Christopher Nolan új filmet készít, de hiába próbálkozott a Warner, nem sikerült visszacsábítaniuk

  • narancs.hu
  • 2024. október 18.

Mikrofilm

Úgy tűnik, a stúdió kicsit elhamarkodva igyekezett bevezetni, hogy egyszerre hozza ki filmjeit a moziban és online.

Mintha a múlt évszázadban lett volna, pedig csak négy éve történt: a koronavírus miatt a világ legtöbb pontján bezártak a mozik, még inkább divatba jöttek a streamingek, mire a Universal stúdió egy bátor húzással úgy döntött, a rendkívüli helyzetben a mozik helyett azonnal felteszi az internetre egyik sikervárományos filmjét. A cápa óta nem látott moziforgalmazási reformnak köszönhetően 90 napról három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak.

Az ekkor már az életükért küzdő mozik Messiásként várták Christopher Nolan Tenetjét, abban bízva, hogy önmagában meg tudja majd menteni a nyári moziszezont. Végül nem így lett, és hamarosan a Warner is úgy döntött, hogy úgy, ahogy van bezúzzák azt a bizonyos mozis ablakot és egyszerre mutatják be sikerfilmjeiket a nagyvásznon és az HBO Max nevű streamingfelületükön; végül hasonlóan tett a Disney is, amely a Mulant pakolta fel a Disney+-ra.

A hagyományos mozik egyik utolsó elkötelezett híve, Christopher Nolan természetesen szentségtörést kiáltott. „A filmipar legnagyobb alakjai egy nappal ezelőtt úgy feküdtek le hogy azt gondolhatták, a legjobb filmstúdiónak dolgoznak, majd úgy keltek fel, hogy rá kellett jönniük, hogy inkább a legrosszabb streamingszolgáltatónak." Nolan szerint a döntés gazdaságilag sem indokolt, és szerencsétlen dolognak tartja, hogy egyre több stúdió használja fel arra a pandémiát, hogy rövidtávú előnyökre tegyen szert.

A rendezőt hosszú és gyümölcsöző kapcsolat fűzte a Warner Bros.-hoz: náluk készítette el első nagyobb filmjét, a 2002-es Álmatlanságot, és itt készült a hatalmas kritikai és közönségsikert arató Batman-trilógiája is. A Warner pénzelte a két Batman-filmje között készített 2006-os A tökéletes trükköt ugyanúgy, mint a 2010-es Eredetet – eredeti filmötletért (ami nem könyv, képregény, vagy játék, azaz valami előzetesen is létező szellemi tulajdonon alapul) már akkoriban sem igazán áldoztak vagyonokat a stúdiók, Nolan mégis szabad kezet és több mint 160 milliós büdzsét kapott, a film végül világszinten több mint 800 milliót hozott. Hasonló sikereket ért el a Csillagok közöttel és a Dunkirkkel is.

Az HBO Max körüli kavarás azonban annyira felháborította a rendezőt, hogy évtizedes közös munka után otthagyta a stúdiót. Következő filmjével ezért inkább átigazolt a rivális Universalhoz – vagyis épp ahhoz a stúdióhoz, aki az egész online forradalmat elindította.

A Warner emiatt szívhatta a fogát, hiszen az Oppenheimer (a Barbie-val kiegészülve) az év egyik legnagyobb sikerét aratta az Oscaron és a pénztáraknál is, a Universal pedig kiütéssel megnyerte a 2023-as évet. Azóta az HBO Max már csak Max, ahogy a Warner is Warner Bros. Discovery lett, az új vezetőség pedig mindent megtett, hogy visszaédesgesse a sikerrendezőt. Gesztus gyanánt írtak neki például egy hétjegyű csekket, hogy így adják vissza neki azt a pénzt, amit a Teneten elvesztett – Nolan ugyanis ragaszkodott a mozis játszáshoz, amibe a stúdió csak úgy ment bele, hogy a rendező lemondott a neki járó díj egy részéről.

A húzás azonban nem jött be: következő filmjét a Warner helyett ugyancsak a Universalnak készíti majd. Erről egyelőre nem sokat tudni azon kívül, hogy Matt Damon lesz a főszereplője, aki már kisebb szerepekben a Csillagok közöttben és az Oppenheimerben is feltűnt. Egyes pletykák szerint a Tenet után egy újabb kémthrillert készíthet, de egyelőre ezt sem erősítették meg.

A Variety szerint nincs is abban semmi érdekes, hogy pénzzel nem lehet megvesztegetni Nolant. Hiába ő ugyanis napjaink egyik legismertebb és legsikeresebb rendezője, még mindig egy egyszerű házban lakik a Hollywood Hillsen és egy húszéves Hondát vezet – azaz nem a dollármilliók motiválják. „Az számít neki, hogy biztos moziba kerül-e a filmje, hogy megkapja-e a megfelelő marketingstratégiát, hogy hagyják-e hogy úgy készítse el a mozit, ahogy ő akarja. Mindezeket az Universal az Oppenheimernek biztosította. Miért ne ment volna tehát ismét oda?” – tette fel a költői kérdést a Chapman University filmes oktatója.

Manapság, amikor már nem a filmsztárok, hanem inkább a brandek jelentik a fő közönségvonzó erőt, Christopher Nolan ritka kincsnek számít: azok közé a maroknyi rendező közé tartozik, akinek neve önmagában nézőmágnes. Persze Wes Andersontól Pedro Almadóvárig sok művész akad, aki biztos közönségre építhet, de alig páran képesek mindezt blockbusterekkel bizonyítani: Quentin Tarantino és James Cameron például ilyenek, de Steven Spielberg és Martin Scorsese az utóbbi időben több bukást is elszenvedtek. Nolan pedigréje azonban még mindig makulátlan.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk