Az amerikai mozi színes és hatékony művelője, aki a NER-ben kötött ki

  • narancs.hu
  • 2019. január 26.

Mikrofilm

Ki volt Andy Vajna, és mit tett hozzá a magyar filmhez?

Bár már közel nyolc éve áll az Andy Vajnához köthető Magyar Nemzeti Filmalap, még mindig vita tárgya, hogy beszélhetünk-e Vajna-éráról, és most – az alapító halálával – valóban egy korszak végéhez érkeztünk-e – írja Bacsadi Zsófia a friss Magyar Narancsban, melyben részletesen foglalkozunk azzal, hogy milyen szerepet töltött be a múlt hétvégén elhunyt Andy Vajna a magyar filmgyártásban. Megvizsgáljuk, beszélhetünk-e Vajna-korszakról, és megnézzük, mennyire volt sikeres a Vajnához köthető Filmalap az elmúlt években.

Íme, egy rövid részlet a cikkből:

„A szervezet önmarketingjében is sokat emlegetett 2017-es sikerévben A viszkis 327 ezer nézőt produkált, a Pappa Pia pedig 227 ezret (az egyöntetűen negatív kritikai fogadtatás ellenére). Tavaly is akadt két nagy közönségsiker: a 219 ezer nézőt megmozgató BÚÉK és a Valami Amerika 3. (372 ezer). Ez komoly fegyvertény, különösen, ha a 2010 előtti magyar nézőszámokat és a mozilátogatók Európa-szerte évtizedek óta csökkenő számát tekintjük (persze, arról se feledkezzünk meg, hogy a magyar filmek átlagos nézőszáma még mindig néhány tízezer körüli). Nehéz megmondani, hogy Vajnának mennyi közvetlen érdeme volt ezekben a sikerekben – egyes rendezők szerint egyfajta főproducerként viselkedett, akinek a filmkészítés minden stádiumához volt valami hozzáfűznivalója, a szervezet operatív gyakorlata viszont azt mutatja, hogy inkább Havas Ágnes vezérigazgató mozgatja a szálakat – de a stabilitás kétségkívül teret adhatott az eddig megbújva fortyogó kreatív energiák kibontakoztatásának. Egyszóval nem a filmalkotás módja vagy az egy négyzetméterre jutó tehetséges rendezők száma változott, hanem egyszerűen több film tud elkészülni a kiszámítható, biztonságos intézményi háttérnek köszönhetően.”

Andy Vajna a Pappa Pia forgatásán

Andy Vajna a Pappa Pia forgatásán

Fotó: MTI


A lapban azonban nemcsak Vajna magyarországi, hanem hollywoodi korszakáról is olvashatnak:

„Stallone most azt írja, hogy úttörő volt. Alkalmasint a finanszírozási módozatok terén; ebbéli működése is mintául szolgált a független producerek számára. S az úttörés remek dolog, Amerikában meg pláne az, de Andrew G. Vajna a jól kitaposott utakon magabiztosan közlekedett. Kell-e például ősibb amerikai műfajt mondani a westernnél, Vajna sírból (rendezőcsere, rengeteg felvett és használhatatlan tekercs után) önkezével visszahozott Tombstone-ja nagyságrendekkel különb mozi, mint az ugyanakkor ugyanabban a tárgyban a sikerei csúcsán álló Kevin Costner Wyatt Earpje.

Andrew G. Vajna a nyolcvanas évek elejétől az ezredfordulóig tartó hollywoodi fénykora idején színes, érdekes és szerfelett hatékony művelője volt az amerikai mozinak. Ha hazatérve nem áll be harmadik simlisnek a NER színjátékába, simán büszkék lehetnénk rá.”

Vegye a bátorságot, és keresse a friss Magyar Narancsot az újságírásoknál! A lapban most is remek filmes tartalmakat találnak: Kurszk-kritika, recenziók a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál filmjeiről és Eddie Izzard-interjú!

Magyar Narancs - Archívum részletes

Bár többféle, egymásnak meredeken ellentmondó magyarázat született, köztük nevetséges összeesküvés-elméletek és nem is olyan valószerűtlen feltételezések, a mai napig sem tudható egyértelműen, hogy mi okozta a címbéli tenger­alattjáró 19 évvel ezelőtti, egy hadgyakorlaton bekövetkezett tragédiáját, s mi történt a hajót a tengerfenékre juttató robbanásokat túlélő két tucat matrózzal a hajótest megmaradt részében.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, elemzések, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.