James Bondnak nem csak a világot, a mozikat is meg kellene mentenie

Mikrofilm

Soha nem telt még el annyi idő két Bond-film között, mint most – kérdés, hogy a feszült várakozás erősebb-e, vagy a fertőzéstől való félelem és a streamingoldalak ereje? 

Tavaly nyáron mindenki Messiásként várta Christopher Nolan Tenet című filmjét, hogy egyszemélyben megmentse a teljes blockbuster-szezont – mára kiderült, hogy bár a mozi bátran ugrott bele a kihívásba, de végül nem volt elég néző, hogy beteljesítse a várakozásokat, így hamar a földbe állt. Több mint egy év telt el azóta, és bár a dühös Russell Crowe és az animált ősembercsalád is megpróbálta visszacsalogatni a nézőket a moziba, nem sok sikerrel. A valódi, pénzügyileg is értelmezhető bevételekre egészen idén tavaszig kellett várni: Godzilla és King Kong összecsapása, a ki tudja hányadik Halálos iramban, majd a Hang nélkül 2 végre szemmel látható nézőtömeget vonzott, de ezeknek a filmeknek a számai még mindig jócskán elmaradtak a karantén előtti időszakban megszokottaktól.

James Bond legújabb kalandját a 2020-as év sikerfilmjének szánták, ám a stúdió nem merte bevállalni azt, amit a Tenet, így folyamatos tologatás után végül kihúzták a bemutatónaptárból a 007-est – ez pedig egy teljes moziláncot bedöntött.

A vírushelyzet azonban a világ legtöbb részén, így Amerikában is enyhült, így az MGM ha vonakodva is, de úgy döntött, lassan ideje vászonra küldeni ügynöküket – korábban tárgyalásokat folytattak arról, hogy 600 millió dollár körüli összegért eladnák valamelyik streamingplatformnak, mikor azonban pár hónapja az Amazon felvásárolta a stúdiót, a producerek kategorikusan kijelentették:

Bond ettől függetlenül biztosan a mozikban akciózik majd a tévék helyett.

A Las Vegasban tartott Cinemacon prezentáción a stúdió fejesei továbbra is kitartottak a kizárólagos mozis forgalmazás mellett és megerősítették: ha törik, ha szakad, október 8-án bemutatják a filmet. A filmipar most tehát a tavalyi Nolan-fiaskóhoz hasonlóan lélegzetvisszafojtva várja, vajon képes-e végre egy blockbuster a nevéhez méltó számokat produkálni.

Amint az Indiewire cikke ugyanis megjegyzi, hiába szűnt meg a karantén és enyhültek a szabályozások, a mozik továbbra is köhécselnek, azzal pedig, hogy a stúdiók folyamatosan húzgálják ki portékáikat a vásznakról, a moziipar egyre inkább egy ingatag jenga-toronyra kezd hasonlítani.

A Las Vegas-i eseményen felszólaló Sony-vezető például úgy hangsúlyozta a moziforgalmazás jelentőségét, hogy a stúdió épp azon dolgozik, hogy az eredetileg október 1-re tervezett bemutatójából kimenekítve sikerüljön eladnia Hotel Transylvania: Transzformánia című animációjukat. Másik sikervárományosukat, a Venom folytatását szeptember 24-ről október 15-re csúsztatták, de a mostani box office-eredmények hatására azt tervezik, hogy egészen jövő januárig napolják a premiert.

A Paramount ugyanígy tesz a Clifford, the Big Red Dog-gal, míg James Bond stúdiója úgy néz ki, egyelőre csak a 007-essel tesz kivételt: a The Addams Family 2-t a mozibemutatóval egyidőben online is elérhetővé teszik. A forradalmat elindító trollmese után a stúdiók családi filmjeiket láthatóan szívesebben teszik közé online, mint a nagyvásznon.

Az elmúlt hónapokban legnagyobb bevételt elérő filmek közé olyan címek tartoznak, mint a 80 milliós hétvégét gurító Fekete Özvegy, vagy a 70 milliót elérő kilencedik Halálos iramban. A Nincs idő meghalni című Bond-epizód azonban a várakozások szerint még ezek szintjét sem éri majd el, hiszen a franchise darabjai jellemzően bevételük több mint 75 százalékát Észak-Amerikán kívül szerzik: legutóbb a Spectre 70 millióval nyitott 2015-ben, de minden idők legsikeresebb Bondja, a Skyfall is „csak” 88 millióra volt képes.

Ami mégis Bond mellett szól az az, hogy már hosszú hónapok óta várnak rá a rajongók, ráadásul számottevő versenytárssal sem kell majd szembenéznie. A legújabb Marvel-mozi, a Shang Chi szeptember 3-án debütál, további sikervárományos filmek pedig csak novemberre várhatóak: ekkor jön a formabontónak tervezett Örökkévalók című képregénymozi a friss Oscar-díjas Chloé Zhao-tól, majd a Szellemirtók és a Top Gun következő felvonása, illetve az Encanto című Disney-mese.

A marketingesek máris fenik a tollukat a „Bond is back”-jellegű szalagcímekre,

abban reménykedve, hogy a szokásos világmegmentés mellett a világ legismertebb titkosügynöke a moziipart is fél kézzel megmenti.

Soha nem fordult még elő, hogy két Bond-film között 6 év telt volna el – ráadásul alighogy lepörög a Nincs idő meghalni, máris jön a következő nagy feladat: ki pótolhatja majd a szereptől elköszönő Daniel Craig-et?

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.