A totalitárius államban nincs szükség könyvekre, el is égetik őket

  • Gera Márton
  • 2018. február 27.

Mikrofilm

Truffaut után újabb rendező adaptálja a Fahrenheit 451-et. Májustól tilos lesz könyvet olvasni.

Sokaknak valószínűleg csak François Truffaut 1966-os filmje miatt ismerős a Fahrenheit 451, pedig Ray Bradbury disztópiája önmagában is kultregénynek számít. Az amerikai sci-fi szerző 1953-ban megjelent könyve elvisz minket egy olyan világba, ahol az olvasást betiltották, és ebből fakadóan elégetnek minden könyvet, ami csak létezik. Azonban a könyvégetésekért felelős fireman egyike, Guy Montag elkezd kételkedni a feladatában, miután nem képes felfogni, miért gyújtja fel magát egy asszony a könyveiért, ha azok tényleg olyan rosszak, mint mondják.

Fahrenheit 451 (1966)

Fahrenheit 451 (1966)

 

Truffaut nem sokkal a regény megjelenése után vitte vászonra a történetet, és a mozi arról is ismert, hogy valójában ez volt a rendező első igazi nemzetközi produkciója, amelyben már nem francia stábbal dolgozott. Az elmúlt években többször is felmerült, hogy új változat készülhet a Fahrenheit 451-ből, de a kísérlet rendre kudarca fulladt. Most viszont az HBO égisze alatt összejött a projekt, és idén májusban Guy Montag ismét ráébred arra, hogy milyen ordas gondolat jegyében harcolt a könyvek ellen. A tévéfilmben a mostanság a Fekete Párducban hódító Michael B. Jordan játssza a főszerepet, a firemanek kapitányát pedig A víz érintésében gonoszkodó Michael Shannon alakítja.

Fahrenheit 451 (2018) Official Teaser ft. Michael B. Jordan & Michael Shannon | HBO

Fahrenheit 451 is based on Ray Bradbury's classic novel. In a future where the media is an opiate, history is rewritten and "firemen" burn books, Jordan plays Guy Montag, a young fireman who struggles with his role as law enforcer and with his "mentor", played by Shannon. Premieres Spring 2018 on HBO.

„Láttál már valaha könyvet?” – kérdezi valaki a tegnap megjelent előzetes elején, és már ebből is sejthető, milyen hangulatú filmre számíthatunk. A cselekményt láthatólag igyekeztek napjainkba helyezni, felhőkarcolók között üldözik a könyveket és a maradék olvasó embert, miközben hősünk egy öngyújtóval játszadozik. Izgalmas lesz, vajon mennyit változtatnak a regényen, és mondjuk előtérbe kerül-e, hogy egy totalitárius államban járunk (a könyvnek nem ez a hangsúlyos eleme). Annyi mindenesetre a rövidke előzetes alapján simán kijelenthető, hogy a tévéfilm illeszkedik az elmúlt évek trendjeibe, ugyanis disztópiából mintha egyre több lenne a képernyőn. Gondoljunk csak A szolgálólány meséjére, vagy a Philip K. Dick-feldolgozásra, a The Man in the High Castle-re, de akár a Black Mirrort is idevehetjük.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.