Film

Ha Salma Hayeknek lenne bajsza, azt is gonoszul megpödörné

A Kolibri projekt

Mikrofilm

Van valami különös ellentmondás a tőzsdét megéneklő amerikai filmekben.

Gátlástalanságuk ellenére a brókerek többnyire laza, macsó életművészként jelennek meg (Tőzsdecápák, Brókerarcok, A Wall Street farkasa), és még ha szóba is kerül a rendszerbe kódolt amoralitás és instabilitás (Krízispont, A nagy dobás), a veszélyre előre figyelmeztető hősök is jobbára csak saját érdekeiket és a mások bukásából származó hasznot tartják szem előtt.

Varázslónak, sármos ördögnek tűnnek ezek az imádnivaló antihősök, akiknek megvan az a csodás képességük is, hogy közel hozzák a tőzsde átláthatatlan, szövevényes működését az átlag mozinézőhöz.

Bár A Kolibri projekt kanadai–belga koprodukció, és a film hősei

küllemükben eltérnek a megszokott yuppie figuráktól,

a morális színskálán nagyjából ugyanott állnak, mint amerikai rokonaik. A könyörtelen Wall Street-i cápának dolgozó, orosz gyökerekkel rendelkező unokatestvérek, Vincent (Jesse Eisenberg) és Anton (Alexander Skarsgård) elhatározzák, hogy önálló projektbe fognak, és gyűlölt főnöküket kicselezve a high frequency trading rövid életű királyaivá válnak – hiszen ebben a gyorsan fejlődő műfajban csak ideiglenesen lehet a csúcsra jutni, ám ez elég ahhoz, hogy egy életre meggazdagodjanak.

A Kolibri Projekt

A Kolibri Projekt

Fotó: Big Bang Media

 

Egy tökéletesen egyenes, száloptikás kábellel akarják összekötni a kansasi és a New York-i tőzsdét, amihez hegyeken, nemzeti parkokon és magántelkek ezrein kell keresztülfúrniuk – ha ez sikerül, a megspórolt másodperceken milliókat kereshetnek. Sikerül találniuk egy kellően nagy képzelőerővel rendelkező befektetőt és egy elszánt mesterembert, aki elvégzi a fúrást, de volt főnökük minden lehetséges módon igyekszik keresztbe tenni nekik.

Kim Nguyen forgatókönyvíró-rendező átveri a nézőt:

nehéz nem a két fiúnak szurkolni, látva Salma Hayek karikatúrába hajló kapzsiságát (ha lenne bajsza, azt is gonoszul megpödörné), de ha kicsit a film mélyére nézünk, Zaleskiéket is velejéig önös érdekek vezérlik. A rendező egyszerre várja, hogy csodáljuk az önpusztításba hajló eltökéltséget (Vincentet egy erősen metaforikus színezetű gyomorrák emészti el lassacskán), és lássuk annak önző, irracionális hiábavalóságát is.

A film némi ritmustévesztésen és érdektelenségen át (elvégre a talajfúrást még ritmikus vágásokkal és dögös zenével is nehéz érdekfeszítővé tenni) bukdácsolva jut el a szájbarágós, lassítva hulló esőcseppekkel megtámogatott tanulságig, miszerint az amishok értik csak igazán, hogy az élet lényege nem a sebesség és a pénz, hanem a család és az összetartás.

Az eltúlzott, mégis rokonszenves színészi játék menti meg A Kolibri projektet a középszerűségtől: Jesse Eisenberg korlátozott mimikáját ismét hadarással kompenzálja, de ebben a szerepben ez is működik (ráadásul haldoklása is kellően megindító). Michael Mando józan és szimpatikus mérnöke kissé földközelben tartja a cselekményt, de a film igazi bajnoka a felismerhetetlenségig elapukásított Skarsgård a jámbor kocka szerepében, akit a maga módján mind a törtető Eva Torres, mind pedig Vincent kihasznál, de egyedüliként ismeri fel, hogy monumentális projektjükkel a haszonélvezők között felhozott zimbabwei citromtermelők valójában semmit sem nyernek (ilyen ez a fránya kapitalizmus).

Forgalmazza a Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.