Bukdácsol a Marvel legújabb szuperhősmozija

Mikrofilm

A Hangya és a Darázs: Kvantumánia nem nyűgözte le a kritikusokat és a bevételei is csalódást keltőek. Repedezik a Marvel-univerzum, vagy csak pillanatnyi megingás történt?

Megérkezett a mozikba A Hangya és a Darázs: Kvantumánia, amely a Hangya-sorozat harmadik felvonása, összességében a Marvel-moziuniverzum 31. filmje. A Kvantumánia azért is kiemelt fontosságú a Marvelnél, mert ez nyitja meg a ötödik fázist, a Fekete özveggyel kezdődő Multiverzum-saga második felvonását. A Marvel ugyanis egyszerű filmek vagy filmsorozatok helyett fázisokban gondolkodik, amelyek végül sagákba állnak össze: az első ilyen a három fázisból álló Végtelen-saga volt, amely a 2008-as Vasemberrel kezdődött, és a 2019-es Pókember: Idegenbennel végződött. Nagy teher nyomta tehát az apró szuperhős, Hangya vállát, a hatalmas várakozásoknak pedig nem is sikerült teljesen megfelelnie: a Kvantumánia ha nem is bukott hatalmasat, de elődeihez képest legalábbis bukdácsolt.

Minden a film fogadtatásával kezdődött: a kritikusok nem voltak odáig a kvantumvilágban játszódó kalandért, amit a kritikákat összesítő Rottentomatoes oldal 48%-os összpontszáma is jelez. (A site a 60% alatti filmeket „rotten”, azaz „romlott” pecséttel „látja el”; ezt eddig egyedül a 2021-es Örökkévalók kapta meg, amit ironikus módon az Oscar-díjas Chloé Zhao rendezett). A bajok azonban csak ezután kezdődtek.

A forgatókönyvet jegyző Jeff Loveness teljesen kikészült a rossz fogadtatás miatt, a film látványvilágával pedig az azon dolgozó VFX-szakemberek is elégedetlenek voltak: teljesíthetetlen határidőket, fizetetlen túlórákat emlegettek. Kiemelték, hogy mindezek miatt látszódnak is a spórolás és a befejezetlen munka jelei: néhány jelenetet mintha rosszul vágtak volna meg, több helyen pedig a félkész effekteket kitakarták.

Peyton Reed mozija első hétvégéjén mindezek ellenére több min 106 millió dollár bevételt szedett össze; első 2023-as filmként tudta meghaladni bemutatójakor a 100 milliót. A második hétre azonban kijózanítóan nagyot zuhantak a bevételek: ekkor már csak 32 millió dollár értékben váltottak rá jegyek. Ez 69%-os zuhanást jelent, ami negatív rekord a Marvel-filmek történelmében. Összehasonlításként: az egyik legnagyobb sikernek számító 2018-as Fekete párduc esése a második hétre 44% volt, míg a kevésbé nagyot szóló, a pandémiával is sújtott Fekete özvegyé 67,8%. Beszédes azonban, hogy a közelmúltban bemutatott szuperhősmozik szintén 60% feletti zuhanást mutattak be: így tett a Thor: Szerelem és mennydörgés, a Doktor Strange az őrület multiverzumában és a Pókember: Nincs hazaút is.

„Az esés némileg erősebb, mint várható volt, de nem kell a bolhából elefántot csinálni. A Marvel-filmek évek óta egyre inkább előtérbe kerülnek, ráadásul tetézi a dolgot, hogy a mozik manapság több pénzt kérnek a premierfilmek jegyeiért, mint amennyit pár nappal vagy héttel később” – magyarázta Shawn Robbins, a BoxOffice.com elemzője. Más szakértők szerint eleve azért beszélhetünk nagy esésről, mert már a film nyitánya is nagy volt – azaz magasról lehet nagyot zuhanni.

A számokat szintén magyarázhatja, hogy a Marvel-filmeket egyszerűen máshogy fogyasztják az emberek: a spoilerek elkerülése érdekében a rajongók igyekeznek minél hamarabb, már az első héten megnézni őket.

Persze a második heti esés nem jelent automatikusan pénzügyi bukást. A már említett, hasonlóan nagyot zuhanó filmek végül egész szép summát tehettek zsebre: a Szerelem és mennydörgés világszinten 760 millió, a Doctor Strange több min 950 millió, a Nincs hazaút pedig közel 2 milliárd dollárnál állt meg.

A Marvel-filmek tehát még mindig a legjövedelmezőbbek közé tartoznak, abban azonban a szakértők is egyetértenek, hogy a siker fénye mintha az utóbbi években csökkent volna: több mint 30 film után nehéz becsatlakozni a sorozatba, igazán nagyot pedig csak a jól bejáratott szuperhősök vagy azok tudnak szakítani, akik valami kiugró újdonságot mutatnak. Látható, hogy az elmúlt években a szuperhősfilmek már kevésbé érintenek meg nézőket a rajongókon kívül; ez a rajongói bázis viszont még mindig olyan hatalmas, hogy csak az ő támogatásuk elég ahhoz, hogy a széria még jó pár évig vígan gyűjtögesse a dollárszázmilliókat. „A lojális fanok számára mindegy, mi történik, így is, úgy is elmennek megnézni a filmet” – magyarázta Robbins.

Ahhoz, hogy a második hétre megfogyatkoztak a nézők, az is hozzájárulhatott, hogy a Hangya kapott egy meglepő vetélytársat: ekkor mutatták be a Kokainmedvét, mely a képregénymozihoz hasonlóan elsősorban a fiatalabb férfi nézőket hozta izgalomba. Az igaz történeten alapuló horror-vígjáték végül a várakozásokra rácáfolva több mint 20 millió dolláros bevétellel nyitott.

Azt, hogy a Marvel egy ideje inkább csak a saját ligájában játszik, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a bukdácsoló Kvantumánia a jövő hétre várhatóan meg is dönti a rivális DC stúdió nagy dobásának, a Dwayne Johnsonnal felálló Black Adam című képregényfilmnek a teljes mozis bevételét.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?