Hasított Az üveghagyma karácsonykor, de egyelőre így se fért be a legjobbak közé

  • narancs.hu
  • 2023. január 3.

Mikrofilm

82,1 millió órányit nézték a nyitóhétvégéjén, ami még mindig elmarad a Sandra Bullock-féle Megbocsáthatatlan számaitól.

A 2019-es Tőrbe ejtve annak idején a meglepetés erejével nyűgözte le a nézőket és a kritikusokat (a mi kritikánk itt olvasható), rég nem láthattunk ugyanis ilyen eredeti főhajtást Agatha Christie előtt. A vicces posztmodern gyilkossági rejtélyek azóta reneszánszukat élik, nagyot megy a tévére hangszerelt változat és elkészült a francia vadhajtás is (interjúnk annak rendezőjével, Nicolas Pleskoffal itt olvasható). Nem csoda, hogy a Netflix hamar rávetette magát Rian Johnson filmjére: 450 millió dollárt fizettek két folytatás jogaiért, plusz 40 milliót áldoztak Az üveghagyma elkészítésére. A Tőrbe ejtve második része – rövid mozis forgalmazás után – tehát már náluk jött ki, épp karácsonyra időzítve.

A siker ezen a platformon sem maradt el: december 19-25. között 82,1 millió órát streamelték a filmet, ami a több mint 2 órás játékidőt figyelembe véve körülbelül 35 millió háztartást jelent. Ezek a számok tiszteletet parancsolóak ugyan, de még így is elmaradnak a többi eredeti Netflix-film mögött. Sandra Bullock 2021-es Megbocsáthatatlanját például ennél is többet, 85,9 millió órát nézték a bemutatóját követően – ez számít a Netflix történetének nyolcadik legnépszerűbb bemutatójának. Az ezt követő, kilencedik helyen álló, 2020-as A csókfülke 2-nek, valamint a tizedik Az írnek viszont nem ismerjük a pontos számait, az adatokat a Netflix ugyanis csak ezek premierje után kezdte el publikálni.

A Variety ugyanakkor megjegyzi, hogy az összehasonlítás nem tökéletes, ugyanis Az üveghagymát karácsonykor mutatták be, amikor ugyan többen érnek rá tévézni, de többen is gyűlnek össze egy háztartásban. A Megbocsáthatatlan 2021. december 10-én érkezett a platformra, amikor az ünnepekhez képest kevesebben filmeznek, de vélhetően többen nézték a Netflixet különböző eszközökről, ami több nézési időt is jelentett.

Ráadásul nem a premier utáni közvetlen nézettség az egyedüli, ami meghatározza egy film sikerét: a cég történetének legdrágább filmje, A szürke ember (korábbi kritikánk itt) 88,6 millió órányi nézettséggel nyitott, azaz 2,7 millióval többel, mint a Megbocsáthatatlan, végül azonban egy hónap után 253,9 milliónyi órával a platform negyedik legnézettebb mozijává vált, míg Sandra Bullock filmje egy hónap után 40 millióval kevesebbel, 214,7 millió órányi nézettséggel állt. A szürke ember után egy héttel debütáló Bíbor szívek viszont első hétvégéjén mindössze 48,2 millió órát szedett össze, a hónap végére viszont valósággal kilőtt, és 228,7 millió órával a hetedik legnézettebb filmmé vált.

Minden esély megvan tehát rá, hogy Az üveghagyma is bekerüljön a toplistába: jó előjel lehet, hogy amikor hálaadáskor Amerikában néhány száz mozi még az online premier előtt műsorra tűzte egy hétvégére, közel 15 millió dollárnyi bevételt hozott.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.