A kaszkadőröknek is jár majd Oscar

  • narancs.hu
  • 2025. április 11.

Mikrofilm

Legalábbis 2027-től.

Az Oscar kategóriái hosszú ideig nem változtak, most viszont pár év alatt több újdonság is történt. 2001-ben vezették be a legjobb animációs film kategóriáját (melyet a Shrek nyert meg), hogy aztán több mint két évtizedig ne bővüljön a kiosztandó Oscarok száma; sőt, még csökkent is, hiszen a legjobb hangvágást és a legjobb hangkeverést 2020-ig külön díjazták, aztán összevonták őket a legjobb hanggal.

Most azonban rövid idő alatt két új kategóriával is bővült az Oscar: tavaly létrehozták a legjobb castingot, melyet jövőre osztanak ki először, most pedig arról határoztak, hogy ezentúl a kaszkadőröknek is jár majd Oscar. Régóta érett már a döntés: ebben a 2019-es cikkünkben fejtegettük, hogyan lehet, hogy a számítógépes effektusoknak például jár díj, míg a saját bőrüket vásárra vivő, a film születése óta jelen lévő kaszkadőröknek nem.

A hírek szerint a döntés megszületésében hatalmas szerepet vállalt David Leitch: ő kaszkadőrként kezdte a pályáját, majd kaszkadőr-koordinátor lett, mielőtt rendezni kezdett. Ilyen minőségében olyan, nagyon is kaszkadőrigényes filmek köthetőek a nevéhez, mint az Atomszőke, a Deadpool 2., A gyilkos járat, vagy épp a tavalyi A kaszkadőr, amely bár a kasszáknál elhasalt, de remek reklámfilmnek bizonyult a szakma mellett. „A kaszkadőrmutatványok alapvető fontosságúak minden műfaj számára és mélyen a filmipar történetében gyökereznek. Az olyan úttörők munkájától kezdve, mint Buster Keaton, Harold Lloyd és Charlie Chaplin napjaink kaszkadőrmutatvány-tervezőinek, -koordinátorainak és végrehajtóinak inspiráló művészetéig” – magyarázta Leitch.

„A mozi korai napjaitól kezdve a kaszkadőrmutatványok a filmkészítés fontos részének számítanak. Büszkék vagyunk rá, hogy honorálhatjuk ezeknek a technikai és kreatív művészeknek az innovatív munkáját. E jeles alkalomból is gratulálunk elkötelezettségükért és odaadásukért” – fogalmaztak az Akadémia vezetői. Chad Stahelski, aki szintén kaszkadőrbőr vált sikeres rendezővé (John Wick-sorozat), szintén azt emelte ki, hogy a kategóriával az elmúlt több mint száz év kaszkadőrművészete előtt is meghajolnak.

Az első kaszkadőr-Oscart stílusosan a 100. Oscar-gálán, 2027-ben osztják ki.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.