A magyar sitcom kezdetei

Egy lipity-loty műfaj: a Mézga családtól a Família Kft-ig

Mikrofilm

Legendásnak mondott magyar humor ide, világbajnok hazai színművészet oda, a sitcom televíziós műfajának meghonosítása feltűnően lassú és nehézkes folyamat volt minálunk.

A helyzetkomikumon alapuló, állandó figurákkal és helyszínekkel, valamint kiszámíthatóan visszatérő bemondásokkal operáló vígjátéksorozatok zsánere az ötvenes évek óta a televíziózás egyik talpkövének számít a nyugati világban.

Hozzánk azonban, mint annyi minden más, csupán érdemi késéssel, a hatvanas évek derekán jutott el a sitcom – illetve annak különleges válfaja: az animációs sitcom. Ez volt a Romhányi (Rímhányó) József magyarította The Flintstones, vagyis a Frédi és Béni, avagy a két kőkorszaki szaki, mely sorozat egyrészt rögtön magán viselte a műfaj jószerint mindahány ismertetőjegyét, másrészt helyből meghódította a magyar közönséget.

A közönségfogadtatás hevét kellőképpen indokolta az a tény, hogy a sitcom voltaképp ismeretlenül is ismerős lehetett a korabeli magyar nézők számára. Elvégre a hazai kabarétörténetben izmos hagyománya volt a bohózati félreértéses helyzetkomikumnak csakúgy, mint a jelenetről jelenetre vándoroltatott, szállóigés bemondásokkal dolgozó alakoknak (Pomócsi bácsitól a mindig károgó és szófacsaró Zacsekig).

A hazai termés

A két kőkorszaki szaki, illetve egyáltalán, a Hanna and Barbera-rajzfilmek kihívására rá-adásul a magyar animáció is gyorsan reagált. Így született meg 1968-ban a Mézga család, mindjárt az első sorozat (Üzenet a jövőből – A Mézga család különös kalandjai) fő- és mellékfiguráival szinte leltárszerűen megfelelve a rajzolt sitcomok műfaji elvárásainak. Nepp Józsefék naprakészségét jelezte az is, hogy a Mézga família nemcsak eladhatónak bizonyult a nemzetközi piacon, de már a legelső széria legyártásához is érkezett Nyugat felől tőke.

false

 

Amíg az animációs sitcom sikeresen meghonosult, addig az élőszereplős főzsáner sokkalta keményebb diónak bizonyult. A vonatkozó amerikai sorozatok részint eleve a műsorrendbe illeszthetetlennek tűntek a hazai illetékesek számára, hiszen e sitcomok túlságos jólétet és gondtalanságot jeleztek, méghozzá tüntetően hétköznapias körítésben.

Innen nézve tehát nem meglepő, hogy az első igazi sitcom, amely 1973 decemberében megjelent a Magyar Televízió programján, nem amerikai, hanem brit gyártmány volt, s az alsó középosztály legeslegalján játszódott. Ez volt A buszon, amely egyesítette a családi és munkahelyi helyzetkomikumok garmadáját, ámde hiába aratott hatalmas sikert a magyar tévénézők körében, a szabályozott nyilvánosságban jószerint csakis riasztó példa gyanánt illett hivatkozni rá. Molnár Gál Péter például így óvott e „reakciós ízléstelenségtől”: „Mintha egy angol Gugyerák családot kísérnénk nyomon biológiai kalandjaikban. Égető szükségletek, szerelmi tehetetlenség, táplálkozás, emésztés, melltartógumi pattintgatása ennek a sorozatnak a középponti témája. Illemhelyek ablakán mászkálnak a főszereplők. (…) Váladékok körül forog a mese: még egy egyszerű nátha is gusztustalanná tud lenni A buszon sorozatában.”

A magyar tévéseket minden­esetre vajmi kevéssé ihlette meg az angol változatában beköszönő élőszereplős sitcom. A honosítás ugyanis a szokottnál koncentráltabb és huzamosabb szakmai meg anyagi energiabefektetést igényelt volna (közös stílust megvalósító írócsapattól a szüntelen színészegyeztetés fáradalmáig), ellenben nem ígért hivatalos sikert, s mindeközben veszélyeztette volna a szórakoztató műsorok jól bebetonozott rutinját is. Így hát magyar sitcomok helyett még hosszú éveken át inkább csak egy-egy proto-vígjátéksorozat került a hazai tévénézők elé.

Az első ezek sorában alkalmasint az 1976-os Robog az úthenger volt. A hat epizódból álló sorozat (rendező: Bednai Nándor) alapjában veszélytelen, országjáró szatíra volt, ám a főszereplő, a Szabó Gyula által játszott Józsi, az úthengeres körül mégis megjelent a sitcom néhány jellegzetes jegye. Ilyen a fixen visszatérő bemondás („Vár rám az én kis rezedaszagú falum, ahol este ha feltámad a szél, összesúgnak az emberek: Jön már Józsi az úthengerrel!”), a nevezett munkagép mint élettér vagy éppenséggel Szabó Gyula vonalban tartott, mindentudó figurája.

 

Ugyancsak hat epizódból állt s szintén a fékezett habzású szatíra felől közeledett a sitcom zsáneréhez az 1982-es lakóközösségi sorozat, A 78-as körzet (rendező: Palásthy György). Itt különösen Sztankay István szerepe körül kristályosodtak ki vérszegényes sitcomelemek: a típusbohózati férjnéven (Dezső) kezdve, egészen a szódavíz visszatérő hiányolásának szállóigésítésén.

1984-ben azután megint egy hatepizódos sorozat hozott érdemi előrelépést. Ez volt a mélyen inadekvát főcímdalát (Száguldás, Por­sche, szerelem) elhíresítő Szálka, hal nélkül, amellyel Dobray György rendező és Gyurkovics Tibor forgatókönyvíró minden addiginál közelebb jutott a sitcom sablonjához. Itt Bodrogi Gyula, Máthé Erzsi és a fiukat alakító Szacsvay László egyaránt stabil sitcomalakot hozott, az epizódok pedig látványosan a „variációk egy témára” szellemében ismételték újra meg újra ugyanazt a cselekményvázat.

Eszerint a fusizó Wágner családhoz telefonos segélykérés érkezik, a férfiak – az őket elemózsiával felszerelő feleség és anya búcsúja közepette – útra kelnek, hogy aztán a javítási helyszínre kiszállva teljes felfordulást okozzanak. Idővel megjelenik Wágnerné, kezében az ételhordóval, majd apát és fiát menetrend szerint, félreértés következtében megverik, s az epizódok rendre a kórházban végződnek.

A nyolcvanas évek csernyenkói mélypontján ez a szembeötlően szegényes körülmények között leforgatott sorozat végre csírájában hordozta egy életképes sitcomsorozat lehetőségét. A folytatás azonban elmaradt.

Eddig, eddig, eddig

A nagy, habár nem mindenestül színvonalas áttörésre azután végül csak a rendszerváltást követően került sor. 1991 őszén indult útjára ugyanis a Família Kft., amelynek producere a honosító innováció hazai tévés kultúrhérosza, Gát György volt, s a családi meg a munkahelyi sitcom típusait egyesítő és voltaképp a szabad vállalkozás reklámfilmjének is beillő sorozat alkotói hozzávetőleg tudták, hogy mit is akarnak.

„A sitcom egy olyan lipity-loty műfaj” – fogalmazott az indulás táján találóan – és az elvárásokat bölcsen limitálva – a sorozat művészeti vezetője, Réz András, s a Família Kft. évadai jól megfeleltek e körülírásnak. Magyar vígjátéksorozat esetében először itt készült pilotepizód, az írók, mindenekelőtt a Vajda nővérek pedig a műfaj hazai történetében elsőként már másodlagos cselekményszállal (subpilot) is dolgoztak, s azt helyenként sikerrel találkoztatták össze az adott epizód elsődleges sztorijával.

Ádám Tamás és Esztergályos Cecília (Família Kft.)

Ádám Tamás és Esztergályos Cecília (Família Kft.)

 

 

Megjelent a korábban itthon oly sokat kárhoztatott gépi alánevetés gyakorlata is, valamint jól érzékelhetően körvonalazódott a brandképzés vágya: újsággal, musicallel stb. S habár a durván túlméretezett, s hozzá egyenetlen színvonalú és motiváltságú szereplőgárda (a Szép ikrek egyike évadszámra meg sem szólalt a jeleneteiben), illetve az egyre inkább dobott sztorik viszonylag hamar be- és leárazták a szériát, azért a közönség sokáig kitartott, és nem lett látványosan „eddig, eddig, eddig” Esztergályos Cecíliáékkal. (1994-ben e sorozattal párhuzamosan futott a királyi tévén a sitcomot a zenés dramedy felől közelítő Koltai Róbert-sorozat, a Patika is, rokonszenves részsikereket felmutatva.)

A Família Kft.-t végül paradox módon a kereskedelmi televíziózás végezte ki 1999-ben, s vele évekre a sitcom műfajának is újra leáldozott. Amíg az ezredforduló után a köztévé a Kern András-i svádára alapozott, lagymatag és nosztalgikus tempójú Kávéházat indította csatába, addig az állandóan egymás papírjába leső két nagy kereskedelmi csatorna a Teát (Tv2), illetve a Limonádét (RTL Klub) bocsátotta a közönség elé. E két utóbbi sorozat legsérülékenyebb pontjait a bűnösen elegyes végeredményű casting, a kínos tempótlanság meg a sterilen ötlettelen sztorik és dialógusok jelentették – élénk közöny kíséretében hamar a süllyesztőbe is került mindkettő.

Átütő igénytelenségében tovább húzta náluk a Hernádi Judit, Bajor Imre és Gálvölgyi János hármasára koncipiált Pasik az RTL-en, de ez a jószerint mindvégig megíratlan sorozat sokkalta mélyebben gyökerezett a hajdani Telepódium-hagyományában, mint a sitcoméban. A legemlékezetesebb bukás viszont a 2006-os mechanikus magyarítási kísérlet, az Egy rém rendes család Budapesten volt, amely a Tv2-n került adásba, sokat ártva Szervét Tibor (Bándi Sanyi) és Bertalan Ágnes (Bándi Juci) képernyős reputációjának.

A hazai kertévés működési képlet (általános alálicitálás–minimális energiabefektetés–maximális haszon) ismeretében nem meglepő, hogy e macerás és kockázatos műfaj végül máshol kapott új lendületet. Jött az HBO az izraeli formátumon alapuló Társas játékkal (2011–2013), s a köztévé a Munkaügyekkel (2012–2017): az előbbi Divinyi Rékáék forgatókönyvírói készségét, az utóbbi a stand-upos gárda (Litkai Gergely, Kovács András Péter, Hadházi László) széttartó, de legalább eleven poéninvencióját kamatoztatta.

No és persze itt is, ott is összeállt egy emeltebb sitcomérzékű, poént időzíteni így-úgy, de képes, kiterjedt színészi gárda, amelyre aztán improvizációs sorozatot és spin-off szériát, gagyi falusi és iskolai sitcomot vagy épp elvált férjes és esküvős romkomot is lehetett alapozni. Hiszen mára végre ilyen terebélyes a magyar sitcom zsánere, s a mennyiség immár a minőségbe is átcsap olykor-olykor.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”