Az élőhalottak után a vámpírokra tesz nagyobb összeget az AMC

Mikrofilm

A The Walking Dead befejezése után csak keresi magát a csatorna, de a vámpíros történetek kedvelői örülhetnek. 

Idén a 11. évadával véget ér a The Walking Dead, az elmúlt évek egyik legsikeresebb és legnagyobb hatású sorozata – mely a túlnyújtott sztorija és beszakadó nézettsége miatt a közelmúltban már inkább maga is csak élőhalottnak tűnt. A zombiapokalipszis hajnalán játszódó műsor mellett egy ideje már tényleg csak a legnagyobb rajongói tartottak ki, pedig fénykorában olyan elképesztő számokat hozott, amelyet ma a hagyományos tévében csak az NFL-közvetítések múlnak felül, és maximum a Yellowstone című western-siker közelít meg.

Nem a The Walking Dead azonban az egyetlen nagy presztízsű sorozat az AMC Networks-nél, amely idén befejezi: leköszön a Better Call Saul és a Megszállottak viadala is, így egy korszak véget ér a vállalat történetében.

Az AMC-nek vannak ugyan kisebb streaminges érdekeltségei (AMC+, a drámáiról és krimiiről ismert Acorn TV, a horrorban és thrillerben utazó Shrudder, a függetlenfilmes Sundance Now vagy a fekete közönséget megcélzó ALLBLK), ám legtöbben az olyan hagyományos kábelcsatornáiról ismerik, mint az AMC Network, a BBC America vagy az IFC. Csakhogy a tévéipari trendeket egy jó ideje már a Netflix, a Disney Plus, az HBO Max és társai, vagyis az elképesztő pénzek felett rendelkező, gigantikus tartalomgyártási kapacitásukról ismert streamingszolgáltatók diktálják. A hagyományos kábelek manapság jellemzően csak egy-egy jól felépített presztízsműsorral tudnak labdába rúgni: ilyen a már említett Yellowstone, amelynek 1883 címmel immáron egy előzménysorozata is van, és gyakorlatilag egyszemélyben rakta fel a Paramount csatornáját a nézettségi térképre. És ilyenek voltak az AMC most befejeződő sorozatai is.

A vállalat azonban nem először kerül ilyen helyzetbe: 2013-ban a Breaking Bad – Totál szívás, 2015-ben pedig a Mad Men – Reklámőrültek fejeződött be. Mindkettő ott van az elmúlt évtizedek legnépszerűbb és legsikeresebb sorozatai között, nem csoda, hogy leköszönésük után sokan egyből temetni kezdték a céget. A 2010-ben induló The Walking Dead viszont több mint egy évtizedre elég muníciót adott neki – kérdés, mi fog a zombik leköszönésével a helyükbe lépni, tud-e ismét nagyot dobni a csatorna?

Egyelőre nagyon úgy néz ki, hogy a fejesek továbbra is az élőhalottakban és más misztikus lényekben látják a megoldást.

Az immár 7. évadát taposó The Walking Dead-spinoff, a The Fear of the Walking Dead mellett még idén érkezik az epizodikus antológiasorozat, a Tales of the Walking Dead. Jövőre várható az Isle of the Dead, melyben visszatér az eredeti show-ból Jeffrey Dean Morgan és Lauren Cohan, valamint jön még egy spinoff, amelyben Norman Reedus és Melissa McBride lesznek újra láthatóak. Ha a két évaddal tavaly befejeződő The Walking Dead: World Beyondot is beleszámítjuk, ez már ötödik bőrlehúzást jelenti egy olyan kecskéről, amely egy ideje egyébként is kopaszodik.

Bár ez alapján úgy tűnik, az AMC vezetői minden zsetonjukat a zombikra teszik fel, szerencsére akad más műsorötlet is a csatornánál. Két sorozatot is berendeltek Anne Rice vámpír-univerzumából: az egyik az Interjú a vámpírral című regényének sorozat-adaptációja, a másik A Mayfair boszorkányok élete című ciklusból csinálna szériát. A megállapodás értelmében ráadásul az írónő mindkét sorozatának bármelyik könyvéből készíthetnek filmet vagy sorozatot a jövőben. A The Walking Dead példáját látva pedig szinte biztosak lehetünk benne, hogy a siker esetén elárasztják majd a csatornát a vámpíros sorozatok.

Mindezek mellett a még idén, vagy jövőre bemutatandók között ott van a két navajo rendőr nyomozását bemutató Dark Winds, a Moonhaven című jövőben játszódó sorozat egy csempész-pilótanőről és a Pantheon című műsor, melynek főhőse halott apjától kezd üzeneteket kapni – a nemrég elhunyt William Hurt mellett az új Batman Rébuszaként vitézkedő Paul Dano is feltűnik majd benne. Már bemutatták a 61st Street című bűnügyi thrillert, de az eddig nem keltett túl nagy hullámokat – kérdés, a többi tervezett sorozat képes lesz-e erre. A jövő évi tervek közé olyan műsorok tartoznak, mint a Giancarlo Esposito főszereplésével (Breaking Bad, Better Call Saul) készülő The Driver, a Demascus, mely egy átlagos 33 éves fekete amerikai férfit mutat be és az Invitation to a Bonfire című pszichológiai thriller. Meglepő lenne, ha bármelyik képes lenne meghatározó műsorrá válni.

Az AMC Networknak jelenleg körülbelül 9 millió streaming-előfizetője van, amely jelentősen elmaradt a legnagyobb platformokétól – 2025 végére szeretnék elérni a 20-25 milliós számot, ehhez azonban az kellene, hogy ne csak a vámpírok fussanak be, hanem a többi tervük is nagyot szóljon. A vállalat értékét 1,7 milliárd dollárra becsülik, amely körülbelül a fele annak, amit 2015-ben ért, amikor még a Reklámőrültek és az eredeti zombik is egekbe tolták népszerűségét.

A mai piaci helyzetben az AMC-hez hasonló kis és közepes cégek rendszerint a legnagyobb cápák áldozatául esnek. Az Amazon 8,5 milliárd dollárért vásárolta fel a nagy múltú, James Bondot is felvonultató MGM stúdiót, az ügylet épp a napokban záródott le, a Discovery pedig heteken belül egyesülhet a WarnerMediával – a 43 milliárd dolláros megállapodással létrejövő új vállalat ennek kétszeresét is érheti majd.

Az AMC azonban úgy néz ki, hiába várja, hogy egy felvásárlással valaki megmentse vagy bekebelezze: a vállalat James Dolan és családjának birtokában van, akik bármilyen üzletet megakadályozhatnak. A csatorna ugyanis még Cablevision névvel családi kábeltévé-szolgáltatóként indult 2011-ben, majd vált több csatornát is felvonultató birodalommá. A probléma az, hogy az AMC felett viszont már jó pár éve elszállt az idő. Ironikus módon a Dolan család birtokában álló New York Knicks baseball- és a New York Rangers hokicsapattal rajongói szerint épp ugyanez a probléma – előbbi 1973, utóbbi 1994 óta nem nyert bajnoki címet.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.