Film

A sértés

  • 2018. december 22.

Mikrofilm

Egy erkélyről az utcára csöpög a víz. A tulaj nem hagyja megjavítani, mire a picsába küldik… Pimf torzsalkodás fajul, többszörös áttétek után, ádáz ellenségeskedéssé, utcai zavargássá. Rosszmájú beszólásból tör fel a mélyben mindig is ott szunnyadó gyűlölet, megbánt tettlegességből lesz a nyílt, tömeges erőszak. A libanoni Oscar-jelölt produkció feszültsége addig tart, amíg ez a folyamat kibontakozik. Amíg kölcsönösen sértett embereket látunk, akikről nem tudjuk, de érezzük, hogy nem csak saját indulataik foglyai, de talán generációk sérelmeit és sérüléseit, elfojtott haragját hordozzák. A keresztény gyűlöli a betolakodónak tekintett palesztint, a palesztin gyűlöli az őt kiközösítőket, de a muszlimok maguk közt is találnak ellenséget, és persze mumusként ott vannak még a zsidók is.

Addig jó a film, amíg mindez a tengernyi keserűség személyes. Amíg az elmaradt, sőt újabb inzultussá fajuló bocsánatkérés a bírósági tárgyalóteremig jut. Amíg azt látjuk, hogyan akarja a média, a különféle pártok és a véleményformálók egyike-másika saját pecsenyéjét sütögetni a két lúzer kölcsönös gyűlöletének tüzénél. Ám a film a tárgyaláson fennkölt fordulatot vesz, tanúk s az inzultustól független, zavaróan direkt, múltbéli motivációk beidézésével átalakul történelemórává. Az elszabadult gyűlölet pont azért rettenetes, mert nem kell hozzá közvetlen érintettség – ám itt a szereplőket konkrétan is kapcsolatba kell hozni Libanon történelmének emblematikus eseményeivel. A valóságos drámát felváltják a megbékélés szükségességét taglaló szónoklatok.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.