film

100 dolog

  • 2019. október 12.

Mikrofilm

Lelövöm a poént: a pénz nem boldogít. E gondolatban összegzi a német vígjáték főszerepét is magára vállaló Florian David Fitz filmrendező nagyon személyes és rendkívül meggyőző üzenetét: elmondja maga a fő tanulságot, hol párbeszédes formában, hol bele a kamerába, csillogó szemekkel. A sikeresnek ígérkező mobilapplikációt egy vagyonért éppen az amerikai nagymenőnek (a filmben Zuckerman – ah, micsoda finom célzás) eladni készülő testi-lelki jó barátok fogadást kötnek a Nagy Biznisz sikeres prezentációja után csapott lerészegedéskor: igen­is kibírnak száz napot dolgok, vagyis materiális javak nélkül. Pontosabban: a tök pucér indulás után mindennap magukhoz vehetnek egyetlen valamit. Nem árulom el, felismerik-e a yuppie-k, hogy a tárgyaknál mennyivel fontosabb a szeretet, hogy a szerelem mindent legyőz, még a kényszeres shoppingolást is, és hogy a gaz kapitalista is legyőzhető, méghozzá a saját eszközeivel, ha ellopná, és gonosz célokra használná a találmányt.

A rendszerkritika itt ki is merül, valódi szatírához hiányzik annak felismerése, hogy az antiglobalista és antikapitalista szemlélet maga is a globalizmus, illetve a modern kapitalizmus által felkínált termék, a világ valós problémáit emlegető, de azok mibenlétét sem értő pótcselekvés. A vígjátéki műfaját kizárólag helyzetkomikumra alapozó naiv kiáltvány szerint, ha a fogyasztói társadalom függővé teszi az embert, akkor kommunisztikus elkötelezettséggel végzett földművelés formájában volna helyes visszatérni ez egyszerűséghez, a multik meg majd úgyis rajtavesztenek mohóságukon.

Forgalmazza a Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.