Interjú

„Ha kirabolnak”

Kirby Dick és Amy Ziering dokumentumfilmesek  

Mikrofilm

Mi történt 1992-ben? Molesztálta-e Woody Allen örökbe fogadott lányát, a hétéves Dylan Farrow-t, miközben épp Mia Farrow-val hadakozott? A közel három évtizedes ügyet eleveníti fel az HBO Allen kontra Farrow című dokumentumsorozata. A készítőket kelet-európai újságírók izgatott karéjában kérdezhettük.

Magyar Narancs: Filmjükben Mia és Dylan Farrow elmondhatja, mit gondol az ügyről, önöknek mint dokumentumfilmeseknek nem kellett volna ugyanakkora teret szentelniük Woody Allen verziójának is? (Allent a korabeli hivatalos vizsgálatok nem találták bűnösnek – K. G.)

Kirby Dick: Én egyáltalán nem úgy írnám le a filmünket, hogy ez Mia Farrow verziója. Ezzel szemben azt mondanám, hogy ez a sorozat a legkimerítőbb vizsgálat, ami ebben az ügyben valaha is született. Az került bele, amire mi a vizsgálatunk eredményeként jutottunk.

Amy Ziering: Azt mondjuk el, mi történt. A tényeket, a bizonyítékokat, a rendőrségi jelentéseket, a három évig tartó vizsgálatot követjük. Szemtanúkkal beszéltünk, a tényeket ellenőriztük. És hallhatja Woody hangját is, a könyvében (magyarul Apropó nélkül címen jelent meg 2020-ban – K. G.) leírta, hogy mi történt szerinte, idézünk a felolvasásából. Hívtuk, hogy beszéljen velünk, több alkalommal is. Én továbbra is szeretnék vele beszélni. Mindent, ami a sorozatban megjelenik, ellenőriztünk, hogy megfelel-e a tényszerű valóságnak. Ha Woody akar velünk beszélni, és ellenőrizni tudjuk az igazát, azt csak üdvözöljük. És még egy utolsó dolog, amit ez ügyben elmondanék és szerintem mindannyiunknak fontos meghallani: az az illúzió, hogy mindennek két oldala van, valamennyiünk számára bántó. Létezik ugyanis az igazság. Amerikában ugyanezt láttam a klímaváltozással kapcsolatban: ha két oldal van, nosza, hallgattassék meg a másik is. De ha ugyanezt a retorikát alkalmazzuk a bűnelkövetésre, mégis milyen választ várhatunk attól, aki valóban elkövette a bűnt? Ha kiraboltak, meg kell hallgatnom a rablót? Hogy mi is történt, miközben a tévékészülékem kisétált a lakásból? Ha meghallom az említett retorikát a filmünkkel foglalkozó kritikákban, egy kicsit mindig gyanút fogok. Ha kellő bizonyítékod van, ha mindez megfelel a tényeknek, akkor is lehozod a sztorit, ha nem tudtál egy szereplővel beszélni. A lányom is újságíró, tudom, hogy ez így van.

Fotó: HBO
 
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.