Egy amerikai klasszikus, ami 104 év után is borzolja a kedélyeket

  • Szabó Ádám
  • 2019. április 23.

Mikrofilm

Tiltakozások miatt egy kaliforniai iskolában el kellett távolítani a film posztereit a falról.

D.W. Griffith forradalmi, ma is tananyagnak számító eposzát, az Egy nemzet születését 1915-ben mutatták be, de még mindig képes indulatokat kiváltani.

A film régóta megosztja a filmkedvelőket a feketék rasszista ábrázolása, valamint a Klu Klux Klán dicsőítése miatt; a dramaturgia vagy a vágás terén forradalminak számító megoldásai okán viszont Griffith ennek ellenére is a filmtörténet kitörölhetetlen része maradt.

Ezért is tartotta megtiszteltetésnek a kaliforniai Chapman University, hogy Cecil B. DeMille egykori filmmogul unokája, Cecilia DeMille Presley egy adománycsomag részeként az iskolának adományozta a film eredeti plakátjainak két példányát. Amint a The Hollywood Reporter beszámolt róla, közel egy hónapos tiltakozáshullám után az iskola kénytelen volt eltávolítani a posztereket az Orange, Kaliforniában található kampusza faláról.

Jelenet a 1915-ös filmből

Jelenet a 1915-ös filmből

 

Robert Bassett dékán e-mailjében úgy fogalmazott: a tanári kar megszavazta a relikviák eltávolítását, így azok visszakerülnek eredeti tulajdonosukhoz, azonban

a filmet továbbra is vetíteni fogják a tanórákon.

Emellett az osztálytermeken kívül is több figyelmet szentelnek majd a faji és egyéb társadalmi kérdések megvitatásának – az Egy nemzet születésével kapcsolatos viták ugyanis megosztották az egyetem hallgatóit, és feszültségeket szültek a diákok között.

A Chapman az egyik legmenőbb amerikai filmes egyetemnek számít, itt végzett a Dear White People című Netflix-sorozat alkotója, Justin Simien, valamint a Stranger Things készítői, a Duffer testvérek is, akik plágiumvád miatt épp bíróságra készülnek.

Lopott ötletből születhetett a világ legnépszerűbb sorozata

Az ügy tárgyalása ugyanis május 6-án kezdődik. A Stranger Things a világ egyik legnépszerűbb sorozata, a Netflix egyik ékköve, ami idén nyáron tér vissza harmadik évadával. A streamingóriásnak, illetve Matt és Ross Duffer alkotóknak viszont most egészen más miatt kell aggódniuk: egy Charlie Kessler nevű filmes beperelte őket azt állítva, hogy tőle lopták a sorozat ötletét.

false

Még 2018-ban indított egy itt tanuló diák online petíciót a poszterek ellen, a tiltakozásról szóló tweetet pedig hamar felkapták a Twitter-felhasználók: ebben

színes bőrű diákok állnak a rasszista mozi plakátja előtt.

A kezdeményezésbe a Csuklyások című Spike Lee-film társírója, Charlie Wachtel is beszállt. Az iskola igazgatója a tanári karra hagyta, hogy eldöntsék, mi legyen a relikviák sorsa.

A poszterről szóló vita aztán hamarosan érdekvédelmi kérdéssé, majd az egyetem diákságának faji hovatartozásáról szóló konfliktussá változott: a Chapman-en ugyanis mindössze a hallgatók 2,9 százaléka fekete; a többség pedig fehér bőrű. Végül további vitaestek és tiltakozások után döntött a tanári kar egy online voksolást követően a poszter eltávolítása mellett.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.