BIDF, 2020

Addig szállt, ameddig akart

Mikrofilm

Hatodik alkalommal rendezik meg a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált (BIDF), amelynek versenyprogramjából négy filmet ajánlunk.

Az idei fesztivál kulcsszava a „harc”, de nem a háborúskodás. A versenyprogram témáit így osztották fel: „Harc az álmaidért”, „Harc a gyermekedért”, „Harc az identitásért”, „Harc a szabadságért”, de ezeken belül is különös hangsúlyt kaptak a nőkkel, a női identitással foglalkozó kérdések.

 

A csábítás iskolája

Alina Rudnyickaja három fiatal orosz nő sorsán keresztül mutatja meg, hogy miféle lelki torzulást okozhat, ha kritikátlanul elfogadják, amit a környezetük sugall. Hogy nőként maximum másodlagos állampolgárok lehetnek, akik férfitámasz nélkül hajítófát sem érnek. „Már a szociológusok szerint is szinte lehetetlen párra lelni, egy férfira két nő jut! Nagy a verseny, ezért kell a csábítást tanító tanfolyamra járni” – hirdeti a reklám, és a három lányt is itt látjuk először: csábnézést tanulnak, az alávetettség kommunikációját. Hogy tettessék butának magukat, mert „a férfiak megrettennek az okos nőktől” és ezért „célszerű úgy viselkedni, mintha egyenesen retardáltak lennénk”. A leckét amúgy egy tanult nő mondja fel, és ahogy a tanfolyamon belé sulykolták, sír és könyörög a szeretőjének, végül az ősi trükkel, a teherbe eséssel arat győzelmet. Persze az ágyig el is kell jutni, mindenáron. A fejükbe verik hát, hogy inkább véres lábbal vonszolják magukat divatos cipőben, de maradjanak szexik a nagy cél érdekében. De aztán mi lesz? Ezt is látjuk. Meg Putyint, ahogy szinte csöpög a nőnapon: „A nők előnye a szépség és a báj.” Vika, a házasságában megcsömörlött nő pedig csak azt ismétli, hogyan kell fogadni, ha egy felhevült hím szexuálisan leigázza.

Olyan lesz mindegyikük – sugallja a film –, mint az anyáik: egyedülállóak, mosónőkarúak, szomorúak. „Járj temetőbe, temetésekre – hangzik el a legbizarrabb tanács –, mert ott a legkönnyebb lecsapni a prédára.” És a házasságodhoz, akármilyen megalázó, ragaszkodj foggal-körömmel, mert amúgy selejtesnek tart a világ.

A huszonéves vénlányok

Az oroszokéhoz hasonló szörnyű perspektívákkal kell szembenézniük a kínai nőknek is, sőt, ők már huszonévesen páriává válnak, ha nem találnak férjet. Shosh Shlam és Hilla Medalia három tanult, felvilágosult és európai értelemben fiatalnak tartott – 28, 32 és 36 éves –, igen csinos pekingi nő sorsát mutatja be, akik szülőhazájukban reménytelen vénlánynak számítanak, és emiatt a helyzetük nemcsak a közvetlen környezetükben, de a családjukban is ellehetetlenült. Míg Oroszországban a kormányzati kommunikáció csak utalások szintjén szorítja háttérbe a nőket – és azon belül még hátrébb az egyedülállókat –, a kínai kormányzat továbbmegy: nyíltan uszít ellenük. Gúnyrajzokat jelentetnek meg róluk, a hivatalos csatornákon hergelnek ellenük, így elősegítve azt, hogy számkivetetté váljanak. Amúgy mindez a korábbi kormányok egygyerekes politikájának a következménye, hiszen annak köszönhető, hogy immár harmincmillióval több nő él Kínában, mint férfi. És a következményeket is a nőknek kell viselniük. Így fordulhat elő, hogy a szépnek egyáltalán nem mondható, ám férjezett házasságközvetítő – miután öregnek és randának nevezte –, gúnyosan vághatja a felvilágosult ügyvédnő szemébe: ne várja el, hogy egyenrangúként kezeljék; Kínában a nő egyetlen feladata a gyerekszülés és a férfi dominanciájának elfogadása.

A film érzékletesen mutatja meg, hová vezet, ha embereket olyan választásokba, olyan sorsokba kényszerítenek, amelyek ellen minden idegszáluk és érzékük tiltakozik.

 

A díva visszavág

„Ritka madár vagyok az opera világában” – mondja a lakótelepi lakásában is vastagon kifestett, emeletesre tupírozott hajú Siv Wennberg, az öreg svéd szirén, aki annak idején minden képzettség nélkül hódította meg előbb hazája, majd az egész világ operaszínpadait, s akit amilyen váratlanul felemeltek, úgy le is taszítottak a trónjáról. Gustav Ahlgren filmje felvonásokra bontva, játékfilmnek is beillően mutatja meg ennek a minden porcikájában drámával teli, lenyűgöző személyiségnek az életét és visszatérését. „Siv vagyok, a díva” – így veszi fel a telefont, magát hallgatja az ősrégi lemezjátszón, régi villanyírógépen pötyögi a memoárját. A szekrényben a vállfák roskadoznak a régi, de még mindig passzoló, csupa toll és flitter ruháktól. „Senta voltam! Hercegnő voltam! Mintha a nagy szerepeket direkt nekem írták volna” – sóhajtozik, míg a háta mögött Miss Piggynek csúfolják. De lenyűgöző még így, romjaiban is. Egy erős, autentikus nőt látunk, akinek hiába mondta az anyja, hogy „ne szállj magasabbra lányom, míg a szárnyaid visznek”, mert ő addig szállt, ameddig akart. És lerázta magáról a fanyalgókat, akik azt kiabálták, hogy ő „túl sok”, „túl nem svéd”.

Noha egy ilyen figura szinte kiált a karikírozásért, Siv egy pillanatra sem válik nevetségessé, hála a finom rendezésnek. A kamera nem csodabogárként tekint rá, hanem nagyszerű, öntörvényű művészként, akinek a harca az igazáért grandiózus és fontos küzdelem – még akkor is, amikor a bukás elkerülhetetlennek tűnik. „Mindig kitaszított voltam – mondja mereven a kamerába nézve –, de nem a könnyek mentettek meg. Hanem az agresszió. Ingmar Bergman is ilyen volt. De volt közöttünk egy nagy különbség. Neki volt hatalma.”

Aurora, a tinisztár

Stian Servoss és Benjamin Langeland a norvég popsztárról, Aurora Aksnesről készített filmet, aki a kezdettől fogva „túl sok” volt, és akit ennek ellenére sem tartanak „túl nem norvégnak”, sőt mindig többet akarnak a „kis különösből”, többet és többet, és minél furább, annál jobb! A most 24 éves AURORA az az énekes-dalszerző, akit Billie Eilish 13 évesen bálványozott, és úgy érezte, olyasmit akar csinálni, mint ő. Arról nem AURORA tehet, hogy Siv nagy ívű sorsa mellett az övé valahogy – minden robbanása és csillogása ellenére – szerényebbnek tűnik. Persze Siv autentikus egyszerűségével szemben AURORA filmjében sok a beállított jelenet, sok az előre megírt monológ is, és túl sok a rajongóknak szóló direkt üzenet, a cukiskodás, az ugrándozás. Holott maga a művész ennél sokkal komolyabbra is képes lenne, és igénye is lenne rá. Bérczesi Robi első Hiperkarma-felvételének története ugrott be az elszállt kislányról, aki kijelenti a rákényszerített slágerek után, hogy innentől egyedül megy tovább. „Senki nem lát bele a fejembe. Könnyebb, ha magam megcsinálom” – mondja a stúdiózás előtt. És ahogy Bérczesinek, úgy neki is sikerül valami elementárisat összehoznia. És hát az sem az ő hibája, hogy a róla készült film sokkal inkább emlékeztet egy PR-kampányra, egy hosszú reklámra. S hogy miért érdemes mégis megnézni? Nos, nemcsak azért, mert gyönyörűen fényképezett és egyetlen percre sem unalmas, de leginkább azért, mert csodálatosan dokumentálja, hogyan változtak meg az ideáljaink, milyenek lettek a fiatalok zenehallgatási szokásai, és hogy ezekben milyen emberfeletti feladat még egy kiemelkedő tehetségnek is megtalálnia a saját útját.

A Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál vetítései január 27. és február 2. között lesznek a Cinema City Arénában.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.