Új Oscar-kategória jön 2026-ban

Mikrofilm

A legjobb castingot is díjazni fogják – felkészülnek a kaszkadőrök és szinkronszínészek?

Az Oscar-díjakat kiosztó Akadémia igazagtótanácsa új kategóriát jelentett be, amelyben két év múlva, a 98. Oscar-gálán osztanak díjakat majd: ez lesz a legjobb casting, amely a 24. kompetitív kategóriaként csatlakozik a többihez. Legutóbb 2001-ben bővítettek, akkor a legjobb animációs filmmel bővült a lista, melyet a Shrek nyert el.

Az Akadémiának már 2013 óta létezik casting directorokat tömörítő ágazata, melynek 160 tagja van, a Brit Filmdíj (BAFTA) pedig már több éve elismeri őket. „A casting direktorok elengedhetetlen szerepet játszanak a filmkészítésben, az Akadémia pedig folyamatosan fejlődve büszkén adja hozzá a castingot az általunk elismert és ünnepelt filmes tevékenységekhez” – fogalmazott Bill Kramer, az Akadémia vezetője.

Egyrészt régóta érett már, hogy új kategóriákkal bővüljön az Oscar, másrészt azonban folyamatosan dúl a harc a nézettségért és azért is, hogy a gála közvetítése az átlagemberek számára is szórakoztató legyen. Tipikus róka fogta csuka helyzet ez: a szakmabeliek szeretnék, ha minden kategória egyenrangú lenne, és minden díjazottnak ugyanúgy kijárna az ünneplés és a reflektorfény. A nézők azonban nem igazán tudnak mit kezdeni a technikai kategóriákkal, vagy épp a rövidfilmes díjakkal, melyeknek jellemzően egy jelöltjét sem ismerik. Az elmúlt években az Akadémia több reformmal is próbálkozott: a 2022-es díjátadón nyolc kategóriát (rövid dokumentumfilm, vágás, smink, filmzene, díszlet, rövid animációs film, rövidfilm és hang) még a tévéközvetítés előtt átadtak, és csak a vágott-rövidített változat került be ezekről a tévébe. A felháborodás hatására azonban a következő évtől ismét minden díj élőben talált gazdára. Ugyancsak 2022-ben két közönségszavazással odaítélt kategóriával is próbálkoztak, de ez szintén kudarc volt – mindkettőt az internetes trollhadseregéről ismert Zack Snyder happolta el. A legjobb casting vélhetően nem fogja megállítani a tévéközvetítés folyamatosan zuhanó nézettségét, de nem is ezért született.

Mint a Variety megjegyzi, a casting directorok a 90-es évek végétől kezdve folyamatosan küzdenek az elismerését, kampányuk viszont csak most ért be. Az egyik legismertebb casting director, Dave Rubin (Az angol beteg; Négy esküvő, egy temetés; Apró kis hazugságok) 2019 és 2022 között egyenesen az Akadémia elnöke volt, mégsem sikerült átvernie az igazgatótanácson az új kategóriát. Elemzések szerint elsősorban a rendezők csoportja felől érkezhetett ellenállás: sokan közülük nem örültek volna annak, ha a casting directorok, és maga a casting folyamata ennyire reflektorfénybe kerül. Filmenként és sorozatonként eltérő lehet ugyanis a casting folyamata, a szereplőválogatásban pedig még mindig elképesztően nagy a rendező befolyása. Azzal, hogy egy-egy kiválóan sikerült szereposztással nem őt, hanem a casting directort ismerik el, sokan úgy érezték, csökkenni fog a súlyuk. A TikTokot például máris ellepték a videók, melyek azt mutatták be, az elmúlt években mely filmek érdemeltek volna díjat a castingért: a Minden, mindenhol, mindenkor, a Tőrbe ejtve, A Gyűrűk Ura, vagy épp a Harry Potter-sorozat; nem beszélve olyan ikonikus szerepekről, mint Daniel Craig 007-ese, vagy Robert Downey Jr. Vasembere. Kérdés azonban, ezekben a döntésekben a casting director, vagy inkább maga a rendező döntött.

Máris elindult a találgatás, hogy ha már az Akadémia évtizedek után ismét kitárta kapuját egy új kategóriának, kik csatlakozhatnak a jövőben a castingosokhoz.

A legnagyobb esélye erre a kaszkadőröknek van, akiknek a konszenzus szerint régóta kijárna már az elismerés – sőt, előzetesen valószínűbbnek tűnt, hogy ők kapnak kategóriát a szereposztók helyett.

A Színészek Céhe például már régóta díjazza őket, de tavaly a hatalmas sikerű John Wick: 4. felvonás után éledt fel ismét a vita ezzel kapcsolatban. A Keanu Reeves-akció ugyanis elképesztő kaszkadőrmutatványokat vonultat fel, rendezője, Chad Stahelski pedig maga is stuntmanként kezdte pályáját. Néhány éve a Narancs.hu-n szintén elgondolkodtunk a kérdésen, miért nem jár Oscar a kaszkadőröknek.

Hasonlóan a levegőben lóg már egy ideje a szinkronhangok elismerése, amely már Eddie Murphy emlékezetes szinkronja idején felvetődött, amikor a Shrekben Szamárnak kölcsönözte a hangját. A legjobb szinkronok jellemzően jól ismert világsztárokhoz kötődnek, akik filmes szerepekhez méltó milliókat kapnak azért, hogy beálljanak egy-egy animáció mögé. Mivel azonban ezek jellemzően családoknak és gyerekeknek szánt filmek, a legtöbb nem angol nyelvű országban szinkronizálják őket, így például mi, magyarok sem tapasztalhatjuk meg a zseniális eredeti hangokat. Talán ennek is köszönhető, hogy az egyre nemzetközibbé váló Akadémia vonakodik kategóriát alapítani ezek számára.

Szintén ácsingózik a díjra a digitális mozgásrögzítés, azaz a motion capture – azaz amikor egy színész a forgatáson különleges ruhába bújva játssza el szerepét, majd később digitalizálják alakját. Itt leggyakrabban Andy Serkis Gollamját szokás felhozni, mint Oscarra érdemes szerepet. Kicsit távolinak tűnik, de ugyancsak zajlik a kampány a legjobb filmcím (gondoljunk csak Alfred Hitchcock darabjaira), vagy épp a legjobb music supervisor (ahol Tarantino gyakorlatilag minden filmje díjat érdemelne) kategóriáért.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.