Az élőhalottak után a vámpírokra tesz nagyobb összeget az AMC

Mikrofilm

A The Walking Dead befejezése után csak keresi magát a csatorna, de a vámpíros történetek kedvelői örülhetnek. 

Idén a 11. évadával véget ér a The Walking Dead, az elmúlt évek egyik legsikeresebb és legnagyobb hatású sorozata – mely a túlnyújtott sztorija és beszakadó nézettsége miatt a közelmúltban már inkább maga is csak élőhalottnak tűnt. A zombiapokalipszis hajnalán játszódó műsor mellett egy ideje már tényleg csak a legnagyobb rajongói tartottak ki, pedig fénykorában olyan elképesztő számokat hozott, amelyet ma a hagyományos tévében csak az NFL-közvetítések múlnak felül, és maximum a Yellowstone című western-siker közelít meg.

Nem a The Walking Dead azonban az egyetlen nagy presztízsű sorozat az AMC Networks-nél, amely idén befejezi: leköszön a Better Call Saul és a Megszállottak viadala is, így egy korszak véget ér a vállalat történetében.

Az AMC-nek vannak ugyan kisebb streaminges érdekeltségei (AMC+, a drámáiról és krimiiről ismert Acorn TV, a horrorban és thrillerben utazó Shrudder, a függetlenfilmes Sundance Now vagy a fekete közönséget megcélzó ALLBLK), ám legtöbben az olyan hagyományos kábelcsatornáiról ismerik, mint az AMC Network, a BBC America vagy az IFC. Csakhogy a tévéipari trendeket egy jó ideje már a Netflix, a Disney Plus, az HBO Max és társai, vagyis az elképesztő pénzek felett rendelkező, gigantikus tartalomgyártási kapacitásukról ismert streamingszolgáltatók diktálják. A hagyományos kábelek manapság jellemzően csak egy-egy jól felépített presztízsműsorral tudnak labdába rúgni: ilyen a már említett Yellowstone, amelynek 1883 címmel immáron egy előzménysorozata is van, és gyakorlatilag egyszemélyben rakta fel a Paramount csatornáját a nézettségi térképre. És ilyenek voltak az AMC most befejeződő sorozatai is.

A vállalat azonban nem először kerül ilyen helyzetbe: 2013-ban a Breaking Bad – Totál szívás, 2015-ben pedig a Mad Men – Reklámőrültek fejeződött be. Mindkettő ott van az elmúlt évtizedek legnépszerűbb és legsikeresebb sorozatai között, nem csoda, hogy leköszönésük után sokan egyből temetni kezdték a céget. A 2010-ben induló The Walking Dead viszont több mint egy évtizedre elég muníciót adott neki – kérdés, mi fog a zombik leköszönésével a helyükbe lépni, tud-e ismét nagyot dobni a csatorna?

Egyelőre nagyon úgy néz ki, hogy a fejesek továbbra is az élőhalottakban és más misztikus lényekben látják a megoldást.

Az immár 7. évadát taposó The Walking Dead-spinoff, a The Fear of the Walking Dead mellett még idén érkezik az epizodikus antológiasorozat, a Tales of the Walking Dead. Jövőre várható az Isle of the Dead, melyben visszatér az eredeti show-ból Jeffrey Dean Morgan és Lauren Cohan, valamint jön még egy spinoff, amelyben Norman Reedus és Melissa McBride lesznek újra láthatóak. Ha a két évaddal tavaly befejeződő The Walking Dead: World Beyondot is beleszámítjuk, ez már ötödik bőrlehúzást jelenti egy olyan kecskéről, amely egy ideje egyébként is kopaszodik.

Bár ez alapján úgy tűnik, az AMC vezetői minden zsetonjukat a zombikra teszik fel, szerencsére akad más műsorötlet is a csatornánál. Két sorozatot is berendeltek Anne Rice vámpír-univerzumából: az egyik az Interjú a vámpírral című regényének sorozat-adaptációja, a másik A Mayfair boszorkányok élete című ciklusból csinálna szériát. A megállapodás értelmében ráadásul az írónő mindkét sorozatának bármelyik könyvéből készíthetnek filmet vagy sorozatot a jövőben. A The Walking Dead példáját látva pedig szinte biztosak lehetünk benne, hogy a siker esetén elárasztják majd a csatornát a vámpíros sorozatok.

Mindezek mellett a még idén, vagy jövőre bemutatandók között ott van a két navajo rendőr nyomozását bemutató Dark Winds, a Moonhaven című jövőben játszódó sorozat egy csempész-pilótanőről és a Pantheon című műsor, melynek főhőse halott apjától kezd üzeneteket kapni – a nemrég elhunyt William Hurt mellett az új Batman Rébuszaként vitézkedő Paul Dano is feltűnik majd benne. Már bemutatták a 61st Street című bűnügyi thrillert, de az eddig nem keltett túl nagy hullámokat – kérdés, a többi tervezett sorozat képes lesz-e erre. A jövő évi tervek közé olyan műsorok tartoznak, mint a Giancarlo Esposito főszereplésével (Breaking Bad, Better Call Saul) készülő The Driver, a Demascus, mely egy átlagos 33 éves fekete amerikai férfit mutat be és az Invitation to a Bonfire című pszichológiai thriller. Meglepő lenne, ha bármelyik képes lenne meghatározó műsorrá válni.

Az AMC Networknak jelenleg körülbelül 9 millió streaming-előfizetője van, amely jelentősen elmaradt a legnagyobb platformokétól – 2025 végére szeretnék elérni a 20-25 milliós számot, ehhez azonban az kellene, hogy ne csak a vámpírok fussanak be, hanem a többi tervük is nagyot szóljon. A vállalat értékét 1,7 milliárd dollárra becsülik, amely körülbelül a fele annak, amit 2015-ben ért, amikor még a Reklámőrültek és az eredeti zombik is egekbe tolták népszerűségét.

A mai piaci helyzetben az AMC-hez hasonló kis és közepes cégek rendszerint a legnagyobb cápák áldozatául esnek. Az Amazon 8,5 milliárd dollárért vásárolta fel a nagy múltú, James Bondot is felvonultató MGM stúdiót, az ügylet épp a napokban záródott le, a Discovery pedig heteken belül egyesülhet a WarnerMediával – a 43 milliárd dolláros megállapodással létrejövő új vállalat ennek kétszeresét is érheti majd.

Az AMC azonban úgy néz ki, hiába várja, hogy egy felvásárlással valaki megmentse vagy bekebelezze: a vállalat James Dolan és családjának birtokában van, akik bármilyen üzletet megakadályozhatnak. A csatorna ugyanis még Cablevision névvel családi kábeltévé-szolgáltatóként indult 2011-ben, majd vált több csatornát is felvonultató birodalommá. A probléma az, hogy az AMC felett viszont már jó pár éve elszállt az idő. Ironikus módon a Dolan család birtokában álló New York Knicks baseball- és a New York Rangers hokicsapattal rajongói szerint épp ugyanez a probléma – előbbi 1973, utóbbi 1994 óta nem nyert bajnoki címet.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.