A szlovén szelíd motorosok mopeddel járnak

  • narancs.hu
  • 2023. október 25.

Mikrofilm

Az ország tavalyi és idei Oscar-nevezett filmje is nézhető majd a Szlovén Filmnapokon.

Október 26-28. között immár 7. alkalommal rendezik meg a Szlovén Filmnapokat, amely délnyugati szomszédunk legizgalmasabb filmjeit hozza el a magyar mozikba a közelmúltból. A seregszemlét az elsőfilmes Dominik Mencej Motorosok című alkotása nyitja, amely a Szelíd motorosok életérzését jeleníti meg jellegzetes közép-európai körülmények között. A történet két jóbarátról szól, akik 1999 tavaszán egy Isten háta mögötti faluból indulnak útra mopeddel, hogy felfedezzék a nemrég függetlenné vált Szlovéniát és Horvátországot. Jack Nicholsonnal ugyan nem, de egy szökésben levő fiatal lánnyal és egy idős motorossal találkoznak, útjuk során pedig megkérdőjelezik barátságuk, személyes meggyőződésük és a szabadságról alkotott elképzeléseik is. A film a szlovén Vesna Filmfesztiválon öt díjat, köztük a közönségdíjat és a legjobb férfi főszereplő díját is elhódította – utóbbi győztese, Petja Labović ugyanúgy ellátogat a magyar vetítésre, mint a többszörös díjnyertes operatőr, Janez Stucin. Szelíd, érett és csendesen virtuóz film – fogalmazott kritikájában a Screen Daily; míg a Cineuropa azt emelte ki, hogy a film a road és coming-of-age movie-k ízléses keveréke, amely szinte minden szempontból részletgazdag és finomra csiszolt mozi. Ilyen díjeső és kedvező kritikák után nem csoda, hogy Szlovénia a Motorosokat jelölte a jövő évi Oscar-díjra a legjobb nemzetközi film kategóriában.

Ugyancsak látható lesz az ország idei nevezettje, Matevž Luzar A zenekar című filmje, melyet a Cinedaysen, a Pekingi Nemzetközi Filmfesztiálon és a Szlovén Filnfesztiválon is díjaztak. Ebben egy szlovén fúvószenekar utazik egy osztrák kisvárosba, hogy fellépjenek egy zenei fesztiválon. Felvillanak a zenekar tagjainak egyéniségei, miközben a két nemzet habitusa közti különbség is megjelenik. A fekete-fehér mozi a Tűz van, babám!-at idézi, miközben Ulrich Seidl (Rimini, A pince, Paradise-trilógia) fanyar humora is felismerhető benne. A zenészeket a közelgő fellépés helyett sokkal jobban izgatja a féktelen ivászat és bulizás – a rendező a hírek szerint valóban elutazott a filmen látható zenekarral, és a jelek szerint nemcsak túlélte a turnét, de meg is ihlették a látottak.

A fesztivált Marko Šantić horvát-szlovén rendező Ébressz fel című filmje zárja, melynek főhőse, Rok egy baleset után a kórházban ébred. Egyedül szülővárosára és régi otthonára emlékszik, amikor azonban hazamegy, rá kell jönnie, hogy nem látják szívesen. Lassan rakja össze az emlékei mozaikdarabját, közben pedig az is kirajzolódik, megszabadulhat-e a múlt súlyos terheitől, attól a gyűlölettől, ami eddig meghatározta életét.

A Szlovén Filmnapokat a Szlovén Filmközpont, a BudapestFilm Zrt. és a Szlovén Köztársaság budapesti nagykövetsége együtt szervezik. A vetítések a budapesti Toldi Moziban lesznek – további infók és jegyvásárlás ezen a linken.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).