Az Akadémia bocsánatot kért az Oscart Marlon Brando nevében átvevő indián nőtől

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 17.

Mikrofilm

Az Oscar történetének egyik legbotrányosabb eseteként emlegetik az amerikai őslakos nő fellépését.

Az 1973-es Oscar-gála A Keresztapáról szólt: Francis Ford Coppola filmjét a mai napig minden idők egyik legjobbjaként tartják számon, a díjkiosztóról pedig három elismeréssel távozott: a Legjobb film, a Legjobb adaptált forgatókönyv és a Legjobb férfi főszereplő díjával.

Utóbbit Marlon Brando nyerte el Don Vito Corleone megformálásáért. Brandót karrierje során összesen nyolcszor jelölték Oscarra, és ez volt a második győzelme 18 évvel azután, hogy A rakpartonért egyszer már felért a csúcsra. Nem csak ezért volt azonban emlékezetes a díjazása: Brando ugyanis nem jelent meg a gálán, helyette egy amerikai őslakos nő, Sacheen Littlefeather vette át a díjat.

„Sajnálatos módon nem tudja átvenni ezt a nagylelkű kitüntetést. Ennek oka az amerikai indiánokkal való bánásmód a filmiparban – elnézést – és a tévében és a filmismétlésekben, valamint a közelmúlt eseményei Wounded Knee-nél” – hangzott a beszéd, mely alatt egyszerre harsant fel taps és fújolás is. A jelenetet mi is beválasztottuk az Oscar legemlékezetesebb beszédei közé.

Hosszú ideig a díj történetének legnagyobb botrányaként emlegették a történteket, azóta azonban már túl vagyunk egy rosszul kihirdetett Legjobb film-győztesen és egy hatalmas pofonon is. Ettől függetlenül Sacheen Littlefeather esete még mindig fekete folt az Oscar múltjában, nem is azért, ami a gálán történt – inkább azért, ami utána.

Ekkoriban az Akadémia ugyanis még nem rajongott az olyan direkt politizálásért, ami mára szinte elvárt showelemmé vált, épp ezért a díjkiosztó után gyakorlatilag boszorkányüldözés indult Littlefeather ellen, akit teljesen száműztek Hollywoodból.

Mint utólag kiderült, a rendezők tudtak a fellépéséről, de előre figyelmeztették, hogy mindössze 60 másodperce lesz beszélni, és amint ezt meghaladja, a biztonságiak azonnal letartóztatják. Pedig ő több oldalnyi, előre megírt beszéddel készült, ezt kellett improvizálva egyetlen percbe összesűrítenie. Szintén a későbbi beszámolókból tudható, hogy a cowboysztár John Wayne-t úgy kellett lefogni a színpad mögött, nehogy megtámadja Littlefeathert.

A szervezet 50 évvel a történtek után jutott el odáig, hogy elnézést kérjen a nőtől: szeptember 17-én nem csak a teljes bocsánatkérésüket olvassák majd fel, de egy beszélgetést is rendeznek Littlefeather és Bird Runningwater, az Akadémia egyik társelnökének részvételével. „Soha nem gondoltam volna hogy megélem a napot, amikor hallgatom és átélhetem ezt” – reagált nyilatkozatában Sacheen Littlefeather. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.