Film

A madarász fia

  • 2021. február 17.

Mikrofilm

Nincs a filmben semmi nyílt feminizmus, a jogok kérdése csak öröklési, illetve birtokügyekkel kapcsolatban merül fel.

Az teljesen magától értetődő, hogy a nő elsősorban a nagyobb közösség (család, falu, társadalom) túlélését biztosítani hivatott tenyészállat.

A 19. században vagyunk, az Atlanti-óceánon lévő dán koronabirtok Feröer még Izlandnál is magányosabb szigeteinek egyikén, de lehetnénk az alföldi tanyavilágban, az erdélyi havasokban ugyanekkor, vagy elzárt harmadik világbeli közösségekben akár napjainkban is. A patriarchális törvények szerint a lányok nem számítanak, fiú utód híján elvész a földbérleti jog, s egy egész, háromgyerekes család megélhetése kerül veszélybe. A földesúr a szépasszony körül ólálkodik, a határidő szorít. A megoldást a falu kocsmárosnéja ötli ki: kell egy férfi, akitől fiút lehet remélni. Ám a feladatra kiszemelt, a kikötőben csak alkalmanként megforduló francia hajóskapitány egy nap, évek múltán visszatér vér szerinti gyermekéért, mert nemcsak az isten háta mögötti szigeteken, de a civilizáció ékkövének tekintett hazájában is a fiú utód bizonyos örökségek elnyerésének záloga.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.