Nem nyugszanak bele, hogy nem a Roma nyerte az Oscart

  • Szabó Ádám
  • 2019. április 15.

Mikrofilm

A Netflix Hollywood egyik leghíresebb mozijára vetette ki a hálóját.

Hollywood leghíresebb filmszínháza valószínűleg még mindig a Kínai Mozi, vagyis a Grauman’s Chinese Theater (2003 óta hivatalosan: TCL Chinese Theater): pont a Hírességek sétánya közepén található, az Oscar-gálák helyszínéül szolgáló Dolby Theater mellett – ráadásul, ha nem lenne elég a sétányokon fellelhető több ezer csillag, a mozi előtti téren extra láb- és kéznyomok találhatók a Harry Potter-filmek főszereplőitől, Tom Hankstől és egyéb világsztároktól.

Nem messze a kínaitól azonban található egy másik ikonikus filmszínház,

az egyiptomi – vagyis az Egyptian Theater, amit a napokban felröppent hírek szerint a Netflix szeretne megvásárolni. Akadnak, akik a streamingóriás világhódító tervének következő állomását látják mindebben – az Indiewire viszont másképp gondolja.

Az Egyptian Theater Hollywoodban

Az Egyptian Theater Hollywoodban

Fotó: Wikipédia

 

Mint cikkükben írják, ezzel a Netflix egy olyan helyszínhez jutna, ahol levetíthetnék a díjakra ácsingózó filmjeiket; végre valaki felújítaná Hollywood egyik ikonikus moziját; az eddigi tulajdonos, a művész- és avantgárd filmek terjesztésére specializálódott a Cinematheque pedig jelentős pénzhez juthatna az üzlettel.

Az egyiptomi mozi a 20-as évek egyik legnagyobb ingatlan-befektetője, Charles E. Toberman és a moziguru Sid Grauman tervéből született meg – utóbbi ekkor már túl volt a kor egyik legnagyobb filmszínházának, a Million Dollar Theaternek a felépíttetésén, néhány évvel később pedig az El Capitan és a már említett Chinese Theater is elkészült.

Graumanék kezdetben spanyol stílusú mozit terveztek, 1922-ben azonban Howard Carter felfedezte Tutanhamon fáraó sírját, az Egyiptom-láz pedig egész Amerikán végigsöpört – valószínűleg emiatt alakították át a filmszínház díszleteit. Igazi show-t kreáltak a mozi köré: a tetőn egyiptomi maskarába bújt színészek álltak őrt, akik jelezték egy-egy előadás kezdetét; a nyitófilm pedig Douglas Fairbanks Robin Hoodja volt.

Ezzel az Egyptian adott otthont az első, klasszikus hollywoodi díszbemutatónak, sztárokkal, közönséggel és puccparádéval. Ahogy teltek az évtizedek, a hatalmas filmszínházak korának lassan leáldozott – az Egyptian épületében ráadásul egy 1994-es földrengés jelentős károkat is okozott.

A mozit műemlékké nyilvánították, és végül jelképes 1 dollárért az American Cinematheque vásárolta meg, aki adományokkal megtámogatva jelentős összegeket áldozott a felújítására. A mai napig nyitva áll, főképp klasszikus és avantgárd filmeket vetítenek benne. A két vásznas mozi fenntartása viszont hatalmas költségekbe kerül – vélhetően ezért is kezdték meg a tárgyalást az eladásról a Netflixszel.

Az Egyptian lenne a streamingóriás első mozija, amivel jócskán javulhatnak a cég díjkilátásai: sokak szerint a Roma a Netflixszel szembeni ellenszenv miatt nem tudta megnyerni az Oscart (amin egyébként csak olyan filmek indulhatnak, amiket hagyományos, hollywoodi mozikban is bemutattak); a Cannes-i Filmfesztiválról kitiltották alkotásaikat; ráadásul Steven Spielberg is harcot hirdetett ellenük.

A középszerűség diadala, vagy a mozi győzelme volt az idei Oscar?

Dávid és Góliát harca: de melyik volt a Roma, és melyik a Zöld könyv? Napokkal az Oscar díjátadó után a filmvilág egy része még mindig dühöng, míg az elemzők továbbra is azt találgatják, hogyan nyerhette meg a Zöld könyv a Legjobb film díját; na és hogy mit jelent győzelme az Akadémia, Hollywood, és egyáltalán a filmvilág jövőjére nézve.

Azzal, hogy

áttérnének a hagyományos filmbemutatókra,

talán megenyhülnének a fanyalgók – más kérdés, hogy ezzel pont saját, progresszív terjesztési szemléletével menne szembe a cég. Ha nyélbe ütik az üzletet, Martin Scorsese eposza, a The Irishman lehet a Netflix első díszbemutatója.

Ez már csak azért is fontos a cégnek, mert ebben a hónapban tervezik megreformálni az Oscar-szabályokat: csak azok a filmek indulhatnának a szoborért, amelyeket az online terjesztés előtt legalább 4 héttel bemutattak egy moziban. A Romát a díj kedvéért 3 héttel a streaminges terjesztés előtt tűzték vászonra.

A tervek szerint azonban nem szűnne meg a Cinematheque klasszikus filmes programja sem: hétvégenként az ő vetítéseik futhatnának – egy, immár a nevéhez méltóan felújított moziban. Ezzel pedig a Netflix újabb jó pontokat szerezhet a filmrajongók körében.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.