James Bondnak nem csak a világot, a mozikat is meg kellene mentenie

Mikrofilm

Soha nem telt még el annyi idő két Bond-film között, mint most – kérdés, hogy a feszült várakozás erősebb-e, vagy a fertőzéstől való félelem és a streamingoldalak ereje? 

Tavaly nyáron mindenki Messiásként várta Christopher Nolan Tenet című filmjét, hogy egyszemélyben megmentse a teljes blockbuster-szezont – mára kiderült, hogy bár a mozi bátran ugrott bele a kihívásba, de végül nem volt elég néző, hogy beteljesítse a várakozásokat, így hamar a földbe állt. Több mint egy év telt el azóta, és bár a dühös Russell Crowe és az animált ősembercsalád is megpróbálta visszacsalogatni a nézőket a moziba, nem sok sikerrel. A valódi, pénzügyileg is értelmezhető bevételekre egészen idén tavaszig kellett várni: Godzilla és King Kong összecsapása, a ki tudja hányadik Halálos iramban, majd a Hang nélkül 2 végre szemmel látható nézőtömeget vonzott, de ezeknek a filmeknek a számai még mindig jócskán elmaradtak a karantén előtti időszakban megszokottaktól.

James Bond legújabb kalandját a 2020-as év sikerfilmjének szánták, ám a stúdió nem merte bevállalni azt, amit a Tenet, így folyamatos tologatás után végül kihúzták a bemutatónaptárból a 007-est – ez pedig egy teljes moziláncot bedöntött.

A vírushelyzet azonban a világ legtöbb részén, így Amerikában is enyhült, így az MGM ha vonakodva is, de úgy döntött, lassan ideje vászonra küldeni ügynöküket – korábban tárgyalásokat folytattak arról, hogy 600 millió dollár körüli összegért eladnák valamelyik streamingplatformnak, mikor azonban pár hónapja az Amazon felvásárolta a stúdiót, a producerek kategorikusan kijelentették:

Bond ettől függetlenül biztosan a mozikban akciózik majd a tévék helyett.

A Las Vegasban tartott Cinemacon prezentáción a stúdió fejesei továbbra is kitartottak a kizárólagos mozis forgalmazás mellett és megerősítették: ha törik, ha szakad, október 8-án bemutatják a filmet. A filmipar most tehát a tavalyi Nolan-fiaskóhoz hasonlóan lélegzetvisszafojtva várja, vajon képes-e végre egy blockbuster a nevéhez méltó számokat produkálni.

Amint az Indiewire cikke ugyanis megjegyzi, hiába szűnt meg a karantén és enyhültek a szabályozások, a mozik továbbra is köhécselnek, azzal pedig, hogy a stúdiók folyamatosan húzgálják ki portékáikat a vásznakról, a moziipar egyre inkább egy ingatag jenga-toronyra kezd hasonlítani.

A Las Vegas-i eseményen felszólaló Sony-vezető például úgy hangsúlyozta a moziforgalmazás jelentőségét, hogy a stúdió épp azon dolgozik, hogy az eredetileg október 1-re tervezett bemutatójából kimenekítve sikerüljön eladnia Hotel Transylvania: Transzformánia című animációjukat. Másik sikervárományosukat, a Venom folytatását szeptember 24-ről október 15-re csúsztatták, de a mostani box office-eredmények hatására azt tervezik, hogy egészen jövő januárig napolják a premiert.

A Paramount ugyanígy tesz a Clifford, the Big Red Dog-gal, míg James Bond stúdiója úgy néz ki, egyelőre csak a 007-essel tesz kivételt: a The Addams Family 2-t a mozibemutatóval egyidőben online is elérhetővé teszik. A forradalmat elindító trollmese után a stúdiók családi filmjeiket láthatóan szívesebben teszik közé online, mint a nagyvásznon.

Az elmúlt hónapokban legnagyobb bevételt elérő filmek közé olyan címek tartoznak, mint a 80 milliós hétvégét gurító Fekete Özvegy, vagy a 70 milliót elérő kilencedik Halálos iramban. A Nincs idő meghalni című Bond-epizód azonban a várakozások szerint még ezek szintjét sem éri majd el, hiszen a franchise darabjai jellemzően bevételük több mint 75 százalékát Észak-Amerikán kívül szerzik: legutóbb a Spectre 70 millióval nyitott 2015-ben, de minden idők legsikeresebb Bondja, a Skyfall is „csak” 88 millióra volt képes.

Ami mégis Bond mellett szól az az, hogy már hosszú hónapok óta várnak rá a rajongók, ráadásul számottevő versenytárssal sem kell majd szembenéznie. A legújabb Marvel-mozi, a Shang Chi szeptember 3-án debütál, további sikervárományos filmek pedig csak novemberre várhatóak: ekkor jön a formabontónak tervezett Örökkévalók című képregénymozi a friss Oscar-díjas Chloé Zhao-tól, majd a Szellemirtók és a Top Gun következő felvonása, illetve az Encanto című Disney-mese.

A marketingesek máris fenik a tollukat a „Bond is back”-jellegű szalagcímekre,

abban reménykedve, hogy a szokásos világmegmentés mellett a világ legismertebb titkosügynöke a moziipart is fél kézzel megmenti.

Soha nem fordult még elő, hogy két Bond-film között 6 év telt volna el – ráadásul alighogy lepörög a Nincs idő meghalni, máris jön a következő nagy feladat: ki pótolhatja majd a szereptől elköszönő Daniel Craig-et?

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.