VERZIÓ 2020

A végtelen út

Nathan Grossman: Én vagyok Greta

Mikrofilm

A 16 éves Greta Thunberg beszédét 66 állam-, illetve kormányfő hallgatja, és persze az egész világ. A New York-i klímacsúcson vagyunk 2019-ben. És a film csúcspontján is egyben. A kétcopfos, dühös arckifejezésű kislány figurája szinte egyik napról a másikra vált ikonikussá. Máig is fújja mindenki kívülről kétségbeesett kérdését: „Hogy merészelik?” Tényleg, hogyan?

A cím vallomásos munkát sugall, vagy legalábbis választott figurájának mélyebb, behatóbb jellemrajzát. Ám elsősorban események és beszédek krónikáját kapjuk lenyűgöző aprólékossággal: egymást követik a találkozók, megbeszélések, elnöki ismerkedések és a konferenciák – azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy az alkotó érzékeltesse, micsoda terhet is kell cipelnie ennek a gyereknek. Hogy mekkora is az ő keresztje. A klímakonferencia Katowicében! Ez meg most Brüsszel, az Európai Parlament, ahol elhangzik a sokat idézett „eltakarítjuk a ti szemeteteket”, és ahol látjuk, ahogy az öreg szemetelők álságos arccal tapsolnak. Schwarzeneggernek aztán másmilyen az arckifejezése, de már utazunk is Párizsba, ez itt az Élysée-palota, ahol az elnök asszisztense látványosan csodálkozik, hogy a kislányt addig még egy államfő sem fogadta. Macron aztán csupa zavart cukiság, készülnek a felvételek. A film eminensen lejárja Greta hosszú menetelését, pápástul, hánykolódó lélekvesztőstül. Ez utóbbi részben sűrűsödik össze e gyereklány történetének minden drámaisága, egészen közel jön a küldetés lehetetlen volta, megüt látni Gretát a nagyon nem rá méretezett teherrel.

Azért jut egy kis idő az Asperger-szindrómára is, és érkeznek a megható képek Gretáról a kutyájával és a lovával, illetve az asszisztensi feladatokat végző apjával. Egyszer az anyja is felbukkan, a kislány pedig magányosan táncol a könyvtárszobában. Le sem lehetne tagadni: a választott főszereplő zárt személyiség. Két hosszú órán keresztül nézünk egy klasszikus road movie-t, ahol adott egy álom és adott a hős. De a főszereplő az út. Csak a végtelen út.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.