tévésmaci

A kecskekölkök pelenkája

  • tévésmaci
  • 2020. június 28.

Mikrofilm

Amikor Sztupa és Troché befedték az országot, nem voltak már kezdők. Volt egy szép és sikeres referenciamunkájuk, az eső­álló Balaton, és egy rakás külföldi megrendelésük, zömmel a Szovjetunió távolabbi tagköztársaságaiból. De egy egész országot befedni… az azért más, mégis más. Úgyhogy ez a felkérés mindenképpen prioritást nyert a vállalati noteszukban. Akkoriban ugyanis úgy hívták őket, hogy Sztupa és Troché Vállalat. Volt egy kis vitájuk arról, hogy Sztupa & Troché Vállalatnak hívják-e őket, de végül közösen arra jutottak, hogy csak semmi nagyzolás (a vállalati autók kiválasztásánál is visszautasítottak egy csomó kecsegtető ajánlatot, hogy végül a legláthatatlanabbat, legkevésbé feltűnőt, legszürkébbet válasszák, ami persze minden egyéb tulajdonságában versenyképes volt). A befedést meg úgy kell elképzelni, mint szimpla tetőfedési műveletet, nem akarja az ember, hogy álmában a fejére essen az eső, hát felhúz egy tetőt a házára, teoretikusan ugyanilyen egyszerű volt az egész országgal is: felhúz egy tetőt a hazára. Gyakorlatilag azonban távolról sem volt szimpla mulatság. A Balaton még csak-csak, de az egész ország már nem tűnt kis falatnak. A különbséget leginkább azzal a példával lehet érzékeltetni, hogy a Balaton befedése egy presszó teraszának a leárnyékolására szolgáló ilyen, jó esetben kurblizható színes ponyva kifeszítése volt, míg az ország már egy nagyobbacska épületnek felelt meg, mondjuk nyugodtan, hogy például a Parlamentnek, mert ide is kellett kupola, oldalhajó meg mindenféle firlefranc, hisz a tetőépítés akkoriban legkorszerűbb irányzata szerint egy igazán menő tető minden pontján azonos magasságban van az alapszinthez képest. Magyarország pedig egy határozottan dimbes-dombos ország volt már akkor is. Ilyenformán dimbes-dombos tető is kellett neki, a Balaton meg lapos volt, a Magyar Tenger.

Pénteken (29-én) jobb, ha előrebocsátjuk, hogy az egész itt tárgyalandó hétvégén tulajdonképpen csak éjszaka lesz érdemes tévét nézni, úgyhogy majd tetszenek aludni a jövő héten, illetve a napvilágnál. Persze elkezdjük már este nyolckor, de így is elhúzódik legalább hajnali ötig. Figyeljék csak! Megint a Cinemax 2-n kezdünk, mint a múlt héten, vagy valamikor máskor. Ott lesz nyolckor ugyanis a Menocchio, az eretnek. Első olvasatra azt hinné az ember, hogy Pinocchio valamelyik rokonáról van szó, maradjunk annyiban, hogy ezt a film nem erősíti meg, de expressis verbis nem is cáfolja. Arról van ugyanis szó, hogy a napfényes Itália a napsütéses órák kétségkívül kimagasló számának dacára a 16. században sötét hely volt, mint az ördög belseje. Dúlt az inkvizíció, hogy mást ne mondjunk (és persze metró sem volt, bár ezen a film átsiklik). A történet egyike az emberiség alaptörténeteinek: a konok igazságé. Menocchio, a falusi molnár rendet alapít, ad is a pofájának a papság, de még szerettei, barátai is ellene fordulnak, jobb esetben nem értik, miért nem adja fel. Lásd még a tárgyban Kohlhaas Mihály történetét meg egy csomó rajzfilmet. Rögtön utána egy perui filmhez lesz szerencsénk, külön kérésre nyilván tudok mondani egy Tarantinót helyette, ami azt illeti, szoktam is, de azért csak az a jó, ha olyat látunk, amilyet se előtte, se utána. A Cím nélküli dal e csatornán ugyancsak egy falusi történet, de az Andokban játszódik a Peru számára különösen rémes nyolcvanas években (nálunk persze merő Kézi-Chopin-koncert volt az élet, de erről nem csinál tévéfilmet senki). Természetesen színigaz történetről van szó, arrafelé aligha szükséges kitalálni bármit is. A meglopott falusi édesanya (az újszülöttjét lopták el tőle) és a városi újságíró árkon-bokron átvezető kettőse egy amerikai filmben nyilván nyerő páros lenne, de itt? Ezután, pont éjfélkor egy 2018-as szlovén film következik, az Ok-okozat. Senki nem vár, gondolom, vígjátékot: egy javítóintézeti fiú dolgaiba nyerünk beavatást. A homoszexualitás, a bűn és a lelkiismeret játsszák itt a főszerepeket, s akárhogy is lesz, sokkal jobb nem lesz szinte semmi. Akinek ennyi kicsit sok lenne, egy után öt perccel tud lelépni az HBO-ra, ahol a jól bevált Rossz versek várják, izé, várja. Reisz Gábor filmjét nem kell bemutatni, látta azt már mindenki, ami persze nem jelenti azt, hogy most nem kell megnézni. Maradhatunk viszont a Cinemax 2-n is, hiszen ott a vendek után jönnek a fransziák, dettó falusiak, azon belül is egy néma leány, aki a környék füttynyelvét ugyan érti és használja, de a közösség mégis kiveti magából, ezért rámegy a farkasra, de nem azt a farkast találja meg először, akit keres, hanem egy másikat, egy emberi farkast vagy farkasi embert (ezen majd még gondolkodom). Mindezekhez képest nyilván felüdülés lesz, igaz, már három után a Keresztneve: Mathieu. Nem, nem azért lesz felüdülés, mert rövidfilm és lehet utána aludni menni. Nem is olyan rövid egyébként, pont egy óra. Hanem azért inkább, mert nem tévesztendő össze Godard pajtás egykori vadulásával, a Keresztneve: Carmennel. Mathieu nem Carmen, hanem egy ámokfutó (moziul: sorozatgyilkos) egyetlen olyan áldozata, aki élve megúszta a nagy találkozást. Emlékszik mindenre, de ezzel nincs elintézve a dolog.

Szombaton annyival lesz könnyebb a dolgunk, hogy nem kell már este nyolckor odatelepednünk az ekrán elé, várhatjuk emberi módon is az éjfél elmúltát. Negyed egykor lesz a Cinemax 2-n a Luna bosszúja c. német thriller: egy orosz kém leányának története, a papa átáll, ezért megölik az egész családját a ruszkovicsok, csak Luna ússza meg valahogy. És bosszút áll… Erről jut eszembe e heti találós kérdésünk, vajon mi a bánatos manóért hívják Karlovnak az orosz főkémet A legendák hivatala című franszia sorozat utolsó évadában? S akinek leesik, hogy miért, az tudja-e előre, hogy mi lesz vele a hátralevő részekben? Tévézni már csak az ilyen hülye kérdések miatt sem érdemes, ehhez is inkább olvasni kell.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.