Film

A vörös ügynök: szemérmetlen szerecsenmosdatás

  • 2019. június 22.

Mikrofilm

A 2005-ben, 93 évesen, háborítatlan öregségben elhunyt Melita Norwood volt minden idők leghosszabb ideig aktív, egyben legfontosabb szovjet ügynöke az Egyesült Királyságban.

A hívő kommunistaként államtitkokat, egyebek közt döntő jelentőségű atomtitkokat megbízói kezére játszó hölgy tevékenysége csak hosszú évtizedek szisztematikus károkozása után vált ismertté a brit titkosszolgálat előtt, amelynek ezt követő, tudatos be nem avatkozása egy tágabb kémjátszma része volt, amikor pedig mégis leleplezték a már dédnagymama ügynököt, korára tekintettel nem kellett bíróság elé állnia.

Igazán érdekes történet tehát Norwood asszonyé, hiszen az, hogy mi játszódik le egy efféle tevékenységre az egész életét feltevő emberben, legalábbis elgondolkodtató. Született is regény, sőt bestseller meg abból film is, de nem a valóságos kém valóságos életéről, hanem az alapján. Based on.

Az, hogy III. Richárdnak a valóságban volt-e púpja, hogy Mozartot valóban Salieri kergette volna a halálba, az ezekre építő drámák művészi állításainak szempontjából lényegtelen, mert a felvetett problematika mindkét esetben sokkal fontosabb, mint a biografikus vonatkozások. Az atomtitkot idegen hatalomnak kiszolgáltató spion esetéből az emberi integritás és elvhűség felmagasztalását kihozni viszont nem művészi állítás, hanem felszínes lózungokból felépített politikai üzenet.

Judi Dench (Trevor Nunn: A vörös ügynök)

Judi Dench (Trevor Nunn: A vörös ügynök)

Fotó: Cirko Film

 

„A kém, mint az emberiség lelkiismerete” koncepcióhoz persze előzőleg fel kell építeni egy rokonszenves személyiséget, bemutatni egy érző, humanista nő bátor kockázatvállalását az emberiség java érdekében. Ezért, bár a litván származású Melita többet hallott gyerekkorában Leninről, mint a Mikulásról, filmbéli alteregóját, Joan Sidney-t, a tüntetően átlagangol lányt csak a szerelem vonzza a baloldal köreibe, s még Sztálin makulátlanságát érintő kétségeket is megfogalmaz elvtársai előtt.

Kémkedésre sem lehet Joant rávenni a háború alatt (Melitát nagyon is rá lehetett, még háború sem kellett hozzá), őt csak Hirosima sokkja döbbenti rá, hogy az atomfegyverrel, amelynek kifejlesztésén dolgoznak évek óta, ölni is lehet. Addig ezt nyilván fel sem tételezte. És hát az NKVD (NVD, KGB stb.) is hálózza őtet, a naiv lelkesültet befele. Abba is hagyja a kémkedést jellemesen Joan nyomban, amikor erre rájön.

Melita még folytatta egy darabig, úgy 30 évig – és végül mindent megúszott. Nem úgy a fiktív kém, őt nem átallja faggatni a humanizmus kifinomultabb szempontjai iránt érzéketlen elhárítás, és végül, már vádlottként, sajtótájékoztatón oktatja ki hallgatóságát a hazaszeretet mibenlétéről, s teszi nyilvánvalóvá, hogy a világbékét személyesen ő mentette meg azzal, hogy szovjeteknek kiadta az atomkutatás kulcsfontosságú eredményeit. Mert ő az elveihez ragaszkodott, akkor meg nyilván igaza kell legyen a sok ordas politikussal szemben. És nincs eltartva a figura egy kicsit sem.

A szemérmetlen szerecsenmosdatásnak – vagyis az igyekezetnek, hogy együttérzést kiváltó múltat, sorsot és jellemet, továbbá morális motivációt kreáljanak a szovjet kémszervezettel folytatott paktálás mögé – esztétikai következményei is vannak. A sztori inog leginkább: logikai ellentmondások, valószerűtlen fordulatok hemzsegnek benne. Iskolás a történetszövés, célzatosan ideologikusak a párbeszédek. Judi Dench, mint húzónév, persze érzékenyen és összetett arcjátékkal képes múltba révedni, de a fiatal Joant játszó Sophie Cooksonnak egymással összefüggésbe nehezen hozható, motiválatlan érzelmi reakciókból kéne elfogadható emberalakot felépítenie.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.