Agnes Varda előtt tiszteleg a cannes-i filmfesztivál

  • narancs.hu
  • 2019. április 15.

Mikrofilm

A piramis csúcsa.

A nemrég elhunyt Agnès Vardanak állít emléket a 72. cannes-i filmfesztivál plakátjával.

Az idei fesztivál hivatalos plakátján ugyanis az ikonikus fotó látható, amely Varda legelső játékfilmje, a Párbeszéd c1954-es forgatásán forgatásán készülta dél-franciaországi Sete kisváros melletti halászfaluban.  A plakátot  Flore Maquin tervezte.

Festival de Cannes

Agnès, in the bright sunlight. Avant-garde but popular, intimate yet universal, her films have led the way. And so, perched high on this pyramid, surveying the beach at Cannes, young and eternal,...

"Agnes teljes megvilágításban. Magasan fent. Egyensúlyban. Egy flegma technikus hátára felállva. Belekapaszkodva a kamerába, amely szinte beszippantja. Egy 26 éves nő első filmjét forgatja" - olvasható az eredetileg fekete-fehér fotó leírásában, amely naplementét idéző narancssárga hátteret kapott a plakáton.

"Természetes díszletek, könnyű kamera, nevetséges anyagi háttér. Agnès Varda, a legendás színész-rendező, a Jean Vilar vezette párizsi Népszínház fotográfusa a Párbeszéddel (amelyet 1955-ban az egyik cannes-i moziban mutattak be) egy új filmművészet alapjait teremtette meg, amelynek később ő lett az egyetlen női rendezője" - emlékeztetett a fesztivál közleménye.

A március 29-én 90 éves korában elhunyt filmrendezővel a Magyar Narancs tavaly készített interjút.

„Nem nyitott ajtót"

A 89 éves filmes és JR, a 33 éves fotós, street artist járják a francia vidéket, ismerkednek a helyiekkel, néhányukat meg is örökítik. Az Arc­élek, útszélek a héten kerül a mozikba. A március 29-én 90 éves korában elhunyt filmrendezővel a Magyar Narancs tavaly készített interjút, most ismét közreadjuk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.