Egy amerikai klasszikus, ami 104 év után is borzolja a kedélyeket

  • Szabó Ádám
  • 2019. április 23.

Mikrofilm

Tiltakozások miatt egy kaliforniai iskolában el kellett távolítani a film posztereit a falról.

D.W. Griffith forradalmi, ma is tananyagnak számító eposzát, az Egy nemzet születését 1915-ben mutatták be, de még mindig képes indulatokat kiváltani.

A film régóta megosztja a filmkedvelőket a feketék rasszista ábrázolása, valamint a Klu Klux Klán dicsőítése miatt; a dramaturgia vagy a vágás terén forradalminak számító megoldásai okán viszont Griffith ennek ellenére is a filmtörténet kitörölhetetlen része maradt.

Ezért is tartotta megtiszteltetésnek a kaliforniai Chapman University, hogy Cecil B. DeMille egykori filmmogul unokája, Cecilia DeMille Presley egy adománycsomag részeként az iskolának adományozta a film eredeti plakátjainak két példányát. Amint a The Hollywood Reporter beszámolt róla, közel egy hónapos tiltakozáshullám után az iskola kénytelen volt eltávolítani a posztereket az Orange, Kaliforniában található kampusza faláról.

Jelenet a 1915-ös filmből

Jelenet a 1915-ös filmből

 

Robert Bassett dékán e-mailjében úgy fogalmazott: a tanári kar megszavazta a relikviák eltávolítását, így azok visszakerülnek eredeti tulajdonosukhoz, azonban

a filmet továbbra is vetíteni fogják a tanórákon.

Emellett az osztálytermeken kívül is több figyelmet szentelnek majd a faji és egyéb társadalmi kérdések megvitatásának – az Egy nemzet születésével kapcsolatos viták ugyanis megosztották az egyetem hallgatóit, és feszültségeket szültek a diákok között.

A Chapman az egyik legmenőbb amerikai filmes egyetemnek számít, itt végzett a Dear White People című Netflix-sorozat alkotója, Justin Simien, valamint a Stranger Things készítői, a Duffer testvérek is, akik plágiumvád miatt épp bíróságra készülnek.

Lopott ötletből születhetett a világ legnépszerűbb sorozata

Az ügy tárgyalása ugyanis május 6-án kezdődik. A Stranger Things a világ egyik legnépszerűbb sorozata, a Netflix egyik ékköve, ami idén nyáron tér vissza harmadik évadával. A streamingóriásnak, illetve Matt és Ross Duffer alkotóknak viszont most egészen más miatt kell aggódniuk: egy Charlie Kessler nevű filmes beperelte őket azt állítva, hogy tőle lopták a sorozat ötletét.

false

Még 2018-ban indított egy itt tanuló diák online petíciót a poszterek ellen, a tiltakozásról szóló tweetet pedig hamar felkapták a Twitter-felhasználók: ebben

színes bőrű diákok állnak a rasszista mozi plakátja előtt.

A kezdeményezésbe a Csuklyások című Spike Lee-film társírója, Charlie Wachtel is beszállt. Az iskola igazgatója a tanári karra hagyta, hogy eldöntsék, mi legyen a relikviák sorsa.

A poszterről szóló vita aztán hamarosan érdekvédelmi kérdéssé, majd az egyetem diákságának faji hovatartozásáról szóló konfliktussá változott: a Chapman-en ugyanis mindössze a hallgatók 2,9 százaléka fekete; a többség pedig fehér bőrű. Végül további vitaestek és tiltakozások után döntött a tanári kar egy online voksolást követően a poszter eltávolítása mellett.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.