A szülők felháborodtak: letiltanák az Oscarról a gyerekgyilkosságról szóló rövidfilmet

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 27.

Mikrofilm

Mert a tettesekkel szimpatizál. A rendező bocsánatot kért.

A Detainment című rövidfilm többek között a magyar Susotázst legyőzve szerzett Oscar-jelölést néhány napja. A kisfilmért odavannak a kritikusok, eddig 11 díjat nyert, és nem rosszak az esélyei az aranyszobrocskára sem – a nemrég kitört botrány azonban alaposan hazavághatja az esélyeit.

A film az egész világot megrázó 1993-as James Bulger-gyilkosságról szól.

false

A kétéves Bulgert két, mindössze tízesztendős fiú gyilkolta meg, miután elrabolták anyja mellől egy ír bevásárlóközpontban. A rendező, Vincent Lambe a tettesekkel készült rendőrségi anyagok alapján dolgozott.

A Bulger-család felháborodására a film Oscarrá jelölése után került sor: azt kifogásolják, hogy a rendező nem konzultált velük, és beleegyezésük nélkül készítette el a rövidfilmet. Az édesanya, Denis Fergus ráadásul úgy gondolja, a Detainment igyekszik szimpatikussá tenni a fia gyilkosait. Szerinte a rendezőt egyedül az hajtotta, hogy hírnévre tegyen szert.

A család kezdeményezését, miszerint távolítsák el a kisfilmet az Oscar-jelöltek közül, máris több mint 80 ezren támogatják egy online petícióban.

A rendező bár a botrány hatására bocsánatot kért,

továbbra is kitart álláspontja mellett: ahelyett, hogy egyszerűen gonoszoknak nevezné a gyilkosokat, ő szeretett volna a tettek mögé nézni és megérteni, hogy történhetett meg a tragédia.

Kinek adhatunk igazat egy megtörtént eseményt feldolgozó filmnél: az alkotóknak, vagy az érintetteknek? Hogy az Oscar-szavazók hogy döntöttek, az majd csak február 24-én derül ki. Az Akadémia ugyanis eddig kizárólag technikai gondok miatt vont vissza jelölést.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.