Christopher Nolan új filmet készít, de hiába próbálkozott a Warner, nem sikerült visszacsábítaniuk

  • narancs.hu
  • 2024. október 18.

Mikrofilm

Úgy tűnik, a stúdió kicsit elhamarkodva igyekezett bevezetni, hogy egyszerre hozza ki filmjeit a moziban és online.

Mintha a múlt évszázadban lett volna, pedig csak négy éve történt: a koronavírus miatt a világ legtöbb pontján bezártak a mozik, még inkább divatba jöttek a streamingek, mire a Universal stúdió egy bátor húzással úgy döntött, a rendkívüli helyzetben a mozik helyett azonnal felteszi az internetre egyik sikervárományos filmjét. A cápa óta nem látott moziforgalmazási reformnak köszönhetően 90 napról három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak.

Az ekkor már az életükért küzdő mozik Messiásként várták Christopher Nolan Tenetjét, abban bízva, hogy önmagában meg tudja majd menteni a nyári moziszezont. Végül nem így lett, és hamarosan a Warner is úgy döntött, hogy úgy, ahogy van bezúzzák azt a bizonyos mozis ablakot és egyszerre mutatják be sikerfilmjeiket a nagyvásznon és az HBO Max nevű streamingfelületükön; végül hasonlóan tett a Disney is, amely a Mulant pakolta fel a Disney+-ra.

A hagyományos mozik egyik utolsó elkötelezett híve, Christopher Nolan természetesen szentségtörést kiáltott. „A filmipar legnagyobb alakjai egy nappal ezelőtt úgy feküdtek le hogy azt gondolhatták, a legjobb filmstúdiónak dolgoznak, majd úgy keltek fel, hogy rá kellett jönniük, hogy inkább a legrosszabb streamingszolgáltatónak." Nolan szerint a döntés gazdaságilag sem indokolt, és szerencsétlen dolognak tartja, hogy egyre több stúdió használja fel arra a pandémiát, hogy rövidtávú előnyökre tegyen szert.

A rendezőt hosszú és gyümölcsöző kapcsolat fűzte a Warner Bros.-hoz: náluk készítette el első nagyobb filmjét, a 2002-es Álmatlanságot, és itt készült a hatalmas kritikai és közönségsikert arató Batman-trilógiája is. A Warner pénzelte a két Batman-filmje között készített 2006-os A tökéletes trükköt ugyanúgy, mint a 2010-es Eredetet – eredeti filmötletért (ami nem könyv, képregény, vagy játék, azaz valami előzetesen is létező szellemi tulajdonon alapul) már akkoriban sem igazán áldoztak vagyonokat a stúdiók, Nolan mégis szabad kezet és több mint 160 milliós büdzsét kapott, a film végül világszinten több mint 800 milliót hozott. Hasonló sikereket ért el a Csillagok közöttel és a Dunkirkkel is.

Az HBO Max körüli kavarás azonban annyira felháborította a rendezőt, hogy évtizedes közös munka után otthagyta a stúdiót. Következő filmjével ezért inkább átigazolt a rivális Universalhoz – vagyis épp ahhoz a stúdióhoz, aki az egész online forradalmat elindította.

A Warner emiatt szívhatta a fogát, hiszen az Oppenheimer (a Barbie-val kiegészülve) az év egyik legnagyobb sikerét aratta az Oscaron és a pénztáraknál is, a Universal pedig kiütéssel megnyerte a 2023-as évet. Azóta az HBO Max már csak Max, ahogy a Warner is Warner Bros. Discovery lett, az új vezetőség pedig mindent megtett, hogy visszaédesgesse a sikerrendezőt. Gesztus gyanánt írtak neki például egy hétjegyű csekket, hogy így adják vissza neki azt a pénzt, amit a Teneten elvesztett – Nolan ugyanis ragaszkodott a mozis játszáshoz, amibe a stúdió csak úgy ment bele, hogy a rendező lemondott a neki járó díj egy részéről.

A húzás azonban nem jött be: következő filmjét a Warner helyett ugyancsak a Universalnak készíti majd. Erről egyelőre nem sokat tudni azon kívül, hogy Matt Damon lesz a főszereplője, aki már kisebb szerepekben a Csillagok közöttben és az Oppenheimerben is feltűnt. Egyes pletykák szerint a Tenet után egy újabb kémthrillert készíthet, de egyelőre ezt sem erősítették meg.

A Variety szerint nincs is abban semmi érdekes, hogy pénzzel nem lehet megvesztegetni Nolant. Hiába ő ugyanis napjaink egyik legismertebb és legsikeresebb rendezője, még mindig egy egyszerű házban lakik a Hollywood Hillsen és egy húszéves Hondát vezet – azaz nem a dollármilliók motiválják. „Az számít neki, hogy biztos moziba kerül-e a filmje, hogy megkapja-e a megfelelő marketingstratégiát, hogy hagyják-e hogy úgy készítse el a mozit, ahogy ő akarja. Mindezeket az Universal az Oppenheimernek biztosította. Miért ne ment volna tehát ismét oda?” – tette fel a költői kérdést a Chapman University filmes oktatója.

Manapság, amikor már nem a filmsztárok, hanem inkább a brandek jelentik a fő közönségvonzó erőt, Christopher Nolan ritka kincsnek számít: azok közé a maroknyi rendező közé tartozik, akinek neve önmagában nézőmágnes. Persze Wes Andersontól Pedro Almadóvárig sok művész akad, aki biztos közönségre építhet, de alig páran képesek mindezt blockbusterekkel bizonyítani: Quentin Tarantino és James Cameron például ilyenek, de Steven Spielberg és Martin Scorsese az utóbbi időben több bukást is elszenvedtek. Nolan pedigréje azonban még mindig makulátlan.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.