Visszhang: film

Ammonite

  • 2021. május 5.

Mikrofilm

A két évszázaddal ezelőtt élt Mary Anning őslénykutató valóságos alakja csak ürügy, hogy egy ugyancsak Mary Anningnak nevezett, szintúgy őslénykutató nő merőben fiktív leszbikus szerelmének történetén keresztül az ember belső szabadságának elemi igényéről szóljon Francis Lee író-rendező.

Ha van erős művészi intuíció, a befogadót megérinteni képes közlés, akkor merőben érdektelen, hogy a kortársainál felkészültebb és elkötelezettebb, ám nőként tudományos karrierre igényt nem formálható tudós csakugyan szerelmi viszonyban állt-e szintúgy valóságos (ám a valóságban nála jóval idősebb) barátnőjével: a filmben az elfojtandó szenvedély az elfojtandó ambíciókkal van tükröztetve, az egykor gazdag és buja élet nyomait rejtő holt kövek a merev szokásaival, ítéleteivel, hierarchiáival a lélek börtönévé szervezett polgári létezésmód analógiái, és a végre kibontakozó szerelem sem ér annyit, mint a belső szabadság.

Kate Winslet a környezetéhez és a fizikai erőfeszítésekhez férfiasodott, keserű és néha durva tudós zárkózottságából bontja ki az odaadó, gyengéd, sérülékeny, de büszke nőt. Saoirse Ronan boldogtalan házasságát érzéketlen férjén örökös betegeskedéssel megtorló, durcás fiatalasszonya az egészségét nem csak fizikailag visszaadó találkozás hatására válik önmagát vállaló, céltudatos asszonnyá, s a film ad egy esélyt végül annak, hogy ez a meglelt céltudat talán mégse fojtsa meg egészen a meglelt szerelmet. Kivételesen még a meglehetősen explicit ágyjelenet is a belső folyamatok ábrázolását mélyíti el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.