Az egyik pillanatban 14 éves bakfis, a másikban 100 éves öregasszony

  • - ts -
  • 2017. november 16.

Mikrofilm

Rochsart szereti a kamera: hatalmas fekete szemében ott az egész világ. A boldogság ígérete éppúgy, mint az örökké visszatérő fájdalom. Rochsar szép és okos, jól focizik, az év játékosa lett, jól tanul és ő még csak most tizennégy; egy kislány. Afganisztánból jött a családjával öt éve, a háború elől menekültek. Dániában szép minden, a csapattársak szeretik Rochsart, az iskola remek, élni is lehet valahogy, lehet virágokat ültetni, locsolni, mindenféle olyan dolgot csinálni, ami segíthet elfelejteni Afganisztán borzalmait. S erre Rochsarban igenis megvan a hajlandóság.

false

De el lehet-e felejteni Afganisztánt?

Emil Langballe kamerája a Várakozás című filmben szorgosan el is kíséri a lányt mindenhová, láthatjuk őt immár szokottnak mondható életszituációban, a pályán, az iskolában, ügyintézés közben, családja körében, s mert Rochsart annyira szereti a kamera, az egész olyan kicsit vagy egészen, mint egy játékfilm. Egy játékfilm egy felemelő és legalább ugyanannyira lehangoló küzdelemről, aminek a tétjével már az első kockától tisztában van a néző, amikor a kislány kimegy a focipályára, már pontosan tudható, mire megy ki itt a küzdelem. Dániára! Mit tesznek ezért a lányért, a családjáért a dán állam közelről is, távolról is okkal nagyra tartott mechanizmusai, s e mechanizmusok működtetői, hivatalok és hivatalnokok, ügyvédek és szomszédok, állam és társadalom. A dolog finoman szólva sem megy könnyen, öt év múltán is azért folyik a küzdelem, hogy maradhassanak az országban, immár legálisan. E küzdelemben pedig a 14 éves kislánynak az egész családjáért kell kiállni, rajta múlik szerettei élete – ő beszél dánul. Ez a történet arról szól, hogy valójában, hogy igazából mit is csinál a teher alatt az a pálma! Olyan biztos, hogy nő? És ha éppenséggel a teher nő? Adott esetben percről percre.

Hiszen a film bármelyik percében jöhet egy újabb és még újabb végzés, miszerint

15 napon belül tessék innen elhúzni.

false

Rochsart szereti a kamera: az egyik pillanatban 14 éves bakfis, a másikban 100 éves öregasszony, a következőben közvetlen környezete elismerését joggal kivívó hős, végül maga a reménység, s az elvesző remény. Rochsart szereti a kamera, de szereti-e Dánia és szereti-e a világ? S tud-e erre válaszolni egy egyórás, játékfilmnek látszó dokumentumfilm? Nos, tud, s ha ez a válasz nem teszi maradéktalanul boldoggá a nézőt, azért legkevésbé az alkotók hibáztathatók.

Várakozás, dán film, 2016, 59 perc, rendezte: Emil Langballe, vetítik: pénteken délután 6-kor a Toldiban, és vasárnap este háromnegyed nyolckor a Művészben.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet a Verzió Filmfesztivál ideje alatt is, mert mindennap új kritikával jelentkezünk.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.