Interjú

„Ha kirabolnak”

Kirby Dick és Amy Ziering dokumentumfilmesek  

Mikrofilm

Mi történt 1992-ben? Molesztálta-e Woody Allen örökbe fogadott lányát, a hétéves Dylan Farrow-t, miközben épp Mia Farrow-val hadakozott? A közel három évtizedes ügyet eleveníti fel az HBO Allen kontra Farrow című dokumentumsorozata. A készítőket kelet-európai újságírók izgatott karéjában kérdezhettük.

Magyar Narancs: Filmjükben Mia és Dylan Farrow elmondhatja, mit gondol az ügyről, önöknek mint dokumentumfilmeseknek nem kellett volna ugyanakkora teret szentelniük Woody Allen verziójának is? (Allent a korabeli hivatalos vizsgálatok nem találták bűnösnek – K. G.)

Kirby Dick: Én egyáltalán nem úgy írnám le a filmünket, hogy ez Mia Farrow verziója. Ezzel szemben azt mondanám, hogy ez a sorozat a legkimerítőbb vizsgálat, ami ebben az ügyben valaha is született. Az került bele, amire mi a vizsgálatunk eredményeként jutottunk.

Amy Ziering: Azt mondjuk el, mi történt. A tényeket, a bizonyítékokat, a rendőrségi jelentéseket, a három évig tartó vizsgálatot követjük. Szemtanúkkal beszéltünk, a tényeket ellenőriztük. És hallhatja Woody hangját is, a könyvében (magyarul Apropó nélkül címen jelent meg 2020-ban – K. G.) leírta, hogy mi történt szerinte, idézünk a felolvasásából. Hívtuk, hogy beszéljen velünk, több alkalommal is. Én továbbra is szeretnék vele beszélni. Mindent, ami a sorozatban megjelenik, ellenőriztünk, hogy megfelel-e a tényszerű valóságnak. Ha Woody akar velünk beszélni, és ellenőrizni tudjuk az igazát, azt csak üdvözöljük. És még egy utolsó dolog, amit ez ügyben elmondanék és szerintem mindannyiunknak fontos meghallani: az az illúzió, hogy mindennek két oldala van, valamennyiünk számára bántó. Létezik ugyanis az igazság. Amerikában ugyanezt láttam a klímaváltozással kapcsolatban: ha két oldal van, nosza, hallgattassék meg a másik is. De ha ugyanezt a retorikát alkalmazzuk a bűnelkövetésre, mégis milyen választ várhatunk attól, aki valóban elkövette a bűnt? Ha kiraboltak, meg kell hallgatnom a rablót? Hogy mi is történt, miközben a tévékészülékem kisétált a lakásból? Ha meghallom az említett retorikát a filmünkkel foglalkozó kritikákban, egy kicsit mindig gyanút fogok. Ha kellő bizonyítékod van, ha mindez megfelel a tényeknek, akkor is lehozod a sztorit, ha nem tudtál egy szereplővel beszélni. A lányom is újságíró, tudom, hogy ez így van.

Fotó: HBO
 
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.