9/11-es összeesküvés-elméletek népszerűsítése miatt támadják Spike Lee-t

  • narancs.hu
  • 2021. augusztus 30.

Mikrofilm

A rendező inkább újravágja dokumentufilm-sorozatának utolsó részét. 

Húsz év telt el a World Trade Center 2001. szeptember 11-i támadása óta, de hogy a tragédia még mindig érzékeny témának számít az amerikai közvéleményben és popkultúrában, azt jelzi a Spike Lee-nek az eseményekről szóló dokumentumfilmjével kapcsolatos botrány is.

A NYC Epicenters 9/11-2021½ című minisorozatot augusztus 22-én mutatták be az HBO-n. Másnap a The New York Times publikált interjút a rendezővel, melyben kitértek az egyik epizódban bemutatott összeesküvéselméletekre is.

„Vannak kérdéseim. És remélem hogy a dokumentumfilm örökségeként a Kongresszus tart majd egy meghallgatást 9/11-el kapcsolatban”

– fogalmazott Lee.

Augusztus 24-én a Slate kelt ki cikkében az alkotó ellen, amiért filmjében teret adott Richard Gage-nek, az Architects and Engineers for 9/11 Truth vezetőjének. A szervezet ugyanis azt a még mindig népszerű összeesküvés-elméletet népszerűsíti, hogy a WTC tornyainak összeomlását nem csupán a terrortámadás okozta. Vélekedésük szerint a felhőkarcolók egyszerűen nem omolhattak össze pusztán a becsapódó repülőgépek és az azok által keltett tűz miatt, bár ezeket az elméleteket szakértők és tudományos szakemberek már számtalanszor megcáfolták. Épp ezért a Slate írója szerint helytelen, hogy Lee és az HBO ilyen szintű publicitást biztosít Gage-nek és társaságának. „A többi összeesküvéselmélet-hívőhöz hasonlóan Gage sem áll meg pusztán 9/11-nél – ha Lee nézői követik Gage-et ebbe a nyúlüregbe, valószínűleg ők sem fognak” – áll a cikkben.

A felháborodás hatására Lee bejelentette, hogy újravágja a minisorozat utolsó, szeptember 11-én adásba kerülő részét, melyet eddig csak a kritikusok láthattak. AZ HBO egy sajtóközleményt adott ki, melyben a rendező úgy fogalmazott: „Tisztelettel kérek mindenkit, az ítélethozatallal várjanak addig, amíg nem látták a végső vágatot!”.

A négyszer kétórás minisorozat első epizódja már a magyar HBO GO-n is nézhető.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.