Új Oscar-kategória jön 2026-ban

Mikrofilm

A legjobb castingot is díjazni fogják – felkészülnek a kaszkadőrök és szinkronszínészek?

Az Oscar-díjakat kiosztó Akadémia igazagtótanácsa új kategóriát jelentett be, amelyben két év múlva, a 98. Oscar-gálán osztanak díjakat majd: ez lesz a legjobb casting, amely a 24. kompetitív kategóriaként csatlakozik a többihez. Legutóbb 2001-ben bővítettek, akkor a legjobb animációs filmmel bővült a lista, melyet a Shrek nyert el.

Az Akadémiának már 2013 óta létezik casting directorokat tömörítő ágazata, melynek 160 tagja van, a Brit Filmdíj (BAFTA) pedig már több éve elismeri őket. „A casting direktorok elengedhetetlen szerepet játszanak a filmkészítésben, az Akadémia pedig folyamatosan fejlődve büszkén adja hozzá a castingot az általunk elismert és ünnepelt filmes tevékenységekhez” – fogalmazott Bill Kramer, az Akadémia vezetője.

Egyrészt régóta érett már, hogy új kategóriákkal bővüljön az Oscar, másrészt azonban folyamatosan dúl a harc a nézettségért és azért is, hogy a gála közvetítése az átlagemberek számára is szórakoztató legyen. Tipikus róka fogta csuka helyzet ez: a szakmabeliek szeretnék, ha minden kategória egyenrangú lenne, és minden díjazottnak ugyanúgy kijárna az ünneplés és a reflektorfény. A nézők azonban nem igazán tudnak mit kezdeni a technikai kategóriákkal, vagy épp a rövidfilmes díjakkal, melyeknek jellemzően egy jelöltjét sem ismerik. Az elmúlt években az Akadémia több reformmal is próbálkozott: a 2022-es díjátadón nyolc kategóriát (rövid dokumentumfilm, vágás, smink, filmzene, díszlet, rövid animációs film, rövidfilm és hang) még a tévéközvetítés előtt átadtak, és csak a vágott-rövidített változat került be ezekről a tévébe. A felháborodás hatására azonban a következő évtől ismét minden díj élőben talált gazdára. Ugyancsak 2022-ben két közönségszavazással odaítélt kategóriával is próbálkoztak, de ez szintén kudarc volt – mindkettőt az internetes trollhadseregéről ismert Zack Snyder happolta el. A legjobb casting vélhetően nem fogja megállítani a tévéközvetítés folyamatosan zuhanó nézettségét, de nem is ezért született.

Mint a Variety megjegyzi, a casting directorok a 90-es évek végétől kezdve folyamatosan küzdenek az elismerését, kampányuk viszont csak most ért be. Az egyik legismertebb casting director, Dave Rubin (Az angol beteg; Négy esküvő, egy temetés; Apró kis hazugságok) 2019 és 2022 között egyenesen az Akadémia elnöke volt, mégsem sikerült átvernie az igazgatótanácson az új kategóriát. Elemzések szerint elsősorban a rendezők csoportja felől érkezhetett ellenállás: sokan közülük nem örültek volna annak, ha a casting directorok, és maga a casting folyamata ennyire reflektorfénybe kerül. Filmenként és sorozatonként eltérő lehet ugyanis a casting folyamata, a szereplőválogatásban pedig még mindig elképesztően nagy a rendező befolyása. Azzal, hogy egy-egy kiválóan sikerült szereposztással nem őt, hanem a casting directort ismerik el, sokan úgy érezték, csökkenni fog a súlyuk. A TikTokot például máris ellepték a videók, melyek azt mutatták be, az elmúlt években mely filmek érdemeltek volna díjat a castingért: a Minden, mindenhol, mindenkor, a Tőrbe ejtve, A Gyűrűk Ura, vagy épp a Harry Potter-sorozat; nem beszélve olyan ikonikus szerepekről, mint Daniel Craig 007-ese, vagy Robert Downey Jr. Vasembere. Kérdés azonban, ezekben a döntésekben a casting director, vagy inkább maga a rendező döntött.

Máris elindult a találgatás, hogy ha már az Akadémia évtizedek után ismét kitárta kapuját egy új kategóriának, kik csatlakozhatnak a jövőben a castingosokhoz.

A legnagyobb esélye erre a kaszkadőröknek van, akiknek a konszenzus szerint régóta kijárna már az elismerés – sőt, előzetesen valószínűbbnek tűnt, hogy ők kapnak kategóriát a szereposztók helyett.

A Színészek Céhe például már régóta díjazza őket, de tavaly a hatalmas sikerű John Wick: 4. felvonás után éledt fel ismét a vita ezzel kapcsolatban. A Keanu Reeves-akció ugyanis elképesztő kaszkadőrmutatványokat vonultat fel, rendezője, Chad Stahelski pedig maga is stuntmanként kezdte pályáját. Néhány éve a Narancs.hu-n szintén elgondolkodtunk a kérdésen, miért nem jár Oscar a kaszkadőröknek.

Hasonlóan a levegőben lóg már egy ideje a szinkronhangok elismerése, amely már Eddie Murphy emlékezetes szinkronja idején felvetődött, amikor a Shrekben Szamárnak kölcsönözte a hangját. A legjobb szinkronok jellemzően jól ismert világsztárokhoz kötődnek, akik filmes szerepekhez méltó milliókat kapnak azért, hogy beálljanak egy-egy animáció mögé. Mivel azonban ezek jellemzően családoknak és gyerekeknek szánt filmek, a legtöbb nem angol nyelvű országban szinkronizálják őket, így például mi, magyarok sem tapasztalhatjuk meg a zseniális eredeti hangokat. Talán ennek is köszönhető, hogy az egyre nemzetközibbé váló Akadémia vonakodik kategóriát alapítani ezek számára.

Szintén ácsingózik a díjra a digitális mozgásrögzítés, azaz a motion capture – azaz amikor egy színész a forgatáson különleges ruhába bújva játssza el szerepét, majd később digitalizálják alakját. Itt leggyakrabban Andy Serkis Gollamját szokás felhozni, mint Oscarra érdemes szerepet. Kicsit távolinak tűnik, de ugyancsak zajlik a kampány a legjobb filmcím (gondoljunk csak Alfred Hitchcock darabjaira), vagy épp a legjobb music supervisor (ahol Tarantino gyakorlatilag minden filmje díjat érdemelne) kategóriáért.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.