Film

A menyét meséje

  • 2020. augusztus 9.

Mikrofilm

Az argentin Juan José Campanella azok közé a rendezők közé tartozik, akiknek az Oscar sem tudott amerikai karriert biztosítani. Tévésorozatokban kamatoztatta kreativitását az átütő sikerű Szemekbe zárt titkok (legjobb idegen nyelvű film: 2010) előtt is, után is. Campanella tíz évig várt új mozis lehetőségre.

Úgyhogy mindjárt többfilmnyi anyagot zsúfolt a produktumba. Van egy melodrámai sík, kiöregedett színésznővel, akit hatalmas udvarházában a megfakult filmplakátokon és áhítattal tisztogatott relikviákon kívül csak balesete után kerekesszékbe kényszerült férje és a velük élő két régi munkatárs vesz körül. Ők képviselik a szimbolikus-mondanivalós-esszéisztikus síkot a (film)művészet mibenlétéről és hasznosságáról folytatott szarkasztikus beszélgetéseikkel, illetve a zárlatban a tanulságok nyílt színi levonásával. A legerőteljesebb a thrillervonulat: két fiatal ügynök hálózza be az idős dívát, hogy megszerezzék a birtokot. Igen kreatívan hitetik el vele, amit ő szeretne is elhinni, hogy (a valójában teljesen elfeledett exsztár) népszerűsége évtizedek után is töretlen, a Buenos Aires-i művészvilág csak az ő visszatérésére vár – ugyan szabaduljon már meg vidéki házától s paterolja el nyugdíjasotthonba régi barátait. A negyedik sík a fekete komédia: hogyan tegyük el láb alól az ambiciózus, az összes lehetséges jogi furfanggal bennünket sarokba szorító ifjú bűnözőket.

Kár, hogy ezt a négy, önmagában izgalmas síkot csak erőltetett dramaturgiai fordulatokkal lehet összetartani.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.