Az élőhalottak után a vámpírokra tesz nagyobb összeget az AMC

Mikrofilm

A The Walking Dead befejezése után csak keresi magát a csatorna, de a vámpíros történetek kedvelői örülhetnek. 

Idén a 11. évadával véget ér a The Walking Dead, az elmúlt évek egyik legsikeresebb és legnagyobb hatású sorozata – mely a túlnyújtott sztorija és beszakadó nézettsége miatt a közelmúltban már inkább maga is csak élőhalottnak tűnt. A zombiapokalipszis hajnalán játszódó műsor mellett egy ideje már tényleg csak a legnagyobb rajongói tartottak ki, pedig fénykorában olyan elképesztő számokat hozott, amelyet ma a hagyományos tévében csak az NFL-közvetítések múlnak felül, és maximum a Yellowstone című western-siker közelít meg.

Nem a The Walking Dead azonban az egyetlen nagy presztízsű sorozat az AMC Networks-nél, amely idén befejezi: leköszön a Better Call Saul és a Megszállottak viadala is, így egy korszak véget ér a vállalat történetében.

Az AMC-nek vannak ugyan kisebb streaminges érdekeltségei (AMC+, a drámáiról és krimiiről ismert Acorn TV, a horrorban és thrillerben utazó Shrudder, a függetlenfilmes Sundance Now vagy a fekete közönséget megcélzó ALLBLK), ám legtöbben az olyan hagyományos kábelcsatornáiról ismerik, mint az AMC Network, a BBC America vagy az IFC. Csakhogy a tévéipari trendeket egy jó ideje már a Netflix, a Disney Plus, az HBO Max és társai, vagyis az elképesztő pénzek felett rendelkező, gigantikus tartalomgyártási kapacitásukról ismert streamingszolgáltatók diktálják. A hagyományos kábelek manapság jellemzően csak egy-egy jól felépített presztízsműsorral tudnak labdába rúgni: ilyen a már említett Yellowstone, amelynek 1883 címmel immáron egy előzménysorozata is van, és gyakorlatilag egyszemélyben rakta fel a Paramount csatornáját a nézettségi térképre. És ilyenek voltak az AMC most befejeződő sorozatai is.

A vállalat azonban nem először kerül ilyen helyzetbe: 2013-ban a Breaking Bad – Totál szívás, 2015-ben pedig a Mad Men – Reklámőrültek fejeződött be. Mindkettő ott van az elmúlt évtizedek legnépszerűbb és legsikeresebb sorozatai között, nem csoda, hogy leköszönésük után sokan egyből temetni kezdték a céget. A 2010-ben induló The Walking Dead viszont több mint egy évtizedre elég muníciót adott neki – kérdés, mi fog a zombik leköszönésével a helyükbe lépni, tud-e ismét nagyot dobni a csatorna?

Egyelőre nagyon úgy néz ki, hogy a fejesek továbbra is az élőhalottakban és más misztikus lényekben látják a megoldást.

Az immár 7. évadát taposó The Walking Dead-spinoff, a The Fear of the Walking Dead mellett még idén érkezik az epizodikus antológiasorozat, a Tales of the Walking Dead. Jövőre várható az Isle of the Dead, melyben visszatér az eredeti show-ból Jeffrey Dean Morgan és Lauren Cohan, valamint jön még egy spinoff, amelyben Norman Reedus és Melissa McBride lesznek újra láthatóak. Ha a két évaddal tavaly befejeződő The Walking Dead: World Beyondot is beleszámítjuk, ez már ötödik bőrlehúzást jelenti egy olyan kecskéről, amely egy ideje egyébként is kopaszodik.

Bár ez alapján úgy tűnik, az AMC vezetői minden zsetonjukat a zombikra teszik fel, szerencsére akad más műsorötlet is a csatornánál. Két sorozatot is berendeltek Anne Rice vámpír-univerzumából: az egyik az Interjú a vámpírral című regényének sorozat-adaptációja, a másik A Mayfair boszorkányok élete című ciklusból csinálna szériát. A megállapodás értelmében ráadásul az írónő mindkét sorozatának bármelyik könyvéből készíthetnek filmet vagy sorozatot a jövőben. A The Walking Dead példáját látva pedig szinte biztosak lehetünk benne, hogy a siker esetén elárasztják majd a csatornát a vámpíros sorozatok.

Mindezek mellett a még idén, vagy jövőre bemutatandók között ott van a két navajo rendőr nyomozását bemutató Dark Winds, a Moonhaven című jövőben játszódó sorozat egy csempész-pilótanőről és a Pantheon című műsor, melynek főhőse halott apjától kezd üzeneteket kapni – a nemrég elhunyt William Hurt mellett az új Batman Rébuszaként vitézkedő Paul Dano is feltűnik majd benne. Már bemutatták a 61st Street című bűnügyi thrillert, de az eddig nem keltett túl nagy hullámokat – kérdés, a többi tervezett sorozat képes lesz-e erre. A jövő évi tervek közé olyan műsorok tartoznak, mint a Giancarlo Esposito főszereplésével (Breaking Bad, Better Call Saul) készülő The Driver, a Demascus, mely egy átlagos 33 éves fekete amerikai férfit mutat be és az Invitation to a Bonfire című pszichológiai thriller. Meglepő lenne, ha bármelyik képes lenne meghatározó műsorrá válni.

Az AMC Networknak jelenleg körülbelül 9 millió streaming-előfizetője van, amely jelentősen elmaradt a legnagyobb platformokétól – 2025 végére szeretnék elérni a 20-25 milliós számot, ehhez azonban az kellene, hogy ne csak a vámpírok fussanak be, hanem a többi tervük is nagyot szóljon. A vállalat értékét 1,7 milliárd dollárra becsülik, amely körülbelül a fele annak, amit 2015-ben ért, amikor még a Reklámőrültek és az eredeti zombik is egekbe tolták népszerűségét.

A mai piaci helyzetben az AMC-hez hasonló kis és közepes cégek rendszerint a legnagyobb cápák áldozatául esnek. Az Amazon 8,5 milliárd dollárért vásárolta fel a nagy múltú, James Bondot is felvonultató MGM stúdiót, az ügylet épp a napokban záródott le, a Discovery pedig heteken belül egyesülhet a WarnerMediával – a 43 milliárd dolláros megállapodással létrejövő új vállalat ennek kétszeresét is érheti majd.

Az AMC azonban úgy néz ki, hiába várja, hogy egy felvásárlással valaki megmentse vagy bekebelezze: a vállalat James Dolan és családjának birtokában van, akik bármilyen üzletet megakadályozhatnak. A csatorna ugyanis még Cablevision névvel családi kábeltévé-szolgáltatóként indult 2011-ben, majd vált több csatornát is felvonultató birodalommá. A probléma az, hogy az AMC felett viszont már jó pár éve elszállt az idő. Ironikus módon a Dolan család birtokában álló New York Knicks baseball- és a New York Rangers hokicsapattal rajongói szerint épp ugyanez a probléma – előbbi 1973, utóbbi 1994 óta nem nyert bajnoki címet.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.