Az élőhalottak után a vámpírokra tesz nagyobb összeget az AMC

Mikrofilm

A The Walking Dead befejezése után csak keresi magát a csatorna, de a vámpíros történetek kedvelői örülhetnek. 

Idén a 11. évadával véget ér a The Walking Dead, az elmúlt évek egyik legsikeresebb és legnagyobb hatású sorozata – mely a túlnyújtott sztorija és beszakadó nézettsége miatt a közelmúltban már inkább maga is csak élőhalottnak tűnt. A zombiapokalipszis hajnalán játszódó műsor mellett egy ideje már tényleg csak a legnagyobb rajongói tartottak ki, pedig fénykorában olyan elképesztő számokat hozott, amelyet ma a hagyományos tévében csak az NFL-közvetítések múlnak felül, és maximum a Yellowstone című western-siker közelít meg.

Nem a The Walking Dead azonban az egyetlen nagy presztízsű sorozat az AMC Networks-nél, amely idén befejezi: leköszön a Better Call Saul és a Megszállottak viadala is, így egy korszak véget ér a vállalat történetében.

Az AMC-nek vannak ugyan kisebb streaminges érdekeltségei (AMC+, a drámáiról és krimiiről ismert Acorn TV, a horrorban és thrillerben utazó Shrudder, a függetlenfilmes Sundance Now vagy a fekete közönséget megcélzó ALLBLK), ám legtöbben az olyan hagyományos kábelcsatornáiról ismerik, mint az AMC Network, a BBC America vagy az IFC. Csakhogy a tévéipari trendeket egy jó ideje már a Netflix, a Disney Plus, az HBO Max és társai, vagyis az elképesztő pénzek felett rendelkező, gigantikus tartalomgyártási kapacitásukról ismert streamingszolgáltatók diktálják. A hagyományos kábelek manapság jellemzően csak egy-egy jól felépített presztízsműsorral tudnak labdába rúgni: ilyen a már említett Yellowstone, amelynek 1883 címmel immáron egy előzménysorozata is van, és gyakorlatilag egyszemélyben rakta fel a Paramount csatornáját a nézettségi térképre. És ilyenek voltak az AMC most befejeződő sorozatai is.

A vállalat azonban nem először kerül ilyen helyzetbe: 2013-ban a Breaking Bad – Totál szívás, 2015-ben pedig a Mad Men – Reklámőrültek fejeződött be. Mindkettő ott van az elmúlt évtizedek legnépszerűbb és legsikeresebb sorozatai között, nem csoda, hogy leköszönésük után sokan egyből temetni kezdték a céget. A 2010-ben induló The Walking Dead viszont több mint egy évtizedre elég muníciót adott neki – kérdés, mi fog a zombik leköszönésével a helyükbe lépni, tud-e ismét nagyot dobni a csatorna?

Egyelőre nagyon úgy néz ki, hogy a fejesek továbbra is az élőhalottakban és más misztikus lényekben látják a megoldást.

Az immár 7. évadát taposó The Walking Dead-spinoff, a The Fear of the Walking Dead mellett még idén érkezik az epizodikus antológiasorozat, a Tales of the Walking Dead. Jövőre várható az Isle of the Dead, melyben visszatér az eredeti show-ból Jeffrey Dean Morgan és Lauren Cohan, valamint jön még egy spinoff, amelyben Norman Reedus és Melissa McBride lesznek újra láthatóak. Ha a két évaddal tavaly befejeződő The Walking Dead: World Beyondot is beleszámítjuk, ez már ötödik bőrlehúzást jelenti egy olyan kecskéről, amely egy ideje egyébként is kopaszodik.

Bár ez alapján úgy tűnik, az AMC vezetői minden zsetonjukat a zombikra teszik fel, szerencsére akad más műsorötlet is a csatornánál. Két sorozatot is berendeltek Anne Rice vámpír-univerzumából: az egyik az Interjú a vámpírral című regényének sorozat-adaptációja, a másik A Mayfair boszorkányok élete című ciklusból csinálna szériát. A megállapodás értelmében ráadásul az írónő mindkét sorozatának bármelyik könyvéből készíthetnek filmet vagy sorozatot a jövőben. A The Walking Dead példáját látva pedig szinte biztosak lehetünk benne, hogy a siker esetén elárasztják majd a csatornát a vámpíros sorozatok.

Mindezek mellett a még idén, vagy jövőre bemutatandók között ott van a két navajo rendőr nyomozását bemutató Dark Winds, a Moonhaven című jövőben játszódó sorozat egy csempész-pilótanőről és a Pantheon című műsor, melynek főhőse halott apjától kezd üzeneteket kapni – a nemrég elhunyt William Hurt mellett az új Batman Rébuszaként vitézkedő Paul Dano is feltűnik majd benne. Már bemutatták a 61st Street című bűnügyi thrillert, de az eddig nem keltett túl nagy hullámokat – kérdés, a többi tervezett sorozat képes lesz-e erre. A jövő évi tervek közé olyan műsorok tartoznak, mint a Giancarlo Esposito főszereplésével (Breaking Bad, Better Call Saul) készülő The Driver, a Demascus, mely egy átlagos 33 éves fekete amerikai férfit mutat be és az Invitation to a Bonfire című pszichológiai thriller. Meglepő lenne, ha bármelyik képes lenne meghatározó műsorrá válni.

Az AMC Networknak jelenleg körülbelül 9 millió streaming-előfizetője van, amely jelentősen elmaradt a legnagyobb platformokétól – 2025 végére szeretnék elérni a 20-25 milliós számot, ehhez azonban az kellene, hogy ne csak a vámpírok fussanak be, hanem a többi tervük is nagyot szóljon. A vállalat értékét 1,7 milliárd dollárra becsülik, amely körülbelül a fele annak, amit 2015-ben ért, amikor még a Reklámőrültek és az eredeti zombik is egekbe tolták népszerűségét.

A mai piaci helyzetben az AMC-hez hasonló kis és közepes cégek rendszerint a legnagyobb cápák áldozatául esnek. Az Amazon 8,5 milliárd dollárért vásárolta fel a nagy múltú, James Bondot is felvonultató MGM stúdiót, az ügylet épp a napokban záródott le, a Discovery pedig heteken belül egyesülhet a WarnerMediával – a 43 milliárd dolláros megállapodással létrejövő új vállalat ennek kétszeresét is érheti majd.

Az AMC azonban úgy néz ki, hiába várja, hogy egy felvásárlással valaki megmentse vagy bekebelezze: a vállalat James Dolan és családjának birtokában van, akik bármilyen üzletet megakadályozhatnak. A csatorna ugyanis még Cablevision névvel családi kábeltévé-szolgáltatóként indult 2011-ben, majd vált több csatornát is felvonultató birodalommá. A probléma az, hogy az AMC felett viszont már jó pár éve elszállt az idő. Ironikus módon a Dolan család birtokában álló New York Knicks baseball- és a New York Rangers hokicsapattal rajongói szerint épp ugyanez a probléma – előbbi 1973, utóbbi 1994 óta nem nyert bajnoki címet.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk