Agnes Varda előtt tiszteleg a cannes-i filmfesztivál

  • narancs.hu
  • 2019. április 15.

Mikrofilm

A piramis csúcsa.

A nemrég elhunyt Agnès Vardanak állít emléket a 72. cannes-i filmfesztivál plakátjával.

Az idei fesztivál hivatalos plakátján ugyanis az ikonikus fotó látható, amely Varda legelső játékfilmje, a Párbeszéd c1954-es forgatásán forgatásán készülta dél-franciaországi Sete kisváros melletti halászfaluban.  A plakátot  Flore Maquin tervezte.

Festival de Cannes

Agnès, in the bright sunlight. Avant-garde but popular, intimate yet universal, her films have led the way. And so, perched high on this pyramid, surveying the beach at Cannes, young and eternal,...

"Agnes teljes megvilágításban. Magasan fent. Egyensúlyban. Egy flegma technikus hátára felállva. Belekapaszkodva a kamerába, amely szinte beszippantja. Egy 26 éves nő első filmjét forgatja" - olvasható az eredetileg fekete-fehér fotó leírásában, amely naplementét idéző narancssárga hátteret kapott a plakáton.

"Természetes díszletek, könnyű kamera, nevetséges anyagi háttér. Agnès Varda, a legendás színész-rendező, a Jean Vilar vezette párizsi Népszínház fotográfusa a Párbeszéddel (amelyet 1955-ban az egyik cannes-i moziban mutattak be) egy új filmművészet alapjait teremtette meg, amelynek később ő lett az egyetlen női rendezője" - emlékeztetett a fesztivál közleménye.

A március 29-én 90 éves korában elhunyt filmrendezővel a Magyar Narancs tavaly készített interjút.

„Nem nyitott ajtót"

A 89 éves filmes és JR, a 33 éves fotós, street artist járják a francia vidéket, ismerkednek a helyiekkel, néhányukat meg is örökítik. Az Arc­élek, útszélek a héten kerül a mozikba. A március 29-én 90 éves korában elhunyt filmrendezővel a Magyar Narancs tavaly készített interjút, most ismét közreadjuk.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.