Film

A menyét meséje

  • 2020. augusztus 9.

Mikrofilm

Az argentin Juan José Campanella azok közé a rendezők közé tartozik, akiknek az Oscar sem tudott amerikai karriert biztosítani. Tévésorozatokban kamatoztatta kreativitását az átütő sikerű Szemekbe zárt titkok (legjobb idegen nyelvű film: 2010) előtt is, után is. Campanella tíz évig várt új mozis lehetőségre.

Úgyhogy mindjárt többfilmnyi anyagot zsúfolt a produktumba. Van egy melodrámai sík, kiöregedett színésznővel, akit hatalmas udvarházában a megfakult filmplakátokon és áhítattal tisztogatott relikviákon kívül csak balesete után kerekesszékbe kényszerült férje és a velük élő két régi munkatárs vesz körül. Ők képviselik a szimbolikus-mondanivalós-esszéisztikus síkot a (film)művészet mibenlétéről és hasznosságáról folytatott szarkasztikus beszélgetéseikkel, illetve a zárlatban a tanulságok nyílt színi levonásával. A legerőteljesebb a thrillervonulat: két fiatal ügynök hálózza be az idős dívát, hogy megszerezzék a birtokot. Igen kreatívan hitetik el vele, amit ő szeretne is elhinni, hogy (a valójában teljesen elfeledett exsztár) népszerűsége évtizedek után is töretlen, a Buenos Aires-i művészvilág csak az ő visszatérésére vár – ugyan szabaduljon már meg vidéki házától s paterolja el nyugdíjasotthonba régi barátait. A negyedik sík a fekete komédia: hogyan tegyük el láb alól az ambiciózus, az összes lehetséges jogi furfanggal bennünket sarokba szorító ifjú bűnözőket.

Kár, hogy ezt a négy, önmagában izgalmas síkot csak erőltetett dramaturgiai fordulatokkal lehet összetartani.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.