A Micimackó és A kis herceg szelleme támad fel az Oscar-jelölt rövid animációban

Mikrofilm

A Kisfiú, a Vakond, a Róka és a Ló nem csak felnőtteknek szánt lélekbonbon, de egyfajta tanítómese is a fiatalok számára. 

Az egész néhány Whatsapp-üzenettel kezdődött: Charlie Mackesy kezdetben ilyen formában küldözgette barátainak és ismerőseinek rajzait, melyeken egy fiú, egy vakond, egy róka és egy ló beszélgetnek az élet nehézségeiről és szépségeiről.

A skicceknek tűnő, a befejezetlenség érzetét keltő rajzokat általában rövid mondatok kísérték, amelyek a motivációs üzeneteket és a közösségi médiában terjedő bölcsesség-bonbonokat idézték: tömörek voltak, jól hangzottak és a befogadótól függően legalább olyan felszínesek, mint amilyen mélyek.

Az egyiken például a fiú megkérdezi a lovat: „Mi a legbátrabb dolog, amit valaha mondtál?”. A ló pedig ezt válaszolja: „Segíts” – mindez pedig nemcsak a könyvbe, de az abból készülő animációs rövidfilmbe is bekerült.

Mackesy idővel elkezdte az Instagramon is megosztani a rajzokat, a szinte kizárólag rajzokat posztoló Insta-oldalát ma már 1,7 millióan követik. Mint egy interjúban elmondta, kórházak, PTSD-vel (poszttraumás stressz zavarral) foglalkozó ellátóhelyek, katonai egységek, főiskolák, orvosok, pszichológusok és pszichoterapeuták írtak rá azzal, hogy használni szeretnék rajzait. „Használjátok őket! Nem azért készültek, hogy pénzt keressek velük. Nem akarom eladni őket. Csak megosztom az interneten” – válaszolta nekik.

Egyre több kiadó is elkezdett érdeklődni a rajzok iránt, ő pedig egy idő után beadta a derekát: 2019-ben jelent meg képeskönyve, amiből világszerte több mint 8 millió példányt adtak el, többek között magyarul is megjelent A ​Kisfiú, a Vakond, a Róka és a Ló címmel.

„Az a vágy inspirált, hogy az emberek, a barátaim és mindenki jobban érezze magát.

Abban az időben mind küszködtünk valamivel és jó ötletnek tűnt ezeket a gondokat egy beszélgetésbe önteni, ami egy fiú, egy vakond, egy róka és egy ló között zajlik. Mindez ma talán furcsának hangzik, de akkor úgy éreztem, ezt kell tennem” – emlékezett vissza.

Mackesy karikaturistaként kezdte karrierjét a The Spectator című brit magazinnál, majd illusztrátorként dolgozott az Oxford University Pressnek. Részt vett néhány rendhagyó projektben is: az Igazából szerelem forgatásán együtt rajzolt a rendező Richard Curtisszel, hogy a műveiket aztán elárverezzék, így támogatva Curstis Comic Relief nevű jótékony szervezetét. Alkotott Nelson Mandela Unity Series című litográfia-projektje számára is, de készített bronzszobrokat is, művei londoni és New York-i galériák mellett London közterein is láthatóak.

Igazi ismertséget azonban előbb Insta-oldala, majd a könyve hozta meg számára – utóbbi sikere után pedig szinte azonnal megjelentek a producerek, akik elsősorban egy egész estés filmet vagy animációt készítettek volna könyvéből. Cara Speller és Matthew Freud viszont egyértelműen egy animációs rövidfilmben gondolkodtak, emellett azzal sikerült meggyőzniük Mackesyt, hogy kezdettől fogva biztosak voltak abban, hogy nem pusztán adaptálnák a képeskönyvét, de végig együtt is szeretnének dolgozni vele. A projektbe beszállt J. J. Abrams Bad Robot nevű produkciós cége, sőt, még Woody Harrelson is. A rendező Mackesy mellett Peter Baynton animációs rendező lett. 

Mackesy azt mondta, a fejében mindig is mozogtak a figurák, mégis meg kellett találniuk azt a formát, amely filmként is élvezhető, de nem szakad el teljesen az eredeti rajzok szellemiségétől. „Úgy tűnik, ha valaha szükségünk volt kedvességre, az most van. Szerintem nincs olyan ember a Földön, akinek ne jönne jól pár jó szó, egy kis megnyugtatás, egy csöppnyi remény vagy gyógyulás. Jó érzés volt olvasni a pandémia alatt az olvasói visszajelzéseket a könyvről, remélem a film is hasonló hatással lesz” – fogalmazott Mackesy.

A pandémia az animáció készítésére is rányomta a bélyegét: 120-150 ember dolgozott a filmen 20 országból, ráadásul a lezárások miatt valamennyien otthonról. A rajzokat általában ceruzával készítették, majd tintával festették át, a háttereket pedig szintén ezzel a kézzel készült stílussal alkották meg, hogy megőrizzék Mackesy vízfestményeinek hangulatát. Nagyon ügyeltek arra is, hogy a karakterek anatómiailag is helyesen, élethűen mozogjanak – kivéve a vakond, aki leginkább egy ajtótámaszra emlékeztetett. Az ő megalkotását inkább a kreativitás és a képzelet vezérelte.

A főhősök hangját a filmben olyan neves színészek adták mint Idris Elba vagy Tom Hollander. A ló figurájára Gabriel Bryne-t nézték ki, akit Mackesy egy kézzel írt levélben kért fel. Három hét múlva Bryne fel is hívta őt, és a következő beszélgetés zajlott le köztük: „– Ismered a könyvet? – Igen, megvan a könyv. – Van kedved eljátszani a lovat? – Charlie, a ló én vagyok”.

A legnehezebb a kisfiú megtalálása volt: a rajzokon a karakternek nincs arca, csak elnagyolt vonalai, azaz bárki lehet. A filmen azonban kénytelenek voltak pontosabban megalkotni figuráját. Meghallgatásokon találtak rá a hangját kölcsönző Jude Coward Nicollra, akinek ez volt az első filmszerepe. „Egy bizonyos törékenységet és sebezhetőséget kerestünk a fiú hangjában. Azt akartuk, hogy amikor az emberek meghallják, ösztönösen azt érezzék, meg akarják védeni őt” – nyilatkozta a producer.

Az animációs rövidfilm végül tökéletesen idézte meg a képeskönyv hangulatát: a rajzok szemkápráztatóan gyönyörűek, a figurák pedig szinte rögtön életre kelnek.

Míg a képeskönyv és Mackesy Insta-oldala inkább csak bölcsességek és gondolattöredékek szabad jegyzéke, a film az otthonkeresés keretébe foglalja ezeket.

A sztori szerint a félénk és magányos Fiú találkozik a tortaimádó Vakonddal, és együtt vágnak neki az útnak. Összefutnak a Rókával, akitől először megijednek, majd egy kis kedvesség hamar összehozza őket. Ezután találkoznak a Lóval és együtt folytatják útjukat.

A film mondanivalóját és karaktereit tekintve is leginkább a Micimackóra és A kis hercegre hajaz. A Vakond például egyértelműen Micimackó köpönyegéből bújt elő, míg a Róka talán Fülesnek felelne meg: nincs sok mondanivalója, legtöbbször egyszerűen csak ott van a többiekkel – és épp ez karakterének lényege. „A róka nem nagyon beszél” – jegyzi meg a filmben a fiú, mire a bölcs apának beillő ló azt feleli: „Nem, és milyen jó hogy velünk van!”. Mire a róka bevallja, hogy úgy érzi, egyszerűen semmi érdekeset nem tud mondani. „Őszintének lenni mindig érdekes!” – nyugtatja meg a ló.

A film viszont nem csak felnőtteknek szánt lélekbonbon, de egyfajta tanítómese is a fiatalok számára.

Melyik osztályban ne akadna olyan gyerek, aki a hangosabb társai mellett úgy érzi, nem tud mit hozzátenni a beszélgetéshez, ezért inkább csendben marad? A Fiú, a Vakond és a Ló azonban befogadják a Rókát, és azt is megértik, hogy egyszerűen nem olyan beszédes, mint ők. Emellett a film egy rakás olyan dologról beszél, amivel minden gyerek együtt tud érezni: milyen elesni és miért fontos felállni, hogy időnként érkeznek viharok, de azok mind elmúlnak, ha pedig van valaki mellettünk, még könnyebb átvészelni a nehéz időket.

„ – Mi akarsz lenni ha felnősz? – Kedves”

– hangzik el a filmben. Az egyszerűnek hangzó, pozitív gondolatokat akár A kis hercegben is olvashattuk volna. Antonie de Saint-Exupéry világhírű művéhez hasonlóan A Kisfiú, a Vakond, a Róka és a Ló is vagy megérinti az embert, aki örökre beleszeret – vagy teljesen hidegen hagyja, és a néző szirupos ömlengésnek tartja az egészet. A jelek szerint előbbiek vannak többen: a film a szakértők szerint a Legjobb animációs rövidfilm Oscar-díjának egyértelmű esélyese, és máris instant karácsonyi klasszikussá vált: a BBC az Egyesült Királyságban épp tavaly december 24-én mutatta be.

A film itthon az AppleTV+-on érhető el magyar felirattal.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.