A totalitárius államban nincs szükség könyvekre, el is égetik őket

  • Gera Márton
  • 2018. február 27.

Mikrofilm

Truffaut után újabb rendező adaptálja a Fahrenheit 451-et. Májustól tilos lesz könyvet olvasni.

Sokaknak valószínűleg csak François Truffaut 1966-os filmje miatt ismerős a Fahrenheit 451, pedig Ray Bradbury disztópiája önmagában is kultregénynek számít. Az amerikai sci-fi szerző 1953-ban megjelent könyve elvisz minket egy olyan világba, ahol az olvasást betiltották, és ebből fakadóan elégetnek minden könyvet, ami csak létezik. Azonban a könyvégetésekért felelős fireman egyike, Guy Montag elkezd kételkedni a feladatában, miután nem képes felfogni, miért gyújtja fel magát egy asszony a könyveiért, ha azok tényleg olyan rosszak, mint mondják.

Fahrenheit 451 (1966)

Fahrenheit 451 (1966)

 

Truffaut nem sokkal a regény megjelenése után vitte vászonra a történetet, és a mozi arról is ismert, hogy valójában ez volt a rendező első igazi nemzetközi produkciója, amelyben már nem francia stábbal dolgozott. Az elmúlt években többször is felmerült, hogy új változat készülhet a Fahrenheit 451-ből, de a kísérlet rendre kudarca fulladt. Most viszont az HBO égisze alatt összejött a projekt, és idén májusban Guy Montag ismét ráébred arra, hogy milyen ordas gondolat jegyében harcolt a könyvek ellen. A tévéfilmben a mostanság a Fekete Párducban hódító Michael B. Jordan játssza a főszerepet, a firemanek kapitányát pedig A víz érintésében gonoszkodó Michael Shannon alakítja.

Fahrenheit 451 (2018) Official Teaser ft. Michael B. Jordan & Michael Shannon | HBO

Fahrenheit 451 is based on Ray Bradbury's classic novel. In a future where the media is an opiate, history is rewritten and "firemen" burn books, Jordan plays Guy Montag, a young fireman who struggles with his role as law enforcer and with his "mentor", played by Shannon. Premieres Spring 2018 on HBO.

„Láttál már valaha könyvet?” – kérdezi valaki a tegnap megjelent előzetes elején, és már ebből is sejthető, milyen hangulatú filmre számíthatunk. A cselekményt láthatólag igyekeztek napjainkba helyezni, felhőkarcolók között üldözik a könyveket és a maradék olvasó embert, miközben hősünk egy öngyújtóval játszadozik. Izgalmas lesz, vajon mennyit változtatnak a regényen, és mondjuk előtérbe kerül-e, hogy egy totalitárius államban járunk (a könyvnek nem ez a hangsúlyos eleme). Annyi mindenesetre a rövidke előzetes alapján simán kijelenthető, hogy a tévéfilm illeszkedik az elmúlt évek trendjeibe, ugyanis disztópiából mintha egyre több lenne a képernyőn. Gondoljunk csak A szolgálólány meséjére, vagy a Philip K. Dick-feldolgozásra, a The Man in the High Castle-re, de akár a Black Mirrort is idevehetjük.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.