Film

A madarász fia

  • 2021. február 17.

Mikrofilm

Nincs a filmben semmi nyílt feminizmus, a jogok kérdése csak öröklési, illetve birtokügyekkel kapcsolatban merül fel.

Az teljesen magától értetődő, hogy a nő elsősorban a nagyobb közösség (család, falu, társadalom) túlélését biztosítani hivatott tenyészállat.

A 19. században vagyunk, az Atlanti-óceánon lévő dán koronabirtok Feröer még Izlandnál is magányosabb szigeteinek egyikén, de lehetnénk az alföldi tanyavilágban, az erdélyi havasokban ugyanekkor, vagy elzárt harmadik világbeli közösségekben akár napjainkban is. A patriarchális törvények szerint a lányok nem számítanak, fiú utód híján elvész a földbérleti jog, s egy egész, háromgyerekes család megélhetése kerül veszélybe. A földesúr a szépasszony körül ólálkodik, a határidő szorít. A megoldást a falu kocsmárosnéja ötli ki: kell egy férfi, akitől fiút lehet remélni. Ám a feladatra kiszemelt, a kikötőben csak alkalmanként megforduló francia hajóskapitány egy nap, évek múltán visszatér vér szerinti gyermekéért, mert nemcsak az isten háta mögötti szigeteken, de a civilizáció ékkövének tekintett hazájában is a fiú utód bizonyos örökségek elnyerésének záloga.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.