Film

Ha Salma Hayeknek lenne bajsza, azt is gonoszul megpödörné

A Kolibri projekt

Mikrofilm

Van valami különös ellentmondás a tőzsdét megéneklő amerikai filmekben.

Gátlástalanságuk ellenére a brókerek többnyire laza, macsó életművészként jelennek meg (Tőzsdecápák, Brókerarcok, A Wall Street farkasa), és még ha szóba is kerül a rendszerbe kódolt amoralitás és instabilitás (Krízispont, A nagy dobás), a veszélyre előre figyelmeztető hősök is jobbára csak saját érdekeiket és a mások bukásából származó hasznot tartják szem előtt.

Varázslónak, sármos ördögnek tűnnek ezek az imádnivaló antihősök, akiknek megvan az a csodás képességük is, hogy közel hozzák a tőzsde átláthatatlan, szövevényes működését az átlag mozinézőhöz.

Bár A Kolibri projekt kanadai–belga koprodukció, és a film hősei

küllemükben eltérnek a megszokott yuppie figuráktól,

a morális színskálán nagyjából ugyanott állnak, mint amerikai rokonaik. A könyörtelen Wall Street-i cápának dolgozó, orosz gyökerekkel rendelkező unokatestvérek, Vincent (Jesse Eisenberg) és Anton (Alexander Skarsgård) elhatározzák, hogy önálló projektbe fognak, és gyűlölt főnöküket kicselezve a high frequency trading rövid életű királyaivá válnak – hiszen ebben a gyorsan fejlődő műfajban csak ideiglenesen lehet a csúcsra jutni, ám ez elég ahhoz, hogy egy életre meggazdagodjanak.

A Kolibri Projekt

A Kolibri Projekt

Fotó: Big Bang Media

 

Egy tökéletesen egyenes, száloptikás kábellel akarják összekötni a kansasi és a New York-i tőzsdét, amihez hegyeken, nemzeti parkokon és magántelkek ezrein kell keresztülfúrniuk – ha ez sikerül, a megspórolt másodperceken milliókat kereshetnek. Sikerül találniuk egy kellően nagy képzelőerővel rendelkező befektetőt és egy elszánt mesterembert, aki elvégzi a fúrást, de volt főnökük minden lehetséges módon igyekszik keresztbe tenni nekik.

Kim Nguyen forgatókönyvíró-rendező átveri a nézőt:

nehéz nem a két fiúnak szurkolni, látva Salma Hayek karikatúrába hajló kapzsiságát (ha lenne bajsza, azt is gonoszul megpödörné), de ha kicsit a film mélyére nézünk, Zaleskiéket is velejéig önös érdekek vezérlik. A rendező egyszerre várja, hogy csodáljuk az önpusztításba hajló eltökéltséget (Vincentet egy erősen metaforikus színezetű gyomorrák emészti el lassacskán), és lássuk annak önző, irracionális hiábavalóságát is.

A film némi ritmustévesztésen és érdektelenségen át (elvégre a talajfúrást még ritmikus vágásokkal és dögös zenével is nehéz érdekfeszítővé tenni) bukdácsolva jut el a szájbarágós, lassítva hulló esőcseppekkel megtámogatott tanulságig, miszerint az amishok értik csak igazán, hogy az élet lényege nem a sebesség és a pénz, hanem a család és az összetartás.

Az eltúlzott, mégis rokonszenves színészi játék menti meg A Kolibri projektet a középszerűségtől: Jesse Eisenberg korlátozott mimikáját ismét hadarással kompenzálja, de ebben a szerepben ez is működik (ráadásul haldoklása is kellően megindító). Michael Mando józan és szimpatikus mérnöke kissé földközelben tartja a cselekményt, de a film igazi bajnoka a felismerhetetlenségig elapukásított Skarsgård a jámbor kocka szerepében, akit a maga módján mind a törtető Eva Torres, mind pedig Vincent kihasznál, de egyedüliként ismeri fel, hogy monumentális projektjükkel a haszonélvezők között felhozott zimbabwei citromtermelők valójában semmit sem nyernek (ilyen ez a fránya kapitalizmus).

Forgalmazza a Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.