Christopher Nolan új filmet készít, de hiába próbálkozott a Warner, nem sikerült visszacsábítaniuk

  • narancs.hu
  • 2024. október 18.

Mikrofilm

Úgy tűnik, a stúdió kicsit elhamarkodva igyekezett bevezetni, hogy egyszerre hozza ki filmjeit a moziban és online.

Mintha a múlt évszázadban lett volna, pedig csak négy éve történt: a koronavírus miatt a világ legtöbb pontján bezártak a mozik, még inkább divatba jöttek a streamingek, mire a Universal stúdió egy bátor húzással úgy döntött, a rendkívüli helyzetben a mozik helyett azonnal felteszi az internetre egyik sikervárományos filmjét. A cápa óta nem látott moziforgalmazási reformnak köszönhetően 90 napról három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak.

Az ekkor már az életükért küzdő mozik Messiásként várták Christopher Nolan Tenetjét, abban bízva, hogy önmagában meg tudja majd menteni a nyári moziszezont. Végül nem így lett, és hamarosan a Warner is úgy döntött, hogy úgy, ahogy van bezúzzák azt a bizonyos mozis ablakot és egyszerre mutatják be sikerfilmjeiket a nagyvásznon és az HBO Max nevű streamingfelületükön; végül hasonlóan tett a Disney is, amely a Mulant pakolta fel a Disney+-ra.

A hagyományos mozik egyik utolsó elkötelezett híve, Christopher Nolan természetesen szentségtörést kiáltott. „A filmipar legnagyobb alakjai egy nappal ezelőtt úgy feküdtek le hogy azt gondolhatták, a legjobb filmstúdiónak dolgoznak, majd úgy keltek fel, hogy rá kellett jönniük, hogy inkább a legrosszabb streamingszolgáltatónak." Nolan szerint a döntés gazdaságilag sem indokolt, és szerencsétlen dolognak tartja, hogy egyre több stúdió használja fel arra a pandémiát, hogy rövidtávú előnyökre tegyen szert.

A rendezőt hosszú és gyümölcsöző kapcsolat fűzte a Warner Bros.-hoz: náluk készítette el első nagyobb filmjét, a 2002-es Álmatlanságot, és itt készült a hatalmas kritikai és közönségsikert arató Batman-trilógiája is. A Warner pénzelte a két Batman-filmje között készített 2006-os A tökéletes trükköt ugyanúgy, mint a 2010-es Eredetet – eredeti filmötletért (ami nem könyv, képregény, vagy játék, azaz valami előzetesen is létező szellemi tulajdonon alapul) már akkoriban sem igazán áldoztak vagyonokat a stúdiók, Nolan mégis szabad kezet és több mint 160 milliós büdzsét kapott, a film végül világszinten több mint 800 milliót hozott. Hasonló sikereket ért el a Csillagok közöttel és a Dunkirkkel is.

Az HBO Max körüli kavarás azonban annyira felháborította a rendezőt, hogy évtizedes közös munka után otthagyta a stúdiót. Következő filmjével ezért inkább átigazolt a rivális Universalhoz – vagyis épp ahhoz a stúdióhoz, aki az egész online forradalmat elindította.

A Warner emiatt szívhatta a fogát, hiszen az Oppenheimer (a Barbie-val kiegészülve) az év egyik legnagyobb sikerét aratta az Oscaron és a pénztáraknál is, a Universal pedig kiütéssel megnyerte a 2023-as évet. Azóta az HBO Max már csak Max, ahogy a Warner is Warner Bros. Discovery lett, az új vezetőség pedig mindent megtett, hogy visszaédesgesse a sikerrendezőt. Gesztus gyanánt írtak neki például egy hétjegyű csekket, hogy így adják vissza neki azt a pénzt, amit a Teneten elvesztett – Nolan ugyanis ragaszkodott a mozis játszáshoz, amibe a stúdió csak úgy ment bele, hogy a rendező lemondott a neki járó díj egy részéről.

A húzás azonban nem jött be: következő filmjét a Warner helyett ugyancsak a Universalnak készíti majd. Erről egyelőre nem sokat tudni azon kívül, hogy Matt Damon lesz a főszereplője, aki már kisebb szerepekben a Csillagok közöttben és az Oppenheimerben is feltűnt. Egyes pletykák szerint a Tenet után egy újabb kémthrillert készíthet, de egyelőre ezt sem erősítették meg.

A Variety szerint nincs is abban semmi érdekes, hogy pénzzel nem lehet megvesztegetni Nolant. Hiába ő ugyanis napjaink egyik legismertebb és legsikeresebb rendezője, még mindig egy egyszerű házban lakik a Hollywood Hillsen és egy húszéves Hondát vezet – azaz nem a dollármilliók motiválják. „Az számít neki, hogy biztos moziba kerül-e a filmje, hogy megkapja-e a megfelelő marketingstratégiát, hogy hagyják-e hogy úgy készítse el a mozit, ahogy ő akarja. Mindezeket az Universal az Oppenheimernek biztosította. Miért ne ment volna tehát ismét oda?” – tette fel a költői kérdést a Chapman University filmes oktatója.

Manapság, amikor már nem a filmsztárok, hanem inkább a brandek jelentik a fő közönségvonzó erőt, Christopher Nolan ritka kincsnek számít: azok közé a maroknyi rendező közé tartozik, akinek neve önmagában nézőmágnes. Persze Wes Andersontól Pedro Almadóvárig sok művész akad, aki biztos közönségre építhet, de alig páran képesek mindezt blockbusterekkel bizonyítani: Quentin Tarantino és James Cameron például ilyenek, de Steven Spielberg és Martin Scorsese az utóbbi időben több bukást is elszenvedtek. Nolan pedigréje azonban még mindig makulátlan.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.