Agnes Varda előtt tiszteleg a cannes-i filmfesztivál

  • narancs.hu
  • 2019. április 15.

Mikrofilm

A piramis csúcsa.

A nemrég elhunyt Agnès Vardanak állít emléket a 72. cannes-i filmfesztivál plakátjával.

Az idei fesztivál hivatalos plakátján ugyanis az ikonikus fotó látható, amely Varda legelső játékfilmje, a Párbeszéd c1954-es forgatásán forgatásán készülta dél-franciaországi Sete kisváros melletti halászfaluban.  A plakátot  Flore Maquin tervezte.

Festival de Cannes

Agnès, in the bright sunlight. Avant-garde but popular, intimate yet universal, her films have led the way. And so, perched high on this pyramid, surveying the beach at Cannes, young and eternal,...

"Agnes teljes megvilágításban. Magasan fent. Egyensúlyban. Egy flegma technikus hátára felállva. Belekapaszkodva a kamerába, amely szinte beszippantja. Egy 26 éves nő első filmjét forgatja" - olvasható az eredetileg fekete-fehér fotó leírásában, amely naplementét idéző narancssárga hátteret kapott a plakáton.

"Természetes díszletek, könnyű kamera, nevetséges anyagi háttér. Agnès Varda, a legendás színész-rendező, a Jean Vilar vezette párizsi Népszínház fotográfusa a Párbeszéddel (amelyet 1955-ban az egyik cannes-i moziban mutattak be) egy új filmművészet alapjait teremtette meg, amelynek később ő lett az egyetlen női rendezője" - emlékeztetett a fesztivál közleménye.

A március 29-én 90 éves korában elhunyt filmrendezővel a Magyar Narancs tavaly készített interjút.

„Nem nyitott ajtót"

A 89 éves filmes és JR, a 33 éves fotós, street artist járják a francia vidéket, ismerkednek a helyiekkel, néhányukat meg is örökítik. Az Arc­élek, útszélek a héten kerül a mozikba. A március 29-én 90 éves korában elhunyt filmrendezővel a Magyar Narancs tavaly készített interjút, most ismét közreadjuk.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."