Visszhang: film

Ammonite

  • 2021. május 5.

Mikrofilm

A két évszázaddal ezelőtt élt Mary Anning őslénykutató valóságos alakja csak ürügy, hogy egy ugyancsak Mary Anningnak nevezett, szintúgy őslénykutató nő merőben fiktív leszbikus szerelmének történetén keresztül az ember belső szabadságának elemi igényéről szóljon Francis Lee író-rendező.

Ha van erős művészi intuíció, a befogadót megérinteni képes közlés, akkor merőben érdektelen, hogy a kortársainál felkészültebb és elkötelezettebb, ám nőként tudományos karrierre igényt nem formálható tudós csakugyan szerelmi viszonyban állt-e szintúgy valóságos (ám a valóságban nála jóval idősebb) barátnőjével: a filmben az elfojtandó szenvedély az elfojtandó ambíciókkal van tükröztetve, az egykor gazdag és buja élet nyomait rejtő holt kövek a merev szokásaival, ítéleteivel, hierarchiáival a lélek börtönévé szervezett polgári létezésmód analógiái, és a végre kibontakozó szerelem sem ér annyit, mint a belső szabadság.

Kate Winslet a környezetéhez és a fizikai erőfeszítésekhez férfiasodott, keserű és néha durva tudós zárkózottságából bontja ki az odaadó, gyengéd, sérülékeny, de büszke nőt. Saoirse Ronan boldogtalan házasságát érzéketlen férjén örökös betegeskedéssel megtorló, durcás fiatalasszonya az egészségét nem csak fizikailag visszaadó találkozás hatására válik önmagát vállaló, céltudatos asszonnyá, s a film ad egy esélyt végül annak, hogy ez a meglelt céltudat talán mégse fojtsa meg egészen a meglelt szerelmet. Kivételesen még a meglehetősen explicit ágyjelenet is a belső folyamatok ábrázolását mélyíti el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.