Film

A sértés

  • 2018. december 22.

Mikrofilm

Egy erkélyről az utcára csöpög a víz. A tulaj nem hagyja megjavítani, mire a picsába küldik… Pimf torzsalkodás fajul, többszörös áttétek után, ádáz ellenségeskedéssé, utcai zavargássá. Rosszmájú beszólásból tör fel a mélyben mindig is ott szunnyadó gyűlölet, megbánt tettlegességből lesz a nyílt, tömeges erőszak. A libanoni Oscar-jelölt produkció feszültsége addig tart, amíg ez a folyamat kibontakozik. Amíg kölcsönösen sértett embereket látunk, akikről nem tudjuk, de érezzük, hogy nem csak saját indulataik foglyai, de talán generációk sérelmeit és sérüléseit, elfojtott haragját hordozzák. A keresztény gyűlöli a betolakodónak tekintett palesztint, a palesztin gyűlöli az őt kiközösítőket, de a muszlimok maguk közt is találnak ellenséget, és persze mumusként ott vannak még a zsidók is.

Addig jó a film, amíg mindez a tengernyi keserűség személyes. Amíg az elmaradt, sőt újabb inzultussá fajuló bocsánatkérés a bírósági tárgyalóteremig jut. Amíg azt látjuk, hogyan akarja a média, a különféle pártok és a véleményformálók egyike-másika saját pecsenyéjét sütögetni a két lúzer kölcsönös gyűlöletének tüzénél. Ám a film a tárgyaláson fennkölt fordulatot vesz, tanúk s az inzultustól független, zavaróan direkt, múltbéli motivációk beidézésével átalakul történelemórává. Az elszabadult gyűlölet pont azért rettenetes, mert nem kell hozzá közvetlen érintettség – ám itt a szereplőket konkrétan is kapcsolatba kell hozni Libanon történelmének emblematikus eseményeivel. A valóságos drámát felváltják a megbékélés szükségességét taglaló szónoklatok.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.