A rendező, aki nem tud szabadulni a sokasodó zaklatási vádaktól

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 20.

Mikrofilm

A híres rendező tagad, pert fontolgat.

Valentine Monnier francia színésznő azzal vádolja a Roman Polanskit, hogy 1975-ben egy svájci síházban megerőszakolta őt – írta meg a Variety.

Az eset idején a nő 18 éves volt. Nem ismerte a rendezőt, egy baráti társasággal ment síelni Svájcba, ahol vacsora után Polanski felhívta a szobájába. Nem gyanakodott, felment hozzá, ahol ő már meztelenül várta, majd rátámadt, leszaggatta ruháit és megerőszakolta. A nő szerint egy pirulát is igyekezett leerőltetni a torkán.

A rendező közleményben tagadta a vádakat, és fontolgatja, hogy pert indít a Monnier sztoriját közlő újság ellen. Mint ismert, Polanskit 1977-ben az Egyesült Államokban tartóztatták le egy 13 éves kislány megrontásának vádjával – a börtönbüntetés elől ő azonban Franciaországba szökött, ahol lengyel-francia állampolgárként nem kellett félnie a kiadatástól.

Azóta sem tette be a lábát Amerikába.

A mostani vádakat is szinte biztosan megússza: Franciaországban 20 év az elévülési idő, az meg már rég letelt.„Az erőszak egy időbomba. Az emlékek nem halványodnak el, szellemmé válnak és követnek téged, amíg alattomosan meg nem változtatnak” – magyarázta Monnier, hogy miért csak most állt elő a történettel.

Polanski egy 2005-ös madridi eseményen

Polanski egy 2005-ös madridi eseményen

Fotó: Wikipédia

Ő is tudja, hogy a vádak nem járnak már jogi következményekkel – azt szeretné, hogy ne idealizáljuk az olyan ismert embereket, akik ezt nem érdemlik meg. Nem sokkal a történet megjelenése után jelentették be az idei Európai Filmdíj jelöltjeit, ahol az egekbe emelték Polanskit,J’accuse (Vádolom) című filmje négy nominációt kapott, köztük a legjobb film, rendező, forgatókönyv és színész díjára is jelölték.

A siker ellenére a mozi nem érdekli az amerikaiakat, akik a MeeToo korában a rendező eddigi bűneit sem felejtették el. Kérdés, az új vádak után sikerül-e amerikai forgalmazót találni filmjének, amely a Dreyfus-ügy apropóján mutatja be az üldöztetés kérdését.

Az amerikaiak nem kérnek Roman Polanskiból, Tarantino is tojik rá

De Polanski felesége visszavág. Úgy néz ki, elmúltak azok az idők, amikor a közönség eltekintett a rendezők kétes múltja felett azzal a mondással, hogy úgyis maga a mű számít, nem az, aki mögötte áll. Woody Allen magánéleti botrányaival hosszú évek óta mindenki tisztában volt, de ez nem akadályozta meg az Akadémiát, hogy 2012-ben Oscarral jutalmazza, két évvel később pedig ismét díjra jelöljék.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.