Bukdácsol a Marvel legújabb szuperhősmozija

Mikrofilm

A Hangya és a Darázs: Kvantumánia nem nyűgözte le a kritikusokat és a bevételei is csalódást keltőek. Repedezik a Marvel-univerzum, vagy csak pillanatnyi megingás történt?

Megérkezett a mozikba A Hangya és a Darázs: Kvantumánia, amely a Hangya-sorozat harmadik felvonása, összességében a Marvel-moziuniverzum 31. filmje. A Kvantumánia azért is kiemelt fontosságú a Marvelnél, mert ez nyitja meg a ötödik fázist, a Fekete özveggyel kezdődő Multiverzum-saga második felvonását. A Marvel ugyanis egyszerű filmek vagy filmsorozatok helyett fázisokban gondolkodik, amelyek végül sagákba állnak össze: az első ilyen a három fázisból álló Végtelen-saga volt, amely a 2008-as Vasemberrel kezdődött, és a 2019-es Pókember: Idegenbennel végződött. Nagy teher nyomta tehát az apró szuperhős, Hangya vállát, a hatalmas várakozásoknak pedig nem is sikerült teljesen megfelelnie: a Kvantumánia ha nem is bukott hatalmasat, de elődeihez képest legalábbis bukdácsolt.

Minden a film fogadtatásával kezdődött: a kritikusok nem voltak odáig a kvantumvilágban játszódó kalandért, amit a kritikákat összesítő Rottentomatoes oldal 48%-os összpontszáma is jelez. (A site a 60% alatti filmeket „rotten”, azaz „romlott” pecséttel „látja el”; ezt eddig egyedül a 2021-es Örökkévalók kapta meg, amit ironikus módon az Oscar-díjas Chloé Zhao rendezett). A bajok azonban csak ezután kezdődtek.

A forgatókönyvet jegyző Jeff Loveness teljesen kikészült a rossz fogadtatás miatt, a film látványvilágával pedig az azon dolgozó VFX-szakemberek is elégedetlenek voltak: teljesíthetetlen határidőket, fizetetlen túlórákat emlegettek. Kiemelték, hogy mindezek miatt látszódnak is a spórolás és a befejezetlen munka jelei: néhány jelenetet mintha rosszul vágtak volna meg, több helyen pedig a félkész effekteket kitakarták.

Peyton Reed mozija első hétvégéjén mindezek ellenére több min 106 millió dollár bevételt szedett össze; első 2023-as filmként tudta meghaladni bemutatójakor a 100 milliót. A második hétre azonban kijózanítóan nagyot zuhantak a bevételek: ekkor már csak 32 millió dollár értékben váltottak rá jegyek. Ez 69%-os zuhanást jelent, ami negatív rekord a Marvel-filmek történelmében. Összehasonlításként: az egyik legnagyobb sikernek számító 2018-as Fekete párduc esése a második hétre 44% volt, míg a kevésbé nagyot szóló, a pandémiával is sújtott Fekete özvegyé 67,8%. Beszédes azonban, hogy a közelmúltban bemutatott szuperhősmozik szintén 60% feletti zuhanást mutattak be: így tett a Thor: Szerelem és mennydörgés, a Doktor Strange az őrület multiverzumában és a Pókember: Nincs hazaút is.

„Az esés némileg erősebb, mint várható volt, de nem kell a bolhából elefántot csinálni. A Marvel-filmek évek óta egyre inkább előtérbe kerülnek, ráadásul tetézi a dolgot, hogy a mozik manapság több pénzt kérnek a premierfilmek jegyeiért, mint amennyit pár nappal vagy héttel később” – magyarázta Shawn Robbins, a BoxOffice.com elemzője. Más szakértők szerint eleve azért beszélhetünk nagy esésről, mert már a film nyitánya is nagy volt – azaz magasról lehet nagyot zuhanni.

A számokat szintén magyarázhatja, hogy a Marvel-filmeket egyszerűen máshogy fogyasztják az emberek: a spoilerek elkerülése érdekében a rajongók igyekeznek minél hamarabb, már az első héten megnézni őket.

Persze a második heti esés nem jelent automatikusan pénzügyi bukást. A már említett, hasonlóan nagyot zuhanó filmek végül egész szép summát tehettek zsebre: a Szerelem és mennydörgés világszinten 760 millió, a Doctor Strange több min 950 millió, a Nincs hazaút pedig közel 2 milliárd dollárnál állt meg.

A Marvel-filmek tehát még mindig a legjövedelmezőbbek közé tartoznak, abban azonban a szakértők is egyetértenek, hogy a siker fénye mintha az utóbbi években csökkent volna: több mint 30 film után nehéz becsatlakozni a sorozatba, igazán nagyot pedig csak a jól bejáratott szuperhősök vagy azok tudnak szakítani, akik valami kiugró újdonságot mutatnak. Látható, hogy az elmúlt években a szuperhősfilmek már kevésbé érintenek meg nézőket a rajongókon kívül; ez a rajongói bázis viszont még mindig olyan hatalmas, hogy csak az ő támogatásuk elég ahhoz, hogy a széria még jó pár évig vígan gyűjtögesse a dollárszázmilliókat. „A lojális fanok számára mindegy, mi történik, így is, úgy is elmennek megnézni a filmet” – magyarázta Robbins.

Ahhoz, hogy a második hétre megfogyatkoztak a nézők, az is hozzájárulhatott, hogy a Hangya kapott egy meglepő vetélytársat: ekkor mutatták be a Kokainmedvét, mely a képregénymozihoz hasonlóan elsősorban a fiatalabb férfi nézőket hozta izgalomba. Az igaz történeten alapuló horror-vígjáték végül a várakozásokra rácáfolva több mint 20 millió dolláros bevétellel nyitott.

Azt, hogy a Marvel egy ideje inkább csak a saját ligájában játszik, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a bukdácsoló Kvantumánia a jövő hétre várhatóan meg is dönti a rivális DC stúdió nagy dobásának, a Dwayne Johnsonnal felálló Black Adam című képregényfilmnek a teljes mozis bevételét.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.