Akiket nem végeztek ki, marhavagonokba zárták

  • L.T.
  • 2020. november 10.

Mikrofilm

A kedden kezdődő a Verzió fesztivál filmjei közül elsőként egy dokumentumfilmet ajánlunk a román történelem egyik legsötétebb epizódjáról.

Románia történetének legvéresebb pogromja 1941. június 27–29. között történt, amikor a szovjet határhoz közeli Iaşi városában több mint 10 ezer embert gyilkoltak meg két nap alatt. A tömeges mészárlás felsőbb utasításra indult, az ország akkori vezetője, Ion Antonescu adta parancsba a iaşi helyőrség vezetőjének, hogy tisztítsa meg a várost a zsidó lakosságtól. Ekkor már nemcsak Németország, de Románia is hadban állt a Szovjetunióval, és a román vezetés úgy próbálta a lakosságot a zsidók ellen hangolni, hogy a Iaşiban élőket a Vörös Hadsereg kollaboránsainak nevezte, majd ezt követően helyi „önkéntesek” már megjelölték azokat a házakat, amelyekben zsidók laktak, míg a román sajtó arról számolt be, hogy a város zsidói támadtak a hatóságokra.

Ezen „előkészületek” után léptek akcióba a fegyveres erők, de hamarosan csatlakoztak hozzájuk civilek is, irigy szomszédok, gyűlölködők, balhét keresők. A napokig tartó pogromban résztvevők nemcsak romboltak, gyújtogattak, de meg is alázták az embereket. Tömeges kivégzésekre került sor, mintegy 8000 ember öltek meg. Akiket nem végeztek ki, marhavagonokba zárták, de a vonatoknak nem volt úticélja; napokig keringtek Romániában, míg utasaik nagy része – több mint 5000 ember – el nem pusztult. A hivatalos jelentés alapján a iaşi pogromnak 13 266 áldozata volt.

A háború után száznál több embert vont felelősségre a román népbíróság, közülük huszonhármat ítéltek életfogytiglani börtönbüntetésre. Sokakat felmentettek, később pedig szinte tabusították a pogromról szóló beszámolókat, és egyáltalán mindent, ami a romániai holokausztra vonatkozott. Csak a kétezres évek elején kezdődött valamiféle szembenézés a múlttal.

IESIREA TRENURILOR DIN GARA/ THE EXIT OF THE TRAINS EXTRAS 3

This is a documentary essay composed entirely of archive photographs and documents of the first big massacre of the Jews in Romania: in the city of Iași, on the...

E múlttal való szembenézés jegyében készítette el Radu Jude és Adrian Cioflâncă a pogromról szóló megrázó dokumentumfilmjét, A vonatok indulását, ami igazából nem is film, legalábbis a hagyományos értelemben nem az. Számos nevesített áldozat családi képeit láthatjuk – mintha valami fényképalbumot lapozgatnánk –, de közben a narrátor nem élményeket emleget, hanem arról beszél, hogy a felvételen látható emberek hogyan vesztek oda 1941-ben. A majd’ háromórás film végén azon kevés fotót is bemutatják, amely a pogrom idején készült, amikor a korábbi felvételeken látható derék emberek, immár arctalan tömegként váltak gyilkosság áldozataivá.

A filmet november 10-én, 20.00 órától tekinthetik meg az alábbi linkre kattintva a november 22-ig tartó 17. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál zárónapjáig.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.