Akiket nem végeztek ki, marhavagonokba zárták

  • L.T.
  • 2020. november 10.

Mikrofilm

A kedden kezdődő a Verzió fesztivál filmjei közül elsőként egy dokumentumfilmet ajánlunk a román történelem egyik legsötétebb epizódjáról.

Románia történetének legvéresebb pogromja 1941. június 27–29. között történt, amikor a szovjet határhoz közeli Iaşi városában több mint 10 ezer embert gyilkoltak meg két nap alatt. A tömeges mészárlás felsőbb utasításra indult, az ország akkori vezetője, Ion Antonescu adta parancsba a iaşi helyőrség vezetőjének, hogy tisztítsa meg a várost a zsidó lakosságtól. Ekkor már nemcsak Németország, de Románia is hadban állt a Szovjetunióval, és a román vezetés úgy próbálta a lakosságot a zsidók ellen hangolni, hogy a Iaşiban élőket a Vörös Hadsereg kollaboránsainak nevezte, majd ezt követően helyi „önkéntesek” már megjelölték azokat a házakat, amelyekben zsidók laktak, míg a román sajtó arról számolt be, hogy a város zsidói támadtak a hatóságokra.

Ezen „előkészületek” után léptek akcióba a fegyveres erők, de hamarosan csatlakoztak hozzájuk civilek is, irigy szomszédok, gyűlölködők, balhét keresők. A napokig tartó pogromban résztvevők nemcsak romboltak, gyújtogattak, de meg is alázták az embereket. Tömeges kivégzésekre került sor, mintegy 8000 ember öltek meg. Akiket nem végeztek ki, marhavagonokba zárták, de a vonatoknak nem volt úticélja; napokig keringtek Romániában, míg utasaik nagy része – több mint 5000 ember – el nem pusztult. A hivatalos jelentés alapján a iaşi pogromnak 13 266 áldozata volt.

A háború után száznál több embert vont felelősségre a román népbíróság, közülük huszonhármat ítéltek életfogytiglani börtönbüntetésre. Sokakat felmentettek, később pedig szinte tabusították a pogromról szóló beszámolókat, és egyáltalán mindent, ami a romániai holokausztra vonatkozott. Csak a kétezres évek elején kezdődött valamiféle szembenézés a múlttal.

IESIREA TRENURILOR DIN GARA/ THE EXIT OF THE TRAINS EXTRAS 3

This is a documentary essay composed entirely of archive photographs and documents of the first big massacre of the Jews in Romania: in the city of Iași, on the...

E múlttal való szembenézés jegyében készítette el Radu Jude és Adrian Cioflâncă a pogromról szóló megrázó dokumentumfilmjét, A vonatok indulását, ami igazából nem is film, legalábbis a hagyományos értelemben nem az. Számos nevesített áldozat családi képeit láthatjuk – mintha valami fényképalbumot lapozgatnánk –, de közben a narrátor nem élményeket emleget, hanem arról beszél, hogy a felvételen látható emberek hogyan vesztek oda 1941-ben. A majd’ háromórás film végén azon kevés fotót is bemutatják, amely a pogrom idején készült, amikor a korábbi felvételeken látható derék emberek, immár arctalan tömegként váltak gyilkosság áldozataivá.

A filmet november 10-én, 20.00 órától tekinthetik meg az alábbi linkre kattintva a november 22-ig tartó 17. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál zárónapjáig.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.