Film

A többi le van ejtve

Alexis Cahill–Brigitte Drodtloff: Mária, Románia királynéja

  • 2020. december 16.

Mikrofilm

Ki tagadná, hogy erdő létezik s benne farkasok? Házikó, nagymamával, sőt, nagymamát látogató unokával? S ki ne látott volna vadászt? Ebből is látható, hogy a Piroska és a farkas megtörtént eseményeken alapszik.

Mondjuk, az egészben lenyelés meg a farkas hasából abszolvált szabadulás talán tartalmaz némi túlzást, de ne kössük meg a művész kezét földhözragadt akadékoskodással. Trú sztori az, és kész!

Akárcsak ez a célközönségét teljesen tájékozatlan, a Románia szó hallatán elsőként Drakulára asszociáló külhoni érdeklődőkben remélő, továbbá elvakult, identitásukat mitikus vélelmekre alapozó nacionalistákban megtaláló film. Amelyből megtudhatjuk, hogy az első világháborúban sokat szenvedett román nép (miután az antant kedves szomszédunknak ígérte Erdélyt, az hátba is támadta a Monarchiát, de súlyos vereséget szenvedett) nem áhít mást, csak elismertetni a világgal jogos jussát ősi (a Tiszától a Dnyeszterig tartó) földjére, ám a csalárd nyugati hatalmak (amelyek oly sokat profitáltak a román haderő dicsőséges megfutamodásából) holmi nemzetiségi jogokra hivatkozva vonakodnak teljesíteni a (béketárgyaláson modortalanul üvöltöző miniszterelnök által előadott) követeléseket, s az a veszély fenyeget, hogy a koncon esetleg osztozni kell a szintén jó étvágyú jugoszlávokkal, ám – ÁM! – ekkor különvonatra kap a szépséges és jóságos királyné (a brit uralkodóház tagjaként gyakorlatilag nincs olyan főrang Európában, akivel rokonságban ne állna), Párizsba utazik, a béke ügyében dönteni nem tudó, érzéketlen államférfiakat részint meghódítja (esetleg feleségük segítségével), részint leteremti, azok jobb belátásra térnek, és rábólintanak Nagy-Románia létrehozására, ami a film szerint igen jó dolog (annak, aki román, a többi le van ejtve).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."