Nem nyugszanak bele, hogy nem a Roma nyerte az Oscart

  • Szabó Ádám
  • 2019. április 15.

Mikrofilm

A Netflix Hollywood egyik leghíresebb mozijára vetette ki a hálóját.

Hollywood leghíresebb filmszínháza valószínűleg még mindig a Kínai Mozi, vagyis a Grauman’s Chinese Theater (2003 óta hivatalosan: TCL Chinese Theater): pont a Hírességek sétánya közepén található, az Oscar-gálák helyszínéül szolgáló Dolby Theater mellett – ráadásul, ha nem lenne elég a sétányokon fellelhető több ezer csillag, a mozi előtti téren extra láb- és kéznyomok találhatók a Harry Potter-filmek főszereplőitől, Tom Hankstől és egyéb világsztároktól.

Nem messze a kínaitól azonban található egy másik ikonikus filmszínház,

az egyiptomi – vagyis az Egyptian Theater, amit a napokban felröppent hírek szerint a Netflix szeretne megvásárolni. Akadnak, akik a streamingóriás világhódító tervének következő állomását látják mindebben – az Indiewire viszont másképp gondolja.

Az Egyptian Theater Hollywoodban

Az Egyptian Theater Hollywoodban

Fotó: Wikipédia

 

Mint cikkükben írják, ezzel a Netflix egy olyan helyszínhez jutna, ahol levetíthetnék a díjakra ácsingózó filmjeiket; végre valaki felújítaná Hollywood egyik ikonikus moziját; az eddigi tulajdonos, a művész- és avantgárd filmek terjesztésére specializálódott a Cinematheque pedig jelentős pénzhez juthatna az üzlettel.

Az egyiptomi mozi a 20-as évek egyik legnagyobb ingatlan-befektetője, Charles E. Toberman és a moziguru Sid Grauman tervéből született meg – utóbbi ekkor már túl volt a kor egyik legnagyobb filmszínházának, a Million Dollar Theaternek a felépíttetésén, néhány évvel később pedig az El Capitan és a már említett Chinese Theater is elkészült.

Graumanék kezdetben spanyol stílusú mozit terveztek, 1922-ben azonban Howard Carter felfedezte Tutanhamon fáraó sírját, az Egyiptom-láz pedig egész Amerikán végigsöpört – valószínűleg emiatt alakították át a filmszínház díszleteit. Igazi show-t kreáltak a mozi köré: a tetőn egyiptomi maskarába bújt színészek álltak őrt, akik jelezték egy-egy előadás kezdetét; a nyitófilm pedig Douglas Fairbanks Robin Hoodja volt.

Ezzel az Egyptian adott otthont az első, klasszikus hollywoodi díszbemutatónak, sztárokkal, közönséggel és puccparádéval. Ahogy teltek az évtizedek, a hatalmas filmszínházak korának lassan leáldozott – az Egyptian épületében ráadásul egy 1994-es földrengés jelentős károkat is okozott.

A mozit műemlékké nyilvánították, és végül jelképes 1 dollárért az American Cinematheque vásárolta meg, aki adományokkal megtámogatva jelentős összegeket áldozott a felújítására. A mai napig nyitva áll, főképp klasszikus és avantgárd filmeket vetítenek benne. A két vásznas mozi fenntartása viszont hatalmas költségekbe kerül – vélhetően ezért is kezdték meg a tárgyalást az eladásról a Netflixszel.

Az Egyptian lenne a streamingóriás első mozija, amivel jócskán javulhatnak a cég díjkilátásai: sokak szerint a Roma a Netflixszel szembeni ellenszenv miatt nem tudta megnyerni az Oscart (amin egyébként csak olyan filmek indulhatnak, amiket hagyományos, hollywoodi mozikban is bemutattak); a Cannes-i Filmfesztiválról kitiltották alkotásaikat; ráadásul Steven Spielberg is harcot hirdetett ellenük.

A középszerűség diadala, vagy a mozi győzelme volt az idei Oscar?

Dávid és Góliát harca: de melyik volt a Roma, és melyik a Zöld könyv? Napokkal az Oscar díjátadó után a filmvilág egy része még mindig dühöng, míg az elemzők továbbra is azt találgatják, hogyan nyerhette meg a Zöld könyv a Legjobb film díját; na és hogy mit jelent győzelme az Akadémia, Hollywood, és egyáltalán a filmvilág jövőjére nézve.

Azzal, hogy

áttérnének a hagyományos filmbemutatókra,

talán megenyhülnének a fanyalgók – más kérdés, hogy ezzel pont saját, progresszív terjesztési szemléletével menne szembe a cég. Ha nyélbe ütik az üzletet, Martin Scorsese eposza, a The Irishman lehet a Netflix első díszbemutatója.

Ez már csak azért is fontos a cégnek, mert ebben a hónapban tervezik megreformálni az Oscar-szabályokat: csak azok a filmek indulhatnának a szoborért, amelyeket az online terjesztés előtt legalább 4 héttel bemutattak egy moziban. A Romát a díj kedvéért 3 héttel a streaminges terjesztés előtt tűzték vászonra.

A tervek szerint azonban nem szűnne meg a Cinematheque klasszikus filmes programja sem: hétvégenként az ő vetítéseik futhatnának – egy, immár a nevéhez méltóan felújított moziban. Ezzel pedig a Netflix újabb jó pontokat szerezhet a filmrajongók körében.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.