Film

A vörös ügynök: szemérmetlen szerecsenmosdatás

  • 2019. június 22.

Mikrofilm

A 2005-ben, 93 évesen, háborítatlan öregségben elhunyt Melita Norwood volt minden idők leghosszabb ideig aktív, egyben legfontosabb szovjet ügynöke az Egyesült Királyságban.

A hívő kommunistaként államtitkokat, egyebek közt döntő jelentőségű atomtitkokat megbízói kezére játszó hölgy tevékenysége csak hosszú évtizedek szisztematikus károkozása után vált ismertté a brit titkosszolgálat előtt, amelynek ezt követő, tudatos be nem avatkozása egy tágabb kémjátszma része volt, amikor pedig mégis leleplezték a már dédnagymama ügynököt, korára tekintettel nem kellett bíróság elé állnia.

Igazán érdekes történet tehát Norwood asszonyé, hiszen az, hogy mi játszódik le egy efféle tevékenységre az egész életét feltevő emberben, legalábbis elgondolkodtató. Született is regény, sőt bestseller meg abból film is, de nem a valóságos kém valóságos életéről, hanem az alapján. Based on.

Az, hogy III. Richárdnak a valóságban volt-e púpja, hogy Mozartot valóban Salieri kergette volna a halálba, az ezekre építő drámák művészi állításainak szempontjából lényegtelen, mert a felvetett problematika mindkét esetben sokkal fontosabb, mint a biografikus vonatkozások. Az atomtitkot idegen hatalomnak kiszolgáltató spion esetéből az emberi integritás és elvhűség felmagasztalását kihozni viszont nem művészi állítás, hanem felszínes lózungokból felépített politikai üzenet.

Judi Dench (Trevor Nunn: A vörös ügynök)

Judi Dench (Trevor Nunn: A vörös ügynök)

Fotó: Cirko Film

 

„A kém, mint az emberiség lelkiismerete” koncepcióhoz persze előzőleg fel kell építeni egy rokonszenves személyiséget, bemutatni egy érző, humanista nő bátor kockázatvállalását az emberiség java érdekében. Ezért, bár a litván származású Melita többet hallott gyerekkorában Leninről, mint a Mikulásról, filmbéli alteregóját, Joan Sidney-t, a tüntetően átlagangol lányt csak a szerelem vonzza a baloldal köreibe, s még Sztálin makulátlanságát érintő kétségeket is megfogalmaz elvtársai előtt.

Kémkedésre sem lehet Joant rávenni a háború alatt (Melitát nagyon is rá lehetett, még háború sem kellett hozzá), őt csak Hirosima sokkja döbbenti rá, hogy az atomfegyverrel, amelynek kifejlesztésén dolgoznak évek óta, ölni is lehet. Addig ezt nyilván fel sem tételezte. És hát az NKVD (NVD, KGB stb.) is hálózza őtet, a naiv lelkesültet befele. Abba is hagyja a kémkedést jellemesen Joan nyomban, amikor erre rájön.

Melita még folytatta egy darabig, úgy 30 évig – és végül mindent megúszott. Nem úgy a fiktív kém, őt nem átallja faggatni a humanizmus kifinomultabb szempontjai iránt érzéketlen elhárítás, és végül, már vádlottként, sajtótájékoztatón oktatja ki hallgatóságát a hazaszeretet mibenlétéről, s teszi nyilvánvalóvá, hogy a világbékét személyesen ő mentette meg azzal, hogy szovjeteknek kiadta az atomkutatás kulcsfontosságú eredményeit. Mert ő az elveihez ragaszkodott, akkor meg nyilván igaza kell legyen a sok ordas politikussal szemben. És nincs eltartva a figura egy kicsit sem.

A szemérmetlen szerecsenmosdatásnak – vagyis az igyekezetnek, hogy együttérzést kiváltó múltat, sorsot és jellemet, továbbá morális motivációt kreáljanak a szovjet kémszervezettel folytatott paktálás mögé – esztétikai következményei is vannak. A sztori inog leginkább: logikai ellentmondások, valószerűtlen fordulatok hemzsegnek benne. Iskolás a történetszövés, célzatosan ideologikusak a párbeszédek. Judi Dench, mint húzónév, persze érzékenyen és összetett arcjátékkal képes múltba révedni, de a fiatal Joant játszó Sophie Cooksonnak egymással összefüggésbe nehezen hozható, motiválatlan érzelmi reakciókból kéne elfogadható emberalakot felépítenie.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.