Film

Sötét bűnök

  • Szabó Ádám
  • 2018. január 6.

Mikrofilm

Az igazi komikus az, aki jó pár vígjátéksiker meg bukta után egy-egy drámaibb szerepben is megmutatja, hogy ő bizony komoly színész – szól a hollywoodi kiskáté. Jim Carrey márpedig komikus. Az Ember a Holdon, a Truman Show és az Egy makulátlan elme… viszont tágabb értelemben még mindig vígjátékok, így Carrey már másodjára veselkedik neki valami sötét kriminek.

A Sötét bűnök az amerikai sztár­újságíró, David Grann cikke nyomán készült, és egy kusza lengyel bűnesetről szól – a történtek tehát igazak is, meg sötétek is; nem is tudta eldönteni az amerikai forgalmazó a címet, hol így, hol úgy bukkan fel a film. Nekünk két évvel az eredeti bemutató után a sötét jelző jutott. A sztori szerint egy nyomozó kapcsolatot fedez fel egy üzletember meggyilkolása és egy krimiben leírt gyilkosság között – a nyomok pedig egy bordélyházig vezetnek. Carrey határozott célja lehetett, hogy egykori becenevére rácáfolva egyetlen arcizomrándulás nélkül hozza le a főszereplő nyomozót. E minimáljáték talán még indokolt is, de hogy mi lehetett a művészi koncepció a búvópatakként felbukkanó, majd egy jelenettel később újra eltűnő borzalmas kelet-európai akcentus mögött, az rejtély.

Más rejtéllyel nem is szolgál a mozi: nincsenek valódi figurák, nincs igazi, fordulatokat tartogató történet, és nincs semmi, ami mindezt a katyvaszt összetartaná. Stílus és ütem nélkül követjük a szereplőket a hangulattalan díszletbe, hogy ott aztán Google-fordítóval eszkábált párbeszédekbe elegyedjenek egymással. De hogy a végén ki lesz a gyilkos, az már az alkotókat sem érdekelte.

Forgalmazza a Romis Mozi

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.