A Dívákkal kezdődik, az emberi jogokkal és a környezettel folytatódik az idei Verzió

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 30.

Mikrofilm

Mindezt ráadásul a mozikban és online is! Közel 60 filmmel érkezik a 18. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál.

November 9-21. között immár 18. alkalommal rendezik meg az egyik legizgalmasabb filmes seregszemlét, a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. A legaktuálisabb nemzetközi és hazai emberi jogi témákat bemutató dokuk nagy része először lesz látható itthon. Ráadásul a filmek a budapesti mozik mellett öt vidéki városban (a Szabad Terekkel közösen szervezve Debrecenben, Szombathelyen, Pécsett, Szegeden és Kecskeméten) és online is nézhetőek majd. „Az idei év Verziójának A valóság rétegei jelmondatot választottuk. Hiszünk abban, hogy a dokumentumfilmek által hozott különböző látásmódok és tapasztalások segítenek minket abban, hogy minél többet fel tudjunk fedezni a körülöttünk lévő világból. A mindennapokban nagyon sok hírt fogyasztunk, mégis a legtöbbször felszínesen érnek minket ezek a hatások. A fesztivál idei filmjei segítenek elmerülni egy-egy témában, és emberi történetek által megismerni komplex folyamatokat” – mondta Sarkisova Oxana, a fesztivál igazgatója.

A nyitófilm az SZFE dokumentumfilm-rendező szakán frissen végzett Kőrösi Máté debütálása, a Dívák lesz. Ez három huszonéves lányt, Szanit, Tinát és Emesét mutat be, akik kortáraik többségéhez hasonlóan órákig képesek sminkről és ruhákról beszélni, a „Mi legyen a profilképem?” kérdés pedig ars poeticájuk egyik legfontosabb része. A csillogó felszín alól viszont szép lassan előbújnak a mindennapok gondjai és a fiatal felnőtteket feszélyező, jövőt illető kérdések – miközben a film azt is boncolgatni igyekszik, hogyan találják meg saját magukat annak a generációnak a képviselői, amelyik gyakorlatilag egész életét a közösségi médián, mások előtt és másnak szólva éli. Remekül illik ebbe az életvitelbe a lányokat mindenhova elkísérő rendező és kamerája. Dokumentumfilmes szempontból kimondottan izgalmas, hogy a helyzetre folyamatosan reflektáló alanyok hol és mikor nyílnak meg valójában, meddig képesek vagy akarják fenntartani a külvilágnak szánt álarcukat. Kőrösi Máté diplomafilmjének egész estés dokumentumfilmmé fejlesztését a Makabor Studió és az HBO Europe koprodukciójában készítette el. A Dívák a Szarajevói Filmfesztiválon debütált 2021. augusztus 16-án. A magyarországi premiert a Verzió keretein belül a Trafóban tartják november 9-én.

 
Részlet a Dívák című filmből
Forrás: HBO 

A filmfesztivál idén is elhoz egy csomó nemzetközi és magyar, diák- és elsőfilmes dokut. Az Antropocén szekció a környezettel és a klímaváltozásal, a Parrhesia: Az igazág ideje pedig az újságírással, a szabad sajtóval, a hatalommal és az autoriter rezsimek elleni küzdelemmel foglalkozik majd. A Képkereső szekció filmjei a képek és kamerák erejét mutatják be. A Verzió részletes programja október közepétől érhető el.

A Blinken OSA Archívum által alapított VERZIÓ Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál Magyarország legnagyobb múltra visszatekintő dokumentumfilm fesztiválja, amit 2004 óta szerveznek minden év novemberében. További információk ezen a linken olvashatóak.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.