Az Akadémia bocsánatot kért az Oscart Marlon Brando nevében átvevő indián nőtől

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 17.

Mikrofilm

Az Oscar történetének egyik legbotrányosabb eseteként emlegetik az amerikai őslakos nő fellépését.

Az 1973-es Oscar-gála A Keresztapáról szólt: Francis Ford Coppola filmjét a mai napig minden idők egyik legjobbjaként tartják számon, a díjkiosztóról pedig három elismeréssel távozott: a Legjobb film, a Legjobb adaptált forgatókönyv és a Legjobb férfi főszereplő díjával.

Utóbbit Marlon Brando nyerte el Don Vito Corleone megformálásáért. Brandót karrierje során összesen nyolcszor jelölték Oscarra, és ez volt a második győzelme 18 évvel azután, hogy A rakpartonért egyszer már felért a csúcsra. Nem csak ezért volt azonban emlékezetes a díjazása: Brando ugyanis nem jelent meg a gálán, helyette egy amerikai őslakos nő, Sacheen Littlefeather vette át a díjat.

„Sajnálatos módon nem tudja átvenni ezt a nagylelkű kitüntetést. Ennek oka az amerikai indiánokkal való bánásmód a filmiparban – elnézést – és a tévében és a filmismétlésekben, valamint a közelmúlt eseményei Wounded Knee-nél” – hangzott a beszéd, mely alatt egyszerre harsant fel taps és fújolás is. A jelenetet mi is beválasztottuk az Oscar legemlékezetesebb beszédei közé.

Hosszú ideig a díj történetének legnagyobb botrányaként emlegették a történteket, azóta azonban már túl vagyunk egy rosszul kihirdetett Legjobb film-győztesen és egy hatalmas pofonon is. Ettől függetlenül Sacheen Littlefeather esete még mindig fekete folt az Oscar múltjában, nem is azért, ami a gálán történt – inkább azért, ami utána.

Ekkoriban az Akadémia ugyanis még nem rajongott az olyan direkt politizálásért, ami mára szinte elvárt showelemmé vált, épp ezért a díjkiosztó után gyakorlatilag boszorkányüldözés indult Littlefeather ellen, akit teljesen száműztek Hollywoodból.

Mint utólag kiderült, a rendezők tudtak a fellépéséről, de előre figyelmeztették, hogy mindössze 60 másodperce lesz beszélni, és amint ezt meghaladja, a biztonságiak azonnal letartóztatják. Pedig ő több oldalnyi, előre megírt beszéddel készült, ezt kellett improvizálva egyetlen percbe összesűrítenie. Szintén a későbbi beszámolókból tudható, hogy a cowboysztár John Wayne-t úgy kellett lefogni a színpad mögött, nehogy megtámadja Littlefeathert.

A szervezet 50 évvel a történtek után jutott el odáig, hogy elnézést kérjen a nőtől: szeptember 17-én nem csak a teljes bocsánatkérésüket olvassák majd fel, de egy beszélgetést is rendeznek Littlefeather és Bird Runningwater, az Akadémia egyik társelnökének részvételével. „Soha nem gondoltam volna hogy megélem a napot, amikor hallgatom és átélhetem ezt” – reagált nyilatkozatában Sacheen Littlefeather. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.