ellenére a tengerentúlon mégis összejött több mint 300 millió dollár, amit a világ többi részéről érkező 700 millió egészített ki. A Pókember: Nincs hazaút óta nem akadt film, ami ilyen gyorsan eljutott az 1 milliárdos bevételig. Ez az a pont, ahol gyakorlatilag minden film nyereségesnek számít – az Avatar 2-t kivéve.

A víz útjának azonban minden esélye megvan, hogy a kései bemutató ellenére a tavalyi év legjobbjává váljon és elérje a 2 milliárd dolláros bevételt is. A mindenkit lenyűgöző Top Gun: Maverick számlálója 1,48 milliárdnál áll, de a film manapság már a streamingfelületeken döntögeti a rekordokat. Az Avatar folytatása ettől alig van lemaradva 1,39 milliárd dollárjával, és még bőven van benne kraft. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.