„Mintha ott se lettem volna”

Agnès Jaoui és Jean-Pierre Bacri filmkészítők

Mikrofilm

Összeszokott párost alkotnak: Jaoui ír, rendez és játszik, Bacrié a főszerep, de a forgatókönyvből is kiveszi a részét. Legnagyobb sikerük, az Ízlés dolga az Oscar-jelölésig vitte, legutóbbi közös filmjük, a Pezsgő és macaron csütörtöktől látható a mozikban. Párizsban találkoztunk velük.

Magyar Narancs: Nem túl rokonszenves alakokat írtak maguknak…

Agnès Jaoui: Jean-Pierre valóban egy igazi szemétládát alakít. De alapelvünk, hogy igyekszünk megérteni, kit mi mozgat, még egy ennyire ellenszenves alakot is. Senki sem születik rohadéknak, még Hitler sem úgy jött a világra, hogy na, akkor kiirtok hatmillió zsidót. Ha Hitlerről írnánk filmet, talán még az ő esetében is megpróbálnánk megérteni, mi tette azzá, amivé, mitől lett Hitler Hitler.

Jean-Pierre Bacri: Ami persze nem menti fel semmi alól.

Agnès Jaoui: De persze nem írunk Hitlerről. Túl nagy falat lenne.

MN: Együtt készítettek filmeket, amikor egy pár voltak, és együtt készítenek filmeket most is, hogy már nem élnek együtt. Szakmailag melyik a gyümölcsözőbb élethelyzet?

Jean-Pierre Bacri: Semmi sem változott. Tudja, az agyunk most is szerelmes egymásba.

MN: Ez a nagy közelség feljogosítja önöket, hogy ha közös jelenetük van, a kedvükre alakítgassák a szöveget? Végül is, önmaguk főnökei.

Agnès Jaoui: Azért igyekszünk követni a forgatókönyvet, ha már mi írtuk. De ha a kettőnk közös jelenetére gondol a Pezsgő és macaronban, azt valóban improvizáltuk.

MN: A színészek sok esetben akkor kezdenek forgatókönyvírásba, ha nincsenek elkényeztetve szerepekkel.

Jean-Pierre Bacri: Mi is így kezdtük. Nem túl sikeres színészként. Agnès épp elkezdte a pályát, én pedig már vagy tíz éve színészként dolgoztam. Elégedetlen színészként. Azért határoztuk el, hogy írni kezdünk, mert csak nem akartak jönni a várva várt szerepek. Megelégeltük a dolgot, úgy döntöttünk, nem várunk tétlenül. Mint kiderült, ugyanazok a dolgok foglalkoztatnak, idegesítenek és dühítenek mindkettőnket. A közös munkának elsőként egy színdarab lett az eredménye, ami elég nagy sikert aratott.

MN: Ma is ugyanazokon a dolgokon idegesítik fel magukat?

Agnès Jaoui: Hogyne. A konformitáson…

Jean-Pierre Bacri: …és az előítéleteken.

MN: Politikailag is ugyanazon az oldalon állnak?

Agnès Jaoui: Igen.

MN: Melyiken?

Agnès Jaoui: A szélsőjobbon. Vicceltem. A filmben egy erősen balos nőt játszom, ide tartozik, legalábbis ami még megmaradt a baloldalból. Mozgalmas időkben írtuk a filmet, a választások során; hol Marine Le Pent mutatták népszerűbbnek a közvélemény-kutatások, hol Macront, aztán megint Le Pent és így tovább. Nem ma írtuk a filmet, de a lekezelt vidéki szomszédokban akár ráismerhet arra, amit a mostani sárgamellényesek képviselnek. Akiknek a követeléseivel egyébként én magam is egyetértek.

Jean-Pierre Bacri: A politikai elit pedig mit csinál? Bűnbakokat keres. Ezt a saját országában is láthatja. Sorosra mutogatnak.

MN: Ahogy önök is megerősítették, a Pezsgő és macaron főszereplője elég szemét alak. A nőkről alkotott véleménye sem teszi rokonszenvesebbé. Ez egyébként kísértetiesen hasonlít arra, amit nemrég Yann Moix francia író nyilatkozott. Azt mondta, számára az ötven feletti nők nem léteznek. Ezt leginkább a testükre értette.

Agnès Jaoui: Tényleg ezt mondta? Na, csodálatos!

Jean-Pierre Bacri: (Hányást imitál). Ez a véleményem.

MN: A film főszereplője nemcsak kellemetlen alak, de még énekel is, a Hulló falevelek című híres Yves Montand-sanzont. Nehéz Montand-t ennyire rosszul énekelni, vagy jön ez magától is?

Jean-Pierre Bacri: Meg sem kottyan nekem. Nézze, ennyi telik tőlem! Amit lát, illetve hall a filmben, abba én mindent beleadtam, ami csak emberileg lehetséges.

Agnès Jaoui: Jó, de Jean-Pierre szerintem Charles Aznavourt is remekül utánozza.

MN: Legnagyobb sikerüket az Ízlés dolgával aratták, egészen az Oscar-jelölésig jutottak. Mintha nem lettek volna valami nagy véleménnyel az ezzel járó felhajtásról.

Agnès Jaoui: Hízelgő volt, persze, ugyanakkor azt vettük észre, hogy a nagy Oscar-felhajtásban maga a film valójában senkit sem érdekelt, mint kiderült, a legtöbben nem is látták odaát. Ez azért elég frusztráló volt. Ott voltam, de mintha ott se lettem volna.

MN: A film emlékezetes bajusz-poénja kinek az érdeme?

Agnès Jaoui: Megtörtént eset, egy barátom papájával esett meg. Világéletében bajuszos ember volt, aztán egyszer úgy gondolta, levágatja. Megtörtént a nagy tett, várta a reakciókat, de senkinek még csak fel sem tűnt a dolog. Ezt nem hagyhattam ki a filmből.

A Pezsgő és macaron kritikája a Visszhang rovatban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.