Az átlag hollywoodi rendező fehér férfi

  • narancs.hu
  • 2018. január 5.

Mikrofilm

Nincs sok esély nőként érvényesülni a kamera másik oldalán.

Dél-kaliforniai Egyetem kutatói adták közre azt a tanulmányt, amelyben a 2007 és 2017 közötti sikerfilmeket vetették össze az őket készítők nemi és etnikai hovatartozásának szempontjából. Az eredmények nem túl rózsásak, kiderült ugyanis, hogy a legnagyobb bevételt elszámoló 1100 film 1223 rendezőjének 95,7 %-a volt férfi, és csupán 4,3 %-a nő.

A jelentés bontásban is vizsgálta az adatokat, például a tavaly megjelent filmek 100 legnézettebbje közül is csak 8 tudhat női rendezőt a magáénak. De nemcsak a nemi, hanem az etnikai csoportok szerinti megoszlás is egészen aránytalan. Az említett 1223 rendező közül ugyanis csak 5,2 % volt afroamerikai és 3,2 % ázsiai.

A szerzők arra hívják fel a figyelmet, hogy jelentősen meg kellene emelni a női alkalmazottak számát a filmiparban, és itt az ideje, hogy végre történjen valami az ágazatban egyenlőtlenségek felszámolása érdekében.

null

null

 

Mindeközben valami mégiscsak történt: a Port.hu számolt be arról hogy 50 éve először 2017-ben lett három olyan film legnézettebb alkotás  Észak-Amerikában, amelynek női főszereplője van. Ugyanis az 522,1 millió dollárt hozó Star Wars: Az utolsó Jedik,Szépség és a szörnyeteg (504 millió dollár), és a Wonder Woman (412,6 millió dollár) került a dobogóra. Ilyen utoljára 1958-ban volt, akkor a Déltenger, a Mame néni és a Macska a forró bádogtetőn című filmeket nézték meg a legtöbben.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.