A szlovén szelíd motorosok mopeddel járnak

  • narancs.hu
  • 2023. október 25.

Mikrofilm

Az ország tavalyi és idei Oscar-nevezett filmje is nézhető majd a Szlovén Filmnapokon.

Október 26-28. között immár 7. alkalommal rendezik meg a Szlovén Filmnapokat, amely délnyugati szomszédunk legizgalmasabb filmjeit hozza el a magyar mozikba a közelmúltból. A seregszemlét az elsőfilmes Dominik Mencej Motorosok című alkotása nyitja, amely a Szelíd motorosok életérzését jeleníti meg jellegzetes közép-európai körülmények között. A történet két jóbarátról szól, akik 1999 tavaszán egy Isten háta mögötti faluból indulnak útra mopeddel, hogy felfedezzék a nemrég függetlenné vált Szlovéniát és Horvátországot. Jack Nicholsonnal ugyan nem, de egy szökésben levő fiatal lánnyal és egy idős motorossal találkoznak, útjuk során pedig megkérdőjelezik barátságuk, személyes meggyőződésük és a szabadságról alkotott elképzeléseik is. A film a szlovén Vesna Filmfesztiválon öt díjat, köztük a közönségdíjat és a legjobb férfi főszereplő díját is elhódította – utóbbi győztese, Petja Labović ugyanúgy ellátogat a magyar vetítésre, mint a többszörös díjnyertes operatőr, Janez Stucin. Szelíd, érett és csendesen virtuóz film – fogalmazott kritikájában a Screen Daily; míg a Cineuropa azt emelte ki, hogy a film a road és coming-of-age movie-k ízléses keveréke, amely szinte minden szempontból részletgazdag és finomra csiszolt mozi. Ilyen díjeső és kedvező kritikák után nem csoda, hogy Szlovénia a Motorosokat jelölte a jövő évi Oscar-díjra a legjobb nemzetközi film kategóriában.

Ugyancsak látható lesz az ország idei nevezettje, Matevž Luzar A zenekar című filmje, melyet a Cinedaysen, a Pekingi Nemzetközi Filmfesztiálon és a Szlovén Filnfesztiválon is díjaztak. Ebben egy szlovén fúvószenekar utazik egy osztrák kisvárosba, hogy fellépjenek egy zenei fesztiválon. Felvillanak a zenekar tagjainak egyéniségei, miközben a két nemzet habitusa közti különbség is megjelenik. A fekete-fehér mozi a Tűz van, babám!-at idézi, miközben Ulrich Seidl (Rimini, A pince, Paradise-trilógia) fanyar humora is felismerhető benne. A zenészeket a közelgő fellépés helyett sokkal jobban izgatja a féktelen ivászat és bulizás – a rendező a hírek szerint valóban elutazott a filmen látható zenekarral, és a jelek szerint nemcsak túlélte a turnét, de meg is ihlették a látottak.

A fesztivált Marko Šantić horvát-szlovén rendező Ébressz fel című filmje zárja, melynek főhőse, Rok egy baleset után a kórházban ébred. Egyedül szülővárosára és régi otthonára emlékszik, amikor azonban hazamegy, rá kell jönnie, hogy nem látják szívesen. Lassan rakja össze az emlékei mozaikdarabját, közben pedig az is kirajzolódik, megszabadulhat-e a múlt súlyos terheitől, attól a gyűlölettől, ami eddig meghatározta életét.

A Szlovén Filmnapokat a Szlovén Filmközpont, a BudapestFilm Zrt. és a Szlovén Köztársaság budapesti nagykövetsége együtt szervezik. A vetítések a budapesti Toldi Moziban lesznek – további infók és jegyvásárlás ezen a linken.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.