Bukdácsol a Marvel legújabb szuperhősmozija

Mikrofilm

A Hangya és a Darázs: Kvantumánia nem nyűgözte le a kritikusokat és a bevételei is csalódást keltőek. Repedezik a Marvel-univerzum, vagy csak pillanatnyi megingás történt?

Megérkezett a mozikba A Hangya és a Darázs: Kvantumánia, amely a Hangya-sorozat harmadik felvonása, összességében a Marvel-moziuniverzum 31. filmje. A Kvantumánia azért is kiemelt fontosságú a Marvelnél, mert ez nyitja meg a ötödik fázist, a Fekete özveggyel kezdődő Multiverzum-saga második felvonását. A Marvel ugyanis egyszerű filmek vagy filmsorozatok helyett fázisokban gondolkodik, amelyek végül sagákba állnak össze: az első ilyen a három fázisból álló Végtelen-saga volt, amely a 2008-as Vasemberrel kezdődött, és a 2019-es Pókember: Idegenbennel végződött. Nagy teher nyomta tehát az apró szuperhős, Hangya vállát, a hatalmas várakozásoknak pedig nem is sikerült teljesen megfelelnie: a Kvantumánia ha nem is bukott hatalmasat, de elődeihez képest legalábbis bukdácsolt.

Minden a film fogadtatásával kezdődött: a kritikusok nem voltak odáig a kvantumvilágban játszódó kalandért, amit a kritikákat összesítő Rottentomatoes oldal 48%-os összpontszáma is jelez. (A site a 60% alatti filmeket „rotten”, azaz „romlott” pecséttel „látja el”; ezt eddig egyedül a 2021-es Örökkévalók kapta meg, amit ironikus módon az Oscar-díjas Chloé Zhao rendezett). A bajok azonban csak ezután kezdődtek.

A forgatókönyvet jegyző Jeff Loveness teljesen kikészült a rossz fogadtatás miatt, a film látványvilágával pedig az azon dolgozó VFX-szakemberek is elégedetlenek voltak: teljesíthetetlen határidőket, fizetetlen túlórákat emlegettek. Kiemelték, hogy mindezek miatt látszódnak is a spórolás és a befejezetlen munka jelei: néhány jelenetet mintha rosszul vágtak volna meg, több helyen pedig a félkész effekteket kitakarták.

Peyton Reed mozija első hétvégéjén mindezek ellenére több min 106 millió dollár bevételt szedett össze; első 2023-as filmként tudta meghaladni bemutatójakor a 100 milliót. A második hétre azonban kijózanítóan nagyot zuhantak a bevételek: ekkor már csak 32 millió dollár értékben váltottak rá jegyek. Ez 69%-os zuhanást jelent, ami negatív rekord a Marvel-filmek történelmében. Összehasonlításként: az egyik legnagyobb sikernek számító 2018-as Fekete párduc esése a második hétre 44% volt, míg a kevésbé nagyot szóló, a pandémiával is sújtott Fekete özvegyé 67,8%. Beszédes azonban, hogy a közelmúltban bemutatott szuperhősmozik szintén 60% feletti zuhanást mutattak be: így tett a Thor: Szerelem és mennydörgés, a Doktor Strange az őrület multiverzumában és a Pókember: Nincs hazaút is.

„Az esés némileg erősebb, mint várható volt, de nem kell a bolhából elefántot csinálni. A Marvel-filmek évek óta egyre inkább előtérbe kerülnek, ráadásul tetézi a dolgot, hogy a mozik manapság több pénzt kérnek a premierfilmek jegyeiért, mint amennyit pár nappal vagy héttel később” – magyarázta Shawn Robbins, a BoxOffice.com elemzője. Más szakértők szerint eleve azért beszélhetünk nagy esésről, mert már a film nyitánya is nagy volt – azaz magasról lehet nagyot zuhanni.

A számokat szintén magyarázhatja, hogy a Marvel-filmeket egyszerűen máshogy fogyasztják az emberek: a spoilerek elkerülése érdekében a rajongók igyekeznek minél hamarabb, már az első héten megnézni őket.

Persze a második heti esés nem jelent automatikusan pénzügyi bukást. A már említett, hasonlóan nagyot zuhanó filmek végül egész szép summát tehettek zsebre: a Szerelem és mennydörgés világszinten 760 millió, a Doctor Strange több min 950 millió, a Nincs hazaút pedig közel 2 milliárd dollárnál állt meg.

A Marvel-filmek tehát még mindig a legjövedelmezőbbek közé tartoznak, abban azonban a szakértők is egyetértenek, hogy a siker fénye mintha az utóbbi években csökkent volna: több mint 30 film után nehéz becsatlakozni a sorozatba, igazán nagyot pedig csak a jól bejáratott szuperhősök vagy azok tudnak szakítani, akik valami kiugró újdonságot mutatnak. Látható, hogy az elmúlt években a szuperhősfilmek már kevésbé érintenek meg nézőket a rajongókon kívül; ez a rajongói bázis viszont még mindig olyan hatalmas, hogy csak az ő támogatásuk elég ahhoz, hogy a széria még jó pár évig vígan gyűjtögesse a dollárszázmilliókat. „A lojális fanok számára mindegy, mi történik, így is, úgy is elmennek megnézni a filmet” – magyarázta Robbins.

Ahhoz, hogy a második hétre megfogyatkoztak a nézők, az is hozzájárulhatott, hogy a Hangya kapott egy meglepő vetélytársat: ekkor mutatták be a Kokainmedvét, mely a képregénymozihoz hasonlóan elsősorban a fiatalabb férfi nézőket hozta izgalomba. Az igaz történeten alapuló horror-vígjáték végül a várakozásokra rácáfolva több mint 20 millió dolláros bevétellel nyitott.

Azt, hogy a Marvel egy ideje inkább csak a saját ligájában játszik, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a bukdácsoló Kvantumánia a jövő hétre várhatóan meg is dönti a rivális DC stúdió nagy dobásának, a Dwayne Johnsonnal felálló Black Adam című képregényfilmnek a teljes mozis bevételét.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.