Nincs bocsánat: senki sem hajlandó kiadni Woody Allen memoárját

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 5.

Mikrofilm

Volt, aki még elolvasni sem akarta a kéziratot.

Az egykor ünnepelt író-forgatókönyvíró neve ma már inkábbszitokszónak számít Hollywoodban: a vele kapcsolatos pedofilvádak és botrányok eddig is széles körben ismertek voltak, és ő volt a „Szét lehet-e választani az alkotást az alkotótól” diskurzusok egyik állandó példája. A MeeToo és a nőjogi mozgalmak hajnalán azonban úgy néz ki, bármit is tettvagy nem tett,

 

a közvélemény immár képtelen megbocsátani neki.

 

Főleg, ha még ő maga is olajat tesz a tűzre az olyan megjegyzéseivel, mint hogy az áldozatok mellett mennyire sajnálja Harvey Weinsteint is, akinek romokban hever az élete – az Amazon gyorsan ki is hátrált mögüle, amiért Allen pert indított ellenük, a színészek pedig versenyt nyilatkozva fordulnak el tőle.

A New York Times szerint ráadásul Allent még az ág is húzza: tavaly megpróbálta kiadatni memoárját, ám négy nagy kiadó is elutasította a könyvét, amiért pár éve még valószínűleg licitháborút folytattak volna. Volt, aki nem volt hajlandóelolvasni sem a kéziratot, máshol az Allent övező utálat miatt

 

egyszerűen mérgezőnek bélyegezték az írást.

 

A könyvet eddig sikerült teljes titokban tartani, így azt sem tudni, abban a rendező beszél-e az őt ért vádakról.

Nem ez lett volna Woody Allen első írói próbálkozása: karrierjét is viccek és reklámok írásával kezdte, majd hosszú ideig a The New Yorkerben is publikált. Első könyve, a Getting Even 1971-ben jelent meg, ezt számos humoros hangvételű kötet követte – magyarul 9 könyve is olvasható, köztük a 2007-es Kész anarchia, melyből Amerikában több mint 40ezer példányt adtak el.

Életéről és karrierjéről is több könyv született, ő maga viszont korábban nem írt még önéletrajzot –a Penguin kiadó 2003-ben kész lett volna 3 millió dollárt fizetni neki ezért, de akkor kevesellte az összeget. Ma valószínűleg ennek e töredékével is kiegyezne.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.