„Hé Elon, visszakaphatnám kérlek a dizájnjaimat?” – írta Twitteren – azaz Musk hatalomátvétele óta az X-en – Alex Proyas, az Én, a robot rendezője, megosztva három képet a filmjéből, melléjük állítva a Tesla termékbemutatóit. A hasonlóságot nehéz letagadni.
A 2004-es Én, a robot Jeff Vintar Hardwired című forgatókönyvén alapszik, címét pedig Isaac Asimov 1950-es novellagyűjteménye után kapta. A 2035-ben játszódó film olyan világot mutat be, ahol a robotok mindennapi életünk részei. Ám amikor egy robotcég alapítóját meggyilkolják, a Will Smith alakította nyomozó gyanúja egy humanoid gép felé terelődik.
Hey Elon, Can I have my designs back please? #ElonMusk #Elon_Musk pic.twitter.com/WPgxHevr6E
— Alex Proyas (@alex_proyas) October 13, 2024
A Proyas által megosztott első kép a filmbeli humanoid robotokat állítja párhuzamba a Tesla Optimus nevű projektjével. Ezt Musk először 2021 augusztusában jelentette be a vállalat Mesterséges Intelligencia Napja rendezvényén, a prototípust pedig egy évvel később mutatták be. Ekkor Musk azt nyilatkozta, hogy az Optimus idővel a járművektől is jelentősebb üzletággá válhat. Egyelőre nem így áll a helyzet, de a cég ezen a téren is jelentős fejlődést ért el: a második generációs gépről Musk 2023 decemberében tett közzé videót, a pár nappal ezelőtti We, Robot rendezvényen pedig az alapító azt állította, a gép számtalan, mindennapi feladat elvégzésére képes. Azt ígérte, hogy 2025-re már ezer darabot fognak belőle gyártani, nemsokára pedig elérhető is lesz 30 ezer dolláros (mintegy 11 millió forint) áron.
A második képen a Tesla Robovan, a harmadikon pedig a Cybercab Robotaxi látható – valamint az ezekhez kísértetiesen hasonló járművek Proyas filmjéből. Előbbi egy 20 ember szállítására és teherszállításra is képes busz, mely 2027-ig jelenhet meg, és az Optimushoz hasonlóan 30 ezer forintba kerülhet majd; utóbbi pedig egy MI-vel működő, pedálok és kormányok nélküli önvezető taxi. Mindkettőt pár napja mutatta be Musk a Tesla nagyszabású rendezvényén – ám a befektetőket egyik sem igazán győzte meg, a cég részvényeinek ára 60 milliárd dollárral csökkent a bemutató után.
Musktól nem áll távol hogy a popkultúrából inspirálódjon: robotja neve, az Optimus például a Transformersből származik; de mint Walter Isaacson idén megjelent önéletrajzi könyvéből kiderült, a matchboxok adták neki azt az ötletet is, hogy a Tesla autóinak padlóját egyetlen formából öntsék ki. Az sem tűnik véletlennek, hogy a múltheti rendezvényének a We, Robot címet adta, utalva Proyas és Asimov műveinek címére.
„Szeretnék én is egy ujjaimmal megtámogatott b.szd meg-et küldeni Elonnak és a kreativitása teljes hiányának” – írta egy azóta törölt posztban Matt Granger, aki Proyas asszisztenseként dolgozott az Én, a robotban. Nem ez lenne az első eset, hogy egy techcég egyszerűen lenyúlt valamit: ebben a cikkünkben azt mutattuk be, hogyan bukott le a Netflix és az A24 is, hogy MI-t használnak, itt pedig arról olvashatnak, miként lopták el Scarlett Johansson hangját az MI számára.
Maga Proyas egyébként sem lelkesedik azért, ha egy-egy filmjéhez az engedélye nélkül hozzányúlnak: idén érkezett a mozikba a harminc éve bemutatott, tragikus emlékű A holló című filmjének remake-je, amiről így nyilatkozott: „Biztos vagyok benne, hogy a szereplők és a stáb jó szándékkal készítették a filmet, ahogy az minden filmnél így van. Fáj tehát ezt mondanom, de a rajongóknak igazuk van. A holló több, mint egy puszta mozifilm. Brandon Lee meghalt a készítése közben, és azért fejeztük be, hogy az a tragédiájának és az elveszett zsenijének emlékez állítson. Ez az ő öröksége, és úgy is kellene maradnia.”