film

100 dolog

  • 2019. október 12.

Mikrofilm

Lelövöm a poént: a pénz nem boldogít. E gondolatban összegzi a német vígjáték főszerepét is magára vállaló Florian David Fitz filmrendező nagyon személyes és rendkívül meggyőző üzenetét: elmondja maga a fő tanulságot, hol párbeszédes formában, hol bele a kamerába, csillogó szemekkel. A sikeresnek ígérkező mobilapplikációt egy vagyonért éppen az amerikai nagymenőnek (a filmben Zuckerman – ah, micsoda finom célzás) eladni készülő testi-lelki jó barátok fogadást kötnek a Nagy Biznisz sikeres prezentációja után csapott lerészegedéskor: igen­is kibírnak száz napot dolgok, vagyis materiális javak nélkül. Pontosabban: a tök pucér indulás után mindennap magukhoz vehetnek egyetlen valamit. Nem árulom el, felismerik-e a yuppie-k, hogy a tárgyaknál mennyivel fontosabb a szeretet, hogy a szerelem mindent legyőz, még a kényszeres shoppingolást is, és hogy a gaz kapitalista is legyőzhető, méghozzá a saját eszközeivel, ha ellopná, és gonosz célokra használná a találmányt.

A rendszerkritika itt ki is merül, valódi szatírához hiányzik annak felismerése, hogy az antiglobalista és antikapitalista szemlélet maga is a globalizmus, illetve a modern kapitalizmus által felkínált termék, a világ valós problémáit emlegető, de azok mibenlétét sem értő pótcselekvés. A vígjátéki műfaját kizárólag helyzetkomikumra alapozó naiv kiáltvány szerint, ha a fogyasztói társadalom függővé teszi az embert, akkor kommunisztikus elkötelezettséggel végzett földművelés formájában volna helyes visszatérni ez egyszerűséghez, a multik meg majd úgyis rajtavesztenek mohóságukon.

Forgalmazza a Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.