Az Oscar-díjakat kiosztó Akadémia igazagtótanácsa új kategóriát jelentett be, amelyben két év múlva, a 98. Oscar-gálán osztanak díjakat majd: ez lesz a legjobb casting, amely a 24. kompetitív kategóriaként csatlakozik a többihez. Legutóbb 2001-ben bővítettek, akkor a legjobb animációs filmmel bővült a lista, melyet a Shrek nyert el.
Az Akadémiának már 2013 óta létezik casting directorokat tömörítő ágazata, melynek 160 tagja van, a Brit Filmdíj (BAFTA) pedig már több éve elismeri őket. „A casting direktorok elengedhetetlen szerepet játszanak a filmkészítésben, az Akadémia pedig folyamatosan fejlődve büszkén adja hozzá a castingot az általunk elismert és ünnepelt filmes tevékenységekhez” – fogalmazott Bill Kramer, az Akadémia vezetője.
Egyrészt régóta érett már, hogy új kategóriákkal bővüljön az Oscar, másrészt azonban folyamatosan dúl a harc a nézettségért és azért is, hogy a gála közvetítése az átlagemberek számára is szórakoztató legyen. Tipikus róka fogta csuka helyzet ez: a szakmabeliek szeretnék, ha minden kategória egyenrangú lenne, és minden díjazottnak ugyanúgy kijárna az ünneplés és a reflektorfény. A nézők azonban nem igazán tudnak mit kezdeni a technikai kategóriákkal, vagy épp a rövidfilmes díjakkal, melyeknek jellemzően egy jelöltjét sem ismerik. Az elmúlt években az Akadémia több reformmal is próbálkozott: a 2022-es díjátadón nyolc kategóriát (rövid dokumentumfilm, vágás, smink, filmzene, díszlet, rövid animációs film, rövidfilm és hang) még a tévéközvetítés előtt átadtak, és csak a vágott-rövidített változat került be ezekről a tévébe. A felháborodás hatására azonban a következő évtől ismét minden díj élőben talált gazdára. Ugyancsak 2022-ben két közönségszavazással odaítélt kategóriával is próbálkoztak, de ez szintén kudarc volt – mindkettőt az internetes trollhadseregéről ismert Zack Snyder happolta el. A legjobb casting vélhetően nem fogja megállítani a tévéközvetítés folyamatosan zuhanó nézettségét, de nem is ezért született.
Mint a Variety megjegyzi, a casting directorok a 90-es évek végétől kezdve folyamatosan küzdenek az elismerését, kampányuk viszont csak most ért be. Az egyik legismertebb casting director, Dave Rubin (Az angol beteg; Négy esküvő, egy temetés; Apró kis hazugságok) 2019 és 2022 között egyenesen az Akadémia elnöke volt, mégsem sikerült átvernie az igazgatótanácson az új kategóriát. Elemzések szerint elsősorban a rendezők csoportja felől érkezhetett ellenállás: sokan közülük nem örültek volna annak, ha a casting directorok, és maga a casting folyamata ennyire reflektorfénybe kerül. Filmenként és sorozatonként eltérő lehet ugyanis a casting folyamata, a szereplőválogatásban pedig még mindig elképesztően nagy a rendező befolyása. Azzal, hogy egy-egy kiválóan sikerült szereposztással nem őt, hanem a casting directort ismerik el, sokan úgy érezték, csökkenni fog a súlyuk. A TikTokot például máris ellepték a videók, melyek azt mutatták be, az elmúlt években mely filmek érdemeltek volna díjat a castingért: a Minden, mindenhol, mindenkor, a Tőrbe ejtve, A Gyűrűk Ura, vagy épp a Harry Potter-sorozat; nem beszélve olyan ikonikus szerepekről, mint Daniel Craig 007-ese, vagy Robert Downey Jr. Vasembere. Kérdés azonban, ezekben a döntésekben a casting director, vagy inkább maga a rendező döntött.
@moviesaretherapy Best cast movies #fyp #foryou #movies #oscars ♬ original sound - Kit Lazer
Máris elindult a találgatás, hogy ha már az Akadémia évtizedek után ismét kitárta kapuját egy új kategóriának, kik csatlakozhatnak a jövőben a castingosokhoz.
A legnagyobb esélye erre a kaszkadőröknek van, akiknek a konszenzus szerint régóta kijárna már az elismerés – sőt, előzetesen valószínűbbnek tűnt, hogy ők kapnak kategóriát a szereposztók helyett.
A Színészek Céhe például már régóta díjazza őket, de tavaly a hatalmas sikerű John Wick: 4. felvonás után éledt fel ismét a vita ezzel kapcsolatban. A Keanu Reeves-akció ugyanis elképesztő kaszkadőrmutatványokat vonultat fel, rendezője, Chad Stahelski pedig maga is stuntmanként kezdte pályáját. Néhány éve a Narancs.hu-n szintén elgondolkodtunk a kérdésen, miért nem jár Oscar a kaszkadőröknek.
Hasonlóan a levegőben lóg már egy ideje a szinkronhangok elismerése, amely már Eddie Murphy emlékezetes szinkronja idején felvetődött, amikor a Shrekben Szamárnak kölcsönözte a hangját. A legjobb szinkronok jellemzően jól ismert világsztárokhoz kötődnek, akik filmes szerepekhez méltó milliókat kapnak azért, hogy beálljanak egy-egy animáció mögé. Mivel azonban ezek jellemzően családoknak és gyerekeknek szánt filmek, a legtöbb nem angol nyelvű országban szinkronizálják őket, így például mi, magyarok sem tapasztalhatjuk meg a zseniális eredeti hangokat. Talán ennek is köszönhető, hogy az egyre nemzetközibbé váló Akadémia vonakodik kategóriát alapítani ezek számára.
Szintén ácsingózik a díjra a digitális mozgásrögzítés, azaz a motion capture – azaz amikor egy színész a forgatáson különleges ruhába bújva játssza el szerepét, majd később digitalizálják alakját. Itt leggyakrabban Andy Serkis Gollamját szokás felhozni, mint Oscarra érdemes szerepet. Kicsit távolinak tűnik, de ugyancsak zajlik a kampány a legjobb filmcím (gondoljunk csak Alfred Hitchcock darabjaira), vagy épp a legjobb music supervisor (ahol Tarantino gyakorlatilag minden filmje díjat érdemelne) kategóriáért.